adrian_vg skrev:Jag ska inte säga nåt om datorn. Jag ska inte. Jag. Ska. Inte.

Såja såja

Nu är jag nästan 100 på att jag har hittat felet, det är en jävla massa nycklar (secure boot keys) som ligger i BIOS/UEFI-systemet. Problemet är snarast att jag är för novis för att våga ge mig på det och deleta, eller vad man nu ska göra med det, så jag inte sabbar nåt.
Antar att det har med "Windows 8 ready" att göra eftersom det står en massa text om "Windows(r)" och "Microsoft(r)" där. Det som retar mig är att Pyttemjuk ska ha sina tentakler överallt, även hos moderkort- (Asus) och processor- (AMD) tillverkare som dom inte ska ha med att göra egentligen.
Ska konsultera en polare som är duktig på datorer om det, men om du, Adrian (utan att garva eller retas

) har något tips på vad som sak ändras eller tas bort i BIOS/UEFI så tas det tacksamt emot.
Det här är moderkortet jag har
http://www.asus.com/se/supportonly/A85X ... k_Download
De inställningar som verkar vara aktuella ligger i manualen under någon av följande:
> "Advanced" => "CPU Configuration" (sid. 2-17 - 2-18)
> "Advanced" => "SATA Configuration" (sid. 2-18)
> "Boot" => "CSM" (sid. 2-26 - 2-27)
> "Boot" => "Secure Boot" (sid. 2-27 - 2-29, det är här de nämnda nycklarna "PK", "KEK", "db" och "dbx" ligger)
Jaja, jag vet att jag kanske har skaffat mig bekymmer, men det är inte bara jag som får gröna utslag av Windows 8. Ta mig fan alla som jag har snackat med om datorer spyr i det närmaste över Windows 8 och vill helst inte ta i skiten med tång, inte ens dom som säljer det, även om dom naturligtvis tillägger att det är väldigt stabilt och bra i övrigt - Fan tro't