Skillnad xenon och halogen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008

Ser bra ut.

#16 Inlägg av JohanL »

Hej.

Ser bra ut. Vad har du valt för färgtemp 6000k ?

Har själv länge tänkt beställa till hojen. Men det har inte blivit av.
Det jag har som största bekummer är att då jag har H4 lampor så behöver man om man vill använda både hel och halvljus antingen har lampor men mekanisk förflyttning av ljuspunkten i lampan eller så har jag sett flera alternativ men ett intressantare alternaiv med två xenon lampor i samman lampfot. Det senaste alterntivet tycker jag har varit väl dyrt. Den mekansika lösningen med en spole känns väl sådar.

Därmot har jag fixat ett "fel" som förkommer bland annat på svenska modeller. Det är bara en av strålkastarna som är inkopplade på halvljuset. Detta är enkelt åtgärdat genom att stätta dit den 2dm långa kabel som saknas från reläet. Lysande resultat :roll:
Bättre ljus och förbättrad upptäkt av mig från andra medtrafikanter. :!:

Elschemat har kablen inritat så därför är det en defekt :shock:
(Man ändrade väl någon regel kring detta någon gång efter att min hoj är tagen i trafik...)

Ett tips till andra som fortfarande kör på halogenlampor. Det finns ganska många trevliga lampor som är lite vitare i sitt sken men ändå har bra ljus.

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007

#17 Inlägg av Torque »

Tjenare tackar!

Färgtempen är 8000K.

VFR:en har som tur är 2 st H7 lampor till halvljusen och 2 st till helljusen.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#18 Inlägg av kennet »

Hade ett xenonkit liggandes till V40 och mekkade dit detta idag, det var lite pill att få till ljusbild mm. och så är det bara en lampa :cry: Den tänder sig ganska snabbt vid hel till halvljus och så blev det inte så blått som jag ville ha.Tog ett dåligt foto med mobilen och får nog prova kvällskörningen en annan kväll "raap" oops det gick några meeköl oxå :roll:

Bild
Utan hoj tyvärr

danhak
Donator 2007

#19 Inlägg av danhak »

Ok, då var xenonljusen installerade. Här kommer lite bilder så ni kan se skillnaden.
Var gjorde du av ballasterna någonstans?
Installerade själv xenon i helgen och letade länge å väl innan jag till slut hittade plats innanför blinkersen på höger sida...
hojlös

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007

#20 Inlägg av Torque »

danhak skrev:
Ok, då var xenonljusen installerade. Här kommer lite bilder så ni kan se skillnaden.
Var gjorde du av ballasterna någonstans?
Installerade själv xenon i helgen och letade länge å väl innan jag till slut hittade plats innanför blinkersen på höger sida...
Det var där jag satte dem också. Halvvägs mellan främre kåpan bakom blinkersen och sidokåpan.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
andyboy vfr800
Medlem

#21 Inlägg av andyboy vfr800 »

har du någon bild på den installerade ballasten? tänkte själv installera xenon standard själv, dock helljusen. halvljusen anser jag tillräckligt bra på vfr 800 v-tec. några tips angående installationen?

Skriv svar