tps,eller som den heter numera på ren svenska(för dom flesta kör ju med insprutning) spjäll-läges-givare är en induktiv potentiometer i princip,ju mer du vrider på rullen o öppnar spjället,ju högre utsignal skickar givaren till ecu-boxen,varvid boxen beräknar fram hur mycke bränsle du behöver...ihop med vad mapgivaren(eller luftmassemätaren) har gett för signal till boxen...lamdan mäter sedan om boxen räknat rätt eller inte och ger korrigerande värde tillbaka
sen finns det nått som kallas btr oxå,eller bränsletrycksregulator som inverkar en hel del i allt detta..regulatorn kan vara linjär eller progresiv,och påverkas av vilket vacum den får..bränsletrycket regleras av trycket i insuget,antingen då 1-1(linjärt) eller med en progresivitet som bestäms av värdet på regulatorn-för länge sedan när jag lekte med turbobilar så körde jag med regulatorer som var 1-1.4..vilket då betyder att trycket ökar med vacumvärdet * 1.4...man pressar på så vis in mer bränsle genom spridarna än vad dom egentligen ska leverera.
om nu nån har nått intresse i detta svammel...
[Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
[Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a
Jag tror inte jag gör nåt åt ryckigheten i år. Byter tank nästa säsong och flyttar över pump och givare till den andra tanken och kollar bränslefilter i samband med detta.
En power commander hoppas jag ligger i en nära framtid även om den ev bara maskar underliggande problem.
En power commander hoppas jag ligger i en nära framtid även om den ev bara maskar underliggande problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a
Rycken är ju livsfarliga! Man ligger på tvåan-trean vid ca 4000-5000 rpm när man kör i stan. Har man otur och hamnar fel i varvregistret hoppar hojen som en rodeohäst...
Edit: Jag noterar också att hojen går bättre en kort tid efter kallstart. Får den en fetare blandning då?
Om det är så, talar det väl antagligen för att nuvarande mappningen inte är helt optimal.
Edit: Jag noterar också att hojen går bättre en kort tid efter kallstart. Får den en fetare blandning då?
Om det är så, talar det väl antagligen för att nuvarande mappningen inte är helt optimal.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a
Monterade PC-trean i går och tog en lång tur i stan och lite på landsväg.
Ingen förbättring alls. Snarare var det så att ryckningarna och hoppen blev mer accenturerade vid vissa (lägre) varvtal. Varvräknarnålen kunde hoppa bortåt tvåtusen varv bara så där. Sen fick jag en nytt "hål" i motorn vid ca 5000 rpm, där den förut gått bra.
Blir inte klok på det här. Får plocka av powercommandern och börja från början och mäta på tändspolarna som Gsson föreslog, och ta det därifrån.
Inget garage, så jag kör med hoppande hoj nån vecka/or till och får fixa till våren när vädret och ljuset blir bättre.
Jag tror i vilket fall att allt detta började hände direkt efter att likriktaren/voltregulatorn la av. Nånting måste ha gått snett med elektroniken i samband med detta.
Nu har jag iaf en Powercommander, lite ljus i mörkret iaf...
Ingen förbättring alls. Snarare var det så att ryckningarna och hoppen blev mer accenturerade vid vissa (lägre) varvtal. Varvräknarnålen kunde hoppa bortåt tvåtusen varv bara så där. Sen fick jag en nytt "hål" i motorn vid ca 5000 rpm, där den förut gått bra.
Blir inte klok på det här. Får plocka av powercommandern och börja från början och mäta på tändspolarna som Gsson föreslog, och ta det därifrån.
Inget garage, så jag kör med hoppande hoj nån vecka/or till och får fixa till våren när vädret och ljuset blir bättre.
Jag tror i vilket fall att allt detta började hände direkt efter att likriktaren/voltregulatorn la av. Nånting måste ha gått snett med elektroniken i samband med detta.
Nu har jag iaf en Powercommander, lite ljus i mörkret iaf...

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a
Avslutning på denna länk: viewtopic.php?f=3&t=5081&p=76214#p76214.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Re: [Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning
Avlsutningen på problemet: viewtopic.php?f=13&t=1290&p=76266#p76266.
===
===