Ok, då var xenonljusen installerade. Här kommer lite bilder så ni kan se skillnaden.
Vänster med halogen i, höger med xenon i
Samma sak, halogen vänster, xenon höger. Dock så ger xenon mycket bättre ljusbild än mitt dåliga foto från garaget visar.
Och slutligen. Skillnaden mellan halogen och xenon i halvljusen, sedan skillnaden mellan xenon halvljus och halogen helljus. Och till sist det färdiga resultatet.
Japp, bara xenon i halvljusen. Dom tar någon sekund eller två att ladda upp ordenligt, så det passar inte i helljusen tycker jag. Dessutom ser man tillräckligt bra med xenonljusen i alla fall.
Har du testat köra i mörker än, med helljus?
Jag har nämligen hört (inte sett/testat själv) att resultatet kan bli sådär...
Problemet ska tydligen vara att eftersom xenonljusen är så pass mycket ljusstarkare än halogen, så har man inte lika stor glädje av helljuset längre! Detta beror på att ögat anpassar sig till det starka halvljuset nära hojen och helljuset har man i princip ingen nytta av! Det "försvinner" pga att xenonljuset ger för starkt sken i förhållande..
e du med? Något du har märkt av eller reflekterat över?
danhak skrev:Då måste jag bara fråga en sak till...
Har du testat köra i mörker än, med helljus?
Jag har nämligen hört (inte sett/testat själv) att resultatet kan bli sådär...
Problemet ska tydligen vara att eftersom xenonljusen är så pass mycket ljusstarkare än halogen, så har man inte lika stor glädje av helljuset längre! Detta beror på att ögat anpassar sig till det starka halvljuset nära hojen och helljuset har man i princip ingen nytta av! Det "försvinner" pga att xenonljuset ger för starkt sken i förhållande..
e du med? Något du har märkt av eller reflekterat över?
Nu har jag kört i mörker. Det var inga problem. Visst xenonljusen lyser starkt, men inte så långt. Helljusen funkar som vanligt. Blicken ligger ju långt fram när man kör, så för mig gjorde det inget att det var som ljusast precis framför bågen, för blicken ligger ju ändå där helljusen träffar.
Conseal skrev:Tycker det är riktigt bra att Haffa föregår med gott exempel
Såg bra ut ..
Torque skrev:
Nu har jag kört i mörker. Det var inga problem. Visst xenonljusen lyser starkt, men inte så långt. Helljusen funkar som vanligt. Blicken ligger ju långt fram när man kör, så för mig gjorde det inget att det var som ljusast precis framför bågen, för blicken ligger ju ändå där helljusen träffar.
Var det så att min herre provade dem på st Eriksgatan i går kväll?
Torque skrev:
Var det så att min herre provade dem på st Eriksgatan i går kväll?
Det kan stämma. Åkte på Sankt Eriksgatan ca kl 17:30 i riktning mot Odenplan. Sedan åkte jag där igen ca kl 00:15 i riktning mot Fridhemsplan.
OK, där ser man. Hörde du något konstigt ljud om hojen? Det var nämligen direkt efter att jag hade försökt köra med skivbromslåset i. Bromsskivan låg emot bromsbeläggen.
Vad bra förresten. Jag funderar lite på om ljuset bländar andra. Tänkte du på om det var bländande eller irriterande?