Anliggande bromsar fram -00

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

Anliggande bromsar fram -00

#1 Inlägg av Tritanium »

Hej

Renoverade oken förra året då jag tyckte att bromsarna låg på. Det blev något bättre vid renoveringen men inte perfekt.
I veckan var jag och besiktigade och då märkte kontrollanten att bromsarna i fram låg på igen :? . Det gick igenom men var tydligen på gränsen.
När jag kom hem ställde jag upp hojen på depåstödet, snurrade på hjulet och det stannade efter max ett 1/2 varv :shock:
Jag har känt på skivorna och de blir knappt ljumna.
Det blir som en P-broms effekt, efter bromsning går kolvarna inte tillbaka tillräckligt.
Förra ägaren hade en "skivbroms incident" på höger sida, men skivorna är riktade och slipade efter detta, bromsar jämt och fint utan vibrationer.
Bakbromsen går hur fint som helst.

Har ägnat dagen åt att felsöka:
Plockat isär, rengjort och fettat in huvudbromscylindern, passade även på att rengöra hålen där bromsvätskan rinner ner till huvudbromscylindern.
Lossat bromsslangarna och blåst igenom dessa, hur fina som helst.
Lossade oken, de såg bra ut. Kolvarna gick att trycka in med tummen och oken gled fint över glidpinnarna, lade på extra fett på glidpinnarna.
Det sitter SBS-belägg på, de levererades utan plåtar som annars sitter på originalbeläggen. Tog bort plåtarna och det blev något bättre.
Har rengjort nitarna på bromsskivan, blev något bättre.
Bytt bromsvätska och luftat. Har bra känsla i handtaget inget svampande.
Efter detta snurrar hjulet max ett varv om man "sätter snurr" på hjulet i depåstödet, men det märks att beläggen fortfarande ligger på.
Har mätt upp avståndet mellan bromsokshållaren och skivan, det är >0.7mm på båda sidor och alltså inom tolerans.
Använder man bakbromsen verkar det fungera som det ska och mittenkolvarna går tillbaka.

Letade runt i forumet efter flera som har haft samma problem och det enda jag kan komma på är ett tips om att bromsokshållaren (caliper bracket enligt manualen) fått sig en rejäl smäll och blivit skev så glider fortfarande oket fint men beläggen ligger då an mot skivan. Hur ser man om bromsokshållaren är skev?
Hur mycket ligger era belägg på i fram?

Börjar få slut på idéer om vad det kan vara för fel :(
Ska köra Kinnekullering i början på maj och det vore ju jobbigt om skivorna skulle fejda på målrakan...

Allt Gott Fredrik
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Anliggande bromsar fram -00

#2 Inlägg av adrian_vg »

När du har monterat tillbaka hjulet, har du gungat gaffeln ordentligt upp och ner, utan att ha skruvat fast hjulaxel och de fyra bultarna i nederänden av gaffeln?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#3 Inlägg av Tritanium »

Jag tänkte också att det kunde vara det, så drog bultarna till hjulaxeln med momentnyckel och gungade så mycket jag orka, för att sedan dra åt det två sista bultarna med momentnyckeln. Men det blev inte bättre de. :|
Får försöka kolla om bromsokshållaren är skev.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Tritanium skrev:Lossat bromsslangarna och blåst igenom dessa, hur fina som helst.
Vad menar du? Har du blåst genom slangarna med tryckluft? Åt bägge hållen? Fast det säger ändå inte så mycket om hur det funkar med vätsketryck.

Dina symptom är nämligen inte alls ovanliga när slangarna är dåliga, då släpper de igenom vätskan åt ena hållet men inte det andra.

Du skriver inte om du kollat att beläggen rör sig fritt i oken?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#5 Inlägg av Tritanium »

Blåste igenom slangarna åt båda hållen med munnen. Hur märker man att bromsslangarna är slitna? Det svampar inget.
Tänkte också på beläggen, så jag plockade ur dem och gjorde rent hållaren med bromsrengöring.
Tog loss oket och kollade bromscylindrarna och de går tillbaka när man släpper bromshandtaget.
Kollade hållaren till högra bromsoket (där det ligger på mest) men den ser rak ut. Den var svårt att mäta.
Får köra en sväng imorgon och kolla igen.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

Tritanium skrev:Blåste igenom slangarna åt båda hållen med munnen. Hur märker man att bromsslangarna är slitna? Det svampar inget.
Du märker det genom att bromsarna ligger an... :wink: Bromslangarna går sönder invändigt, har du tur kan du märka en svullnad på utsidan men oftast syns ingenting.

Att blåsa med munnen säger tyvärr ingenting. Även om du har Gundes lungkapacitet kommer du aldrig upp i samma tryck som i det hydrauliska systemet. :wink:
Tritanium skrev:Tänkte också på beläggen, så jag plockade ur dem och gjorde rent hållaren med bromsrengöring.
Bromsrengöring? Om beläggen går trögt behövs en rejäl fil!

Med tanke på vad du beskriver i symptomväg och den felsökning du gjort så skulle jag byta bromsslangar efter att ha kollat en extra gång att beläggen löper som de ska i oken. Därefter står en renovering av huvudbromscylindern på tur (vad menar du förresten med "fettat in"? Fettat in med vad? Bytte du inte packningarna?)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem

#7 Inlägg av HandLegger »

Tritanium skrev:Blåste igenom slangarna åt båda hållen med munnen. Hur märker man att bromsslangarna är slitna? Det svampar inget.
Tänkte också på beläggen, så jag plockade ur dem och gjorde rent hållaren med bromsrengöring.
Tog loss oket och kollade bromscylindrarna och de går tillbaka när man släpper bromshandtaget.
Kollade hållaren till högra bromsoket (där det ligger på mest) men den ser rak ut. Den var svårt att mäta.
Får köra en sväng imorgon och kolla igen.
Putsat glidpinnarna med smärjelduk?
Filat i spåren på klotsarna så att de glider lätt mot oket?
Bytt bromsvätska o luftat enligt konstens alla regler?
Låt skrikskydden ligga i en låda i garaget, där gör de bäst nytta.
Biltemas bromsklotsar är för tjocka till vissa modeller - släng dem om du har dylika.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#8 Inlägg av Tritanium »

tersan skrev:
Du märker det genom att bromsarna ligger an... :wink: Bromslangarna går sönder invändigt, har du tur kan du märka en svullnad på utsidan men oftast syns ingenting.
Det är ju bra om jag läser svaret ordentligt, besiktningskontrollanten trodde nämligen också att det kunde vara bromsslangarna.
Såg att adrian_vg bytte till stålomspunna slangar. Då har jag iallafall en god ursäkt till att också byta. :cMoney:

Tritanium skrev:Tänkte också på beläggen, så jag plockade ur dem och gjorde rent hållaren med bromsrengöring.
tersan skrev:Bromsrengöring? Om beläggen går trögt behövs en rejäl fil!
Här ska filas :!:
tersan skrev:Med tanke på vad du beskriver i symptomväg och den felsökning du gjort så skulle jag byta bromsslangar efter att ha kollat en extra gång att beläggen löper som de ska i oken. Därefter står en renovering av huvudbromscylindern på tur (vad menar du förresten med "fettat in"? Fettat in med vad? Bytte du inte packningarna?)
Bromscylinderfett där bromshandtaget trycker på cylindern ej på packningarna.
Packningarna såg bra ut, hur de ser ut säger iofs inte om de är bra. Har sett betydligt sämre som fungerat. :?
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

Tritanium skrev:Bromscylinderfett där bromshandtaget trycker på cylindern ej på packningarna.
Packningarna såg bra ut, hur de ser ut säger iofs inte om de är bra. Har sett betydligt sämre som fungerat. :?
Bara en kontrollfråga: när du renoverade oken, bytte du packningarna då?

Som du säger så kan det vara svårt att se på bromsdelarna om de är bra eller inte.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#10 Inlägg av Tritanium »

Jupp, bytte alla packningar även gummit till glidpinnarna. Lade på bromscylinderfett på de yttre packningarna och bromsvätska på de inre, helt enligt beskrivningen.
Ska fila påt i eftermiddag.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#11 Inlägg av Donner »

Ligger det en gummiring inne i oket som omsluter kolven (som på bilar)? Du har inte fått den fel i så fall? Den skall ju dra tillbaka kolven lite när du släpper handtaget.

På bilar vet jag att den måste ligga med fasningen på rätt håll annars får man omvänd effekt, dvs anliggande broms.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#12 Inlägg av Tritanium »

HandLegger skrev:Putsat glidpinnarna med smärjelduk?
Filat i spåren på klotsarna så att de glider lätt mot oket?
Bytt bromsvätska o luftat enligt konstens alla regler?
Låt skrikskydden ligga i en låda i garaget, där gör de bäst nytta.
Biltemas bromsklotsar är för tjocka till vissa modeller - släng dem om du har dylika.
Glidpinnarna är blanka och fina utan några spår.
Filade precis spåren på klotsarna, satt mer bös där än jag trodde :o
Luftade igen för säkerhets skull, inte en bubbla.
Efter att jag tog av skrikskydden från SBS-beläggen så snurrar det bättre, helt klart en förbättring. :)
Mätte koltsarna beleggytan varierar mellan 3.0 till 3.6 mm. Hela klotsen (beleggyta + det beleggytan sitter fast på) är 7.3 mm som tjockast.

Satte kopparpasta på glidytorna (ej bromscylindrar och glidpinnar) gjorde noggrant rent skivorna med bromsrengöring ifall det kommit fett på dem. Nu snurrar det 2 varv om man sätter snurr på hjulet.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

#13 Inlägg av Tritanium »

Donner skrev:Ligger det en gummiring inne i oket som omsluter kolven (som på bilar)? Du har inte fått den fel i så fall? Den skall ju dra tillbaka kolven lite när du släpper handtaget.

På bilar vet jag att den måste ligga med fasningen på rätt håll annars får man omvänd effekt, dvs anliggande broms.
Den tanken slog mig också, men kollar man i beskrivning så står det inget om detta :? ,men ska kolla på de gamla packningarna.
När man lossar oket och trycker på bromsen syns det tydligt att cylindrarna går tillbaka när man släpper handtaget/pedalen.

hmm, kan bli nya bromsslangar. Ja ha ja märkligt nog kostar de stålomspunna bromsslangarna nästan exakt lika mycket som studiebidraget. :(
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#14 Inlägg av Donner »

Okej ja ser man att kolven går tillbaks lite när man släpper så är det nog rätt. Löser det inte sig så har jag original begagnade bromsok + slangar komplett från fullt fungerande 01:a.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem

Re: Sv: Anliggande bromsar fram -00

#15 Inlägg av Tritanium »

Kollade de gamla packningarna och de saknar fasning.
Fick inspiration från en artikel i bike http://www.bike.se/reportage/konsument/service-bromsar
Rengjorde igen och smorde upp. Nu snurrar hjulet två varv istället för 1/2 varv. Väldigt vad lätt det blev att rulla in hojen i garaget...:roll:
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning

Skriv svar