Jag ska montera ett USB-uttag, och kanske senare också en GPS, på min 1200 och undrar om någon gjort det och har lite tips. Det är naturligtvis möjligt att plocka loss alla kåpor och dra en sladd direkt till batteriet. Så gjorde jag på min Triumph, men där fanns inga kåpor och man lyfte tanken genom att plocka bort två (!) lättillgängliga skruvar. På Hondan är det en del jobb och risken finns alltid att jag har sönder någonting. Helst skulle jag alltså slippa det.
Min motorcykel har Hondas värmehandtag vilket möjligen betyder att den har originaltillbehöret kabelstam för tillbehör (08A30MGE800). Om det är så, var hittar man det och går det att använda det för tillbehör som inte är original?
Om inte vore det förmodligen en idé att dra fram el som man sedan kan använda för flera tillbehör. I så fall, var skulle man kunna dölja kopplingsterminalen för att minimera risken att vatten kommer in i den. Jag är medveten om att risken blir minst om jag skarvar under sadeln, men i så fall får jag plocka loss kåporna igen om jag vill fastmontera en GPS-docka i framtiden.
Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
VFR1200F DCT -10
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Jag har dragit en del sladd för tillbehör på mina hojjar.
Det går alldeles utmärkt att trixa igenom sladdarna utan att ta av en enda kåpa,
lite pill men det går.
Det går alldeles utmärkt att trixa igenom sladdarna utan att ta av en enda kåpa,
lite pill men det går.
vfr1200fd
Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Tack. Jag testar att dra fram en enkel sladd, säkrar den under sadeln och kopplar direkt till pluspolen. Någonstans, lite skyddat av kåporna borde man kunna hitta ett ställe där man kan skarva. Om man löder och sedan skyddar med krympslang och tejp borde det hålla. Minus behöver jag ju inte krångla under kåporna, det måste ju gå att hitta någon bra jordpunkt vid styret.
Jag gör som på den förra hojen och sätter en strömbrytare under sadeln så kan man ha ström till telefon/gps oberoende av om tändningen är på eller inte, men ändå slå av den när man lämnar hojen eftersom usbuttaget annars drar ur batteriet på en vecka.
Kabelstammen för tillbehör sitter förresten någonstans under vänster kåpa. Jag hittade massor av information på vfrdiscussion.com.
Jag gör som på den förra hojen och sätter en strömbrytare under sadeln så kan man ha ström till telefon/gps oberoende av om tändningen är på eller inte, men ändå slå av den när man lämnar hojen eftersom usbuttaget annars drar ur batteriet på en vecka.
Kabelstammen för tillbehör sitter förresten någonstans under vänster kåpa. Jag hittade massor av information på vfrdiscussion.com.
VFR1200F DCT -10
Re: Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Jag har också monterat kabel till mobil/gps direkt på batteriet, fäst det med någon kabelstripe och petat in den mellan tanken och ramen. Säkert en fullösning men funkar utmärkt såhär långt.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Jag bestämde mig för att göra det rätt. Hojen måste ju ha kabelstammen och jag kommer säkert skaffa en GPS ganska snart och då kan jag plocka loss vänster kåpa och koppla in båda sakerna samtidigt. Jag beställde några kontakter på Ebay som jag hoppas ska passa.
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-Mi ... 1132264728
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-Mi ... 1132264728
VFR1200F DCT -10
Re: Kabelstam för tillbehör på VFR1200F
Kontakterna passade i kabelstammen. Det var inte jättesvårt att plocka bort kåpan på vänster sida heller men hela processen var lite tidskrävande eftersom jag inte gjort det förr. Nu sitter i alla fall allt på plats, både GPS (det blev en Garmin Zumo 390LM) och USB-uttag (på sidan av tändningslåset) är kopplade till tändningen.
Den sista förbättringen är fästet från VFRDiscussion så att GPSen hamnar nere vid styrkronan. Det medföljande fästet till bromsvätskebehållaren fungerar i nödfall men är inte optimalt.
Den sista förbättringen är fästet från VFRDiscussion så att GPSen hamnar nere vid styrkronan. Det medföljande fästet till bromsvätskebehållaren fungerar i nödfall men är inte optimalt.
VFR1200F DCT -10