Det verkar vara en skön stämning här, så jag väljer att bli medlem, trots att jag inte riktigt passar in ännu... Jag letar efter en lämplig hoj för max 20 papp och då ska det inte krävas mängder av jobb direkt. Tips och tankar tar jag gärna emot förstås.
Min MC-bakgrund började med en Honda CB 125 K5, sen blev det Kawa 250, följt av 550 innan det blev en Honda 900 83:a nåt år. Därefter köpte jag en ny VFR 750 -88, först en vit, sen bytte jag till en röd. (Efter rejäl markkänning får jag erkänna...) Det är ju hojen som gjort störst intryck på mig såklart... Tyvärr kom försäkringspremierna ikapp och det funkade inte, så jag sålde VFR:en och köpte återigen en 900:a som fick hänga med några år, innan skinnställ och hjälm åkte upp på vinden... rätt många år... Men nu är det dags igen, känns det som...
westcoast skrev:Jag letar efter en lämplig hoj för max 20 papp och då ska det inte krävas mängder av jobb direkt. Tips och tankar tar jag gärna emot förstås.
Eftersom du ställer frågan på ett VFR-forum är väl svaret ganska givet...
Du borde kunna hitta en välvårdad 750 från 94-97 för de pengarna, kanske rentav en 800.
Funderar på att åka och titta på en 92:a med 6500 mil. Bra bruksskick/fin enligt säljaren. Halvslitet drivpaket, dåligt bakdäck. Importhoj, i Sverige sen 2005. Komfortsadel, originalsadel och kuts saknas och säljaren visste inte när ventilerna var kontrollerade/justerade...
På bilder ser annars allmänskicket bra ut.
Tankar från nån?
westcoast skrev:Funderar på att åka och titta på en 92:a med 6500 mil. Bra bruksskick/fin enligt säljaren. Halvslitet drivpaket, dåligt bakdäck. Importhoj, i Sverige sen 2005. Komfortsadel, originalsadel och kuts saknas och säljaren visste inte när ventilerna var kontrollerade/justerade...
På bilder ser annars allmänskicket bra ut.
Tankar från nån?
Ventiler på den har jag för mig är 3600 mil intervall vilket gör att jobbet dyker upp vid 7200 milservice (har för mig att det inte var 2400 intervallet på denna RC36:A). Det är också shims på den så det kan vara lite omständigt. Att det är import är ingen nackdel. Är den från italien så har du singelljus fram istället för dubbel. Kuts är hårdvaluta, men går hitta ibland begagnat. Än mer hårdvaluta är handtagen så kolla så att de är med.
92 är annars en kanonhoj! Färg spelar också roll. Röd är nu snabbast. Vit är rätt cool den me
Kuts och handtag, vad är pris för sånt tro? (Och sadel...)
Hur funkar det med shims? Förr... då... öppnade jag, mätte upp och vill minnas att jag antingen köpte eller tom bytte? hos min lokala Hondahandlare, funkar nåt av det idag? (Sen var det radfyran jag gav mig på, men hur stor skillnad kan det vara egentligen?)
westcoast skrev:Ja, Italien - och långsamt grön....
Kuts och handtag, vad är pris för sånt tro? (Och sadel...)
Hur funkar det med shims? Förr... då... öppnade jag, mätte upp och vill minnas att jag antingen köpte eller tom bytte? hos min lokala Hondahandlare, funkar nåt av det idag? (Sen var det radfyran jag gav mig på, men hur stor skillnad kan det vara egentligen?)
Då får Tersan kanske en kompis
Angående ventiljustering o shims så tänker jag lägga upp en kompleterande guide snart. Det är inte så farligt att fixa om man är nogrann o tar sig lite tid. Det som stökar till det är uddamåtten på bladmåtten som jag då rekommendera att ordna fram. Då jat tror även att det är lite udda på RC36 (ngn kanske kan bekräfta?). På RC46 är det insug 0,16 +/- 0,03 och på avgas 0,30 +/- 0,03. Shimsen fixas, om det behövs hos din lokala honda dealer som du nämner.
Det jag har sett säljas när det gäller kuts o handtag så brukar det ligga mellan 3-500 kr.
Tack... jag har kuts och handtag - helt nya till en snabb röd -88 som jag kanske kan ha som bytesobjekt eller nåt,, bara jag kommer till skott och köper hoj och vet att jag inte behöver dem själv...