Jag har tömt kylaren och expansionskärlet och ska fylla på ny vätska.
Kylaren ska fyllas på med 2,75 l och kärlet med 0,45 l.
Jag får bara i ca 2,3 l i kylaren och tänker att det löser sig när jag luftar.
Jag lät hojen stå på tomgång fyra minuter och varvade sedan upp den enligt servicemanualen. Det bubblar lite ur kylaren men nivån är konstant både där och i kärlet.
Ska jag anta att det löser sig när jag kör och bara hålla koll på nivåerna eller gör jag fel under luftningen?
Luftning av kylsystemet
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Luftning av kylsystemet
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Luftning av kylsystemet
Det är väldigt svårt att få ur all vätska ur motorn, så troligtvis behöver du inte oroa dig.Rydh skrev: Ska jag anta att det löser sig när jag kör och bara hålla koll på nivåerna eller gör jag fel under luftningen?
Håll koll lite i början bara så att inte någon ev, luftficka finns kvar.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Luftning av kylsystemet
Ok! Räcker det att toppa i kärlet framöver eller måste man kolla i kylaren också?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Luftning av kylsystemet
Jag skulle ha koll i kylaren också.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Re: Luftning av kylsystemet
Den blir for svær på svensk:
Om du ikke har demonteret de to skruer på fronten af cylindrene, blir ca. 0,5 liter inde i motoren.
Det er vigtigt, at du "blipper" gassen op til ca 5000 varv, inden du monterer dæksel på køleren ved varm motor
Om du ikke har demonteret de to skruer på fronten af cylindrene, blir ca. 0,5 liter inde i motoren.
Det er vigtigt, at du "blipper" gassen op til ca 5000 varv, inden du monterer dæksel på køleren ved varm motor

Re: Luftning av kylsystemet
Jag lät den som sagt gå på tomgång 3-4 minuter och varvade bra innan locket åkte på, men två tappskruvar är det väl inte på cylindrarna? Manualen refererar i alla fall bara till en, men det kanske är skillnad jämfört med tidigare generationer? Hur eller hur så har jag väl fått svaret på frågan om de extra dl.
Manualen refererar förresten bara till "rätt nivå" eller liknande när man ska fylla kylaren. Innan tömning så hade jag vätska upp till någon cm från mynningen så jag fyllde på så högt igen. Ok?
Manualen refererar förresten bara till "rätt nivå" eller liknande när man ska fylla kylaren. Innan tömning så hade jag vätska upp till någon cm från mynningen så jag fyllde på så högt igen. Ok?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-