Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Vet inte om tråden hamnar rätt eller ens har på forumet att göra. Ber moderatorer att sparka mig åt rätt håll annars.
Gott folk på forumet.
Har nu varit nöjd ägare till en VFR750FR i snart två år, men har av okänd anledning blivit bild-kär i en VTR1000F från 98. Går i tankar jag inte kan skaka av mig, men för att bli klok behöver jag hjälp. Antar att det finns en och annan här på forumet som ägt (eller kanske till och med äger) en VTR. Skulle i så fall blivit väldigt glad för tankar om VTR i jämförelse med VFR (bortsett från det uppenbara).
Vore jätteglad om ni ville dela med er av tankar. Jag är som sagt mycket nöjd med min VFR, men också som ganska nybliven motorcyklist nyfiken på annat.
Mvh Magnus
Gott folk på forumet.
Har nu varit nöjd ägare till en VFR750FR i snart två år, men har av okänd anledning blivit bild-kär i en VTR1000F från 98. Går i tankar jag inte kan skaka av mig, men för att bli klok behöver jag hjälp. Antar att det finns en och annan här på forumet som ägt (eller kanske till och med äger) en VTR. Skulle i så fall blivit väldigt glad för tankar om VTR i jämförelse med VFR (bortsett från det uppenbara).
Vore jätteglad om ni ville dela med er av tankar. Jag är som sagt mycket nöjd med min VFR, men också som ganska nybliven motorcyklist nyfiken på annat.
Mvh Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Vår ärade forumgeneral hade en VTR en tid innan han återvände till oss andra... han kommer nog snart och ger mer input.
Efter vad jag läst mig till så är VTR sportigare i både körställning och uppförande, och rejält törstig på bränslet...
Efter vad jag läst mig till så är VTR sportigare i både körställning och uppförande, och rejält törstig på bränslet...
VFR750F -92, grön
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Dom är rätt lika faktiskt när det gäller karaktär, både när det gäller pulver o chassi. Vilket gjorde mig lite paff ( bara testkört firestorm dock). Den stora skillnaden VTR upplevs som jäkligt smal när man jämför dem rakt av
Nu känns det som man svär lite i kyrkan men....dock så ledde det här med lite twinsug att jag skaffade förra året en SV 1000 som är annars största VTR konkurrenten ...
Nu känns det som man svär lite i kyrkan men....dock så ledde det här med lite twinsug att jag skaffade förra året en SV 1000 som är annars största VTR konkurrenten ...

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4447
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
VTR kan jag bara jämföra med VFR800 99 & 02 (dvs 5 & 6 gen). Det kan vara så att jag redan skrivit det i någon tråd också.
VTR är en fin hoj inget snack om det. Den är ganska lik VFR effektmässigt och även i karaktär. En snabbresumé....
VTR- smalare, sportigare, separat fram och bakbroms (burnisar),
Törstigare, omöjlig att packa bra på, låter sjukt bra med slipon, svårt att få jämn gång med slipon, nämnde jag törstig, opraktisk för 2, äter ganska mycket däck.
VFR- lite tyngre, lättare att packa, större tank, soppasnål ( i jämförelse), lite klumpigare, bekvämt med kombibromsar, lite tråkigare, bättre för 2.
Sammantaget så måste man känna vad som känns bäst. Även fast jag förordar VFR för mångsidigheten och enkelheten med insprutning och bra soppaegensksper så råder jag dig att prova om du känner det. Det som passar en passar inte alla och det är dumt att inte prova ngt nytt (det går alltid att byta tillbaks). I den bästa av världar så har man en av varje
VTR är en fin hoj inget snack om det. Den är ganska lik VFR effektmässigt och även i karaktär. En snabbresumé....
VTR- smalare, sportigare, separat fram och bakbroms (burnisar),
Törstigare, omöjlig att packa bra på, låter sjukt bra med slipon, svårt att få jämn gång med slipon, nämnde jag törstig, opraktisk för 2, äter ganska mycket däck.
VFR- lite tyngre, lättare att packa, större tank, soppasnål ( i jämförelse), lite klumpigare, bekvämt med kombibromsar, lite tråkigare, bättre för 2.
Sammantaget så måste man känna vad som känns bäst. Även fast jag förordar VFR för mångsidigheten och enkelheten med insprutning och bra soppaegensksper så råder jag dig att prova om du känner det. Det som passar en passar inte alla och det är dumt att inte prova ngt nytt (det går alltid att byta tillbaks). I den bästa av världar så har man en av varje

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Tack för tankar. Det blev en testtur häromdagen. Håller med om det du skriver om ljud med slipon och även ojämnheten i gången. Lät underbart och jag upplevde hojen som lite vildare än min vfr. Kul, men det slutar nu med att jag inser att jag kommer sakna det jag har. Ingen VTR i dagsläget. Kanske en annan gång...
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4447
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Så lite så. VTR är lite vildare och lite roligare helt rätt. Den lite lägre vikten ich det att den är smalare gör en hel del. En VFR/VTR-hybrid skulle inte vara helt fel. Fast då landar vi i det som alla här vet men Honda inte fattat.. Att det behövs en VFR1000F 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
När tusingen kommer blir provkörning först och sen till banken för att ta ett lån.Conseal skrev: Att det behövs en VFR1000F

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Det blir troligen ett stort lån isfadrian_vg skrev:När tusingen kommer blir provkörning först och sen till banken för att ta ett lån.Conseal skrev: Att det behövs en VFR1000F

Jag har försökt följa dom mest ihärdiga ryktena, men det är svårt
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Inte den, utan "folkvarianten". 
Det var förresten en stor mängd rykten du samlat på dig!

Det var förresten en stor mängd rykten du samlat på dig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
"Folkvarianten" finns redan och heter VFR1200Fadrian_vg skrev:Inte den, utan "folkvarianten".

Jo. Utom den längst ner, den finns, har V5-motor, 240 hk eller nåt, men går inte att köpa för pengar.Det var förresten en stor mängd rykten du samlat på dig!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Tänker mig mer folkvarianten med kedjedrift VFR1000F, gärna med lite Firebladestyling.
Tänk VF1000R.

Tänk VF1000R.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Jo precis! När VF1000R och föregångaren CB1100R kom så kostade "vanliga" hojar, typ wobbelstaketet Suzuki GSX1100 ca. 30-35.000 kr medan om jag inte minns fel så låg CB1100R på 67.000 kr och VF1000R på 73.000 kr.adrian_vg skrev:Tänker mig mer folkvarianten med kedjedrift VFR1000F, gärna med lite Firebladestyling.
Tänk VF1000R.
CB1100R och VF1000R var extremt seriösa byggen på sin tid med fina (läs, dyra) materialval som kolfiberkåpor, aluminiumtankar, smidda kolvar, stålomspunna bromsslangar (CB1100R), kuggdrivna kammar (VF1000R), riktigt seriösa fjädringskomponenter, bredare fälgar än vanligt, ventilerade bromsskivor mm. De var vid den tiden de enda japanska gathojarna som garanterat inte wobblade och var utvecklade av HRC för rena racinguppdrag.
Idag är dessa materialval vardagsmat och hojarna nästan hopplöst föråldrade tunga klumpar även om dom fortfarande kan ge ganska bra svar på tal utom mot moderna sporthojar. Men då var det något av det värsta som gick att få för pengar, fullt i klass med exklusiva hojar som Bimota och prislappen var därefter.
Hondas tidslinje för exklusiva gathojar sedan 80-talet är alltså CB1100R => VF1000R => RC30 => NR750 (som fortfarande är något i hästväg) => RC45 => RVF1000 eller vad den isf kommer att heta.
Så om/när det kanske nästa år enligt vissa rykten, kommer en modern version av VF1000R så kan vi nog förvänta oss något liknande fast i dagens penningsvärde


PS/ En del menar att även CBX1000 78-80 hör till skaran av exklusiva hojar från Honda, den hade förvisso en grym (men skör) motor men i övrigt var den långt ifrån lika exklusiv och hade inte alls lika trevliga vägegenskaper.
Från -81 byggdes den om med stabilare motor och vägegenskaper, men samtidigt åkte vikten upp till runt 300 kg vilket gjorde den från en slags sporthoj till touringklump. /DS
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4447
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Jatack!Conseal skrev:Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Hell yeah!tersan skrev:Jatack!Conseal skrev:Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller
Kanske dumpa vtec-funtionen också?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!