Framgaffelbenen så verkligen bedagade ut, så jag renoverade upp dom. Jag kan tipsa om att använda roterande slipnylonborste röd på borrmaskin jag använde från Swedol, funka fin-fint. Klarlackade dom sen direkt på plats. Blev som nya
Bytte även olja i dom som kurerade dom fantastiskt från svampiga och genomslag, till stumma vilken skillnad! Mycket trevligare att köra vid nedlägg i kurvor, nu så svajar den inte alls olustigt som tidigare. kul med såna lätta och effektiva åtgärder.
Bilagor
2013-04-08 06.35.07.jpg (86.11 KiB) Visad 13255 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Seth skrev:Bugar skarpt för tipset då mina är typ samma idagsläget. dock vet ja inte om man ska fixa eller byta
Jo men gör det, renovera dom, det kan jag rekommendera!
det var lätt gjort och kunde till och med göras på plats, slipnylonrondellen rev effektivt bort all gammal lack. Jag hade provat allt möjligt innan, men inget tog den gamla lacken som är väldigt hård, antagligen tvåkomp. Slipade lite finish lätt med fint slippapper sist. Klarlackade med sprayburk (Corroprotect från OK) direkt (bar aluminium oxiderar ganska fort utomhus, verkar det som) Det gick åt en rondell till varje ben som kostade 135 kr styck. Använda andningsskydd är att rekommendera, för det yr duktigt med partiklar
Så prova med det, det fixar du på en förmiddag
Mvh Micke
Bilagor
Swedol slipnylonrondell röd VT-2946.jpg (58.06 KiB) Visad 13214 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
Kan uppdatera prisuppgiften till 145+moms så jag hickade till lite när två rondeller och en femtiokronors klarlack gick på 415 spänn. Men fint lär det bli!
Hej Rydh
lacken ser fortfarande perfekt ut, funka bra med ok klarlacken, dom ser ut som nya!
men jag har ju bara haft dom lackade sen i våras, så hur det håller över tid vet man inte
men att lacka dom 2-komp är väldigt mycket mer jobb/dyrare
och skulle ok-lacken flagna är det väl lätt att göra om!
lycka till med renoveringen det blir fint.
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
Blev inte alls nöjd tyvärr men börjar tro att borrmaskinen hade för lågt varvtal.
Ska benen bli helt släta? Jag har ingen bra uppfattning av hur benen ser ut som nya och vad tidens tand gör med dem.
Ja, den borrmaskin jag använde har ganska högt varvtal,
3300 och det tog väldigt bra med en slät och bra yta!
tog lite våtslippapper och slipade lite lätt yta, så slipreporna blev jämna bara innan jag klarlackade
mina blev som nya, om man ser bilden först där jag gjort det ena benet ser man skillnaden
och det är väl så dom såg ut för 23 år sedan, om man jämför med bilder man hittar på internet, som den här
den är inte min hoj dock, men samma modell och ett mål för min renovering att få den så fin det går,
lackar bakfälgen nu och nya Pirell angel GT däck blir det till våren
Mvh Micke
Bilagor
VFR_750_FN_FP_RC36_92-93_3.jpg (135.62 KiB) Visad 12907 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----