Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Dorngrund
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 12, 2013 20:03
Ort: Stockholm

Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#1 Inlägg av Dorngrund »

Tjena!

Ny medlem, har dock ingen VFR än men om det går som det ska så ska jag köpa en kollegas VFR 02 inom en snar framtid.

Den har bara en sak som har "strulat", på de ca 2000 mil som han har kört den så har motorn dött vid kanske 3-4 olika tillfällen när han växlat upp från 5an till 6an.
Motorn har startat direkt igen efter utan problem.

Vad kan det vara för fel tro? Någon som haft liknande problem? den har gått strax över 3000 mil.

Mvh

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#2 Inlägg av adrian_vg »

Hej och välkommen till forumet!

Kan du säga nåt om varvtal, gaspådrag, hastighet, last odyl vid tillfällena motorn dött?

När byttes tändstiften senast? Vilken bensin tankas hojen med? Luftfiltret kollat/bytt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#3 Inlägg av Råttis »

Hej å välkommen!

Låter nästa som det jag hade på min hoj, jag fick rekommendationen att slänga in lite injectorcleaner.

Det har hjälp.

MVH
Råttis

Dorngrund
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 12, 2013 20:03
Ort: Stockholm

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#4 Inlägg av Dorngrund »

Tack för snabba svar och för välkomnandet :D

Nja han pratade bara lite luftigt om det eftersom det inte hänt så många ggr men han sa något om vid acceleration runt 80-90km/h mellan 5 och 6ans växel, vet inget varvtal.

Han har nog inte bytt tändstift eller luftfilter sen han köpte den jag tror den hade gått ca 1200 då, ca 3200 nu. Tror han tankar 98 oktan

Han körde en hojsemester till Norge på 429 mil i somras då hände det två ggr på den tidsramen, då var ju hojen lastad med packning men inget överdrivet.


Injectorcleaner okej ^^ kanske kan vara något:)

Mvh

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#5 Inlägg av adrian_vg »

Och byt luftfilter. Låter som om motorn storknar för att den inte får nog med luft.

Sen min käpphäst, det där med med att köra i 80-90 km/h på femte och sjätte växeln...
Det är lite av ett recept för igenkoksade tändstift. Rätt växel vid rätt varvtal.
Våga varva ca 5000 rpm på tvåan i 50 km/h. Det är ingen femliters dieselmotor vi har under oss.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1226
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#6 Inlägg av Maciver »

min vfr tycker inte om att gå på för låga varv, under 3000 så sitter man på en känguru. 80-90 i 6an tycker den inte om, minst 100-110 helst högre, 120 typ.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#7 Inlägg av adrian_vg »

Dorngrund skrev:Injectorcleaner okej ^^ kanske kan vara något:)
Det där är en billig och enkel lösning att prova med först.
Men tänk på hur du kör sen. Rätt växel vid rätt varvtal!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Dorngrund
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 12, 2013 20:03
Ort: Stockholm

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#8 Inlägg av Dorngrund »

Som sagt så har jag ingen exakt fakta eftersom jag inte kört den än, han har kört hoj i många år och på bana också så han är varken en söndagsglidare eller efterbliven.

Plus att ska den dö av för låg växel så ska den ju börja hacka och hålla på men den dör ju som om att en huvudsäkring går så känns ju snarare som något elektriskt.

Så vi säger att han kör den som den skall köras, frågan är fortfarande varför den har dött typ 4 ggr. Luftfiltret blir ju knappast bättre så känns inte som det är orsaken när det går 500 mil till nästa gång den dör med samma filter kvar, samma sak med tändstiften.

Lär ju byta tändstift och luftfilter ändå när jag köpt då jag vet att det inte är bytt :)

Men just att den bara klipper av är ju det som gör det mysko, som att givaren för sidostödet helt plötsligt aktiveras. Hur långt ska stödet fällas ned för att den ska gå på? Tänkte om man kör på ojämnheter och fjädern är kass vad vet jag?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#9 Inlägg av adrian_vg »

Dorngrund skrev:Men just att den bara klipper av är ju det som gör det mysko, som att givaren för sidostödet helt plötsligt aktiveras. Hur långt ska stödet fällas ned för att den ska gå på? Tänkte om man kör på ojämnheter och fjädern är kass vad vet jag?
Jag har för mig att det har nämnts på forumet att givaren som hör ihop med sidostödet, uppe vid kopplingshandtaget, ibland ger upp.
Kan vara värt att kolla så det inte är en glappis där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Dorngrund
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 12, 2013 20:03
Ort: Stockholm

Re: Motorn har dött några ggr vid uppväxling -02 VTEC

#10 Inlägg av Dorngrund »

Jag har för mig att det har nämnts på forumet att givaren som hör ihop med sidostödet, uppe vid kopplingshandtaget, ibland ger upp.
Kan vara värt att kolla så det inte är en glappis där.



Tack för tipset det skall kollas så fort jag köpt den ^^

Skriv svar