Nej, inte alls. I fast form är det inget problem, men om man ska börja riva i det så bör man veta vad man håller på med... det är f.ö. svårt att undvika hus med asbest om man inte köper nyproducerat (fast då har man desto större problem med dålig ventilation, mögel etc...).Råttis skrev:Usäkta att jag lånar lite av tråden...tersan skrev:Ah, du är lyckligt ovetande om reglerna för att hantera asbest? Skaffa ett hus med eternit på tak eller i väggar och kontakta en byggfirma för renovering så ska du få se på f...adrian_vg skrev:Ojdå...
Det tråkiga med asbest är att symptomen kommer låååångt efter att man exponerats. Men det ger väldigt bra verkan i t ex kopplingslameller och bromsbelägg!
Så du menar att man skall undvika hus med sådana konstigheter?
/Råttis
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det har nog med mängden, hur ofta och hur mycket man exponeras för det. Om det vore så idiotfarligt som bl.a. myndigheter gör sken av så skulle nästan hela Stockholms befolkning över 40 år eller nåt riskera att dö av stenlunga, eller åtminstone den delen av befolkningen som någon gång har åkt tunnelbana innan asbest förbjöds.adrian_vg skrev:Var det inte Steve McQueen som dog av lungproblem efter att ha utsatts för asbest i sin ungdom i marinkåren(?)?
Jag skulle troligen vara i ännu större riskzon eftersom jag på 70-talet gick en utbildning till verkstadsmekaniker och vid varje svetsstation hängde det en asbesthandske för att kunna stänga av om en tub skulle börja brinna.
Dom där handskarna höll vi dessutom på och larva oss med en del, eldade på dom med svetsen mm.
Men det är som vanligt med myndigheter, allt är farligt och set som inte är förbjudet är det lag på. Ok, asbest är inget man vill hålla på med om man slipper och jag avundas inte dom som jobbar eller har jobbat med det, men man behöver inte överdriva åt nåt håll.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
De som gör asbest så farligt är att de är så flyktigt.
Dom flästa farliga fiberliknande matrial är tunga o faller fort medan en finer av asbets
Mer eller mindre aldrig landar.
I ett rum som är totalt fritt från luftrörelse tar det ca 24h för en fiber att falla 2m
Om man då sågar detta i ett rum så o sedan arbetar här dagligen så kommer fiberna att nå lungorna väldigt bra och sen stanna där resten av livet. Efter som dom inte når marken
Så kommer man dag ut o dag in att andas in fiber och som allt annat som man överkonsumerar blir de farligt.
Varit ute i lomma hamn där eternitfabriken låg och byggt om detta till lyxlägenheter under 3års tid och kan lova där finns MASSOR av eternit kvar i marken o under ytskiktet.
Då jordmassorna med eternit går att använda som fyllningsmassa då de klassas som
Helt ofarligt om det ligger 1m täckskikt ovan på.
Att folk dog som flugor på fabriken har o göra med att här fans mer eller mindre ingen ventilation eller liknande utan man stog o blandade det öppet i "karet"
Kan ju själv tänka hur damigt de blir om man står inomhus o blandra t.ex betong.
Sågbord utan utsug mm mm
Dom flästa farliga fiberliknande matrial är tunga o faller fort medan en finer av asbets
Mer eller mindre aldrig landar.
I ett rum som är totalt fritt från luftrörelse tar det ca 24h för en fiber att falla 2m
Om man då sågar detta i ett rum så o sedan arbetar här dagligen så kommer fiberna att nå lungorna väldigt bra och sen stanna där resten av livet. Efter som dom inte når marken
Så kommer man dag ut o dag in att andas in fiber och som allt annat som man överkonsumerar blir de farligt.
Varit ute i lomma hamn där eternitfabriken låg och byggt om detta till lyxlägenheter under 3års tid och kan lova där finns MASSOR av eternit kvar i marken o under ytskiktet.
Då jordmassorna med eternit går att använda som fyllningsmassa då de klassas som
Helt ofarligt om det ligger 1m täckskikt ovan på.
Att folk dog som flugor på fabriken har o göra med att här fans mer eller mindre ingen ventilation eller liknande utan man stog o blandade det öppet i "karet"
Kan ju själv tänka hur damigt de blir om man står inomhus o blandra t.ex betong.
Sågbord utan utsug mm mm
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Som jag skrev tidigare monterade jag kinabeläggen runtom häromdagen och i går "körde" jag in dem. De första milen tog de knappt nånting, sen helt plötsligt efter bara två-tre mil med bara lite bromsande, började de betta bra mycket bättre än de gamla EBC-beläggen. Inbilar mig att bakbromsen nu funkar som den ska också. Lite snärtigare bett runtom liksom.
Skivorna ser hittills bra ut, möjligen är framskivorna blankare och jag känner inget skivbromslåsincident-dirrande heller. Mysko...
Måste göra en ful-luftning fram bara, och se om det går att få fram lite stummare känsla. Vifferoken är ju inga flashiga Brembo, men lite mer än så borde gå att fixa.
Skivorna ser hittills bra ut, möjligen är framskivorna blankare och jag känner inget skivbromslåsincident-dirrande heller. Mysko...
Måste göra en ful-luftning fram bara, och se om det går att få fram lite stummare känsla. Vifferoken är ju inga flashiga Brembo, men lite mer än så borde gå att fixa.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det är därför du inte har någon bra känsla i frambromsen, om skivan är skev så blir bromsen "degig". Talar av egen erfarenhetadrian_vg skrev: skivbromslåsincident

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Trots att det inte "dirrar" mer?HondaHasse skrev:Det är därför du inte har någon bra känsla i frambromsen, om skivan är skev så blir bromsen "degig". Talar av egen erfarenhetadrian_vg skrev: skivbromslåsincident
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Jag vet inte men den gången jag glömde det på VFRen kändes det knappt i bromshandtaget med det blev märkbart bättre sen jag bytt skivan.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Ok, får se vad kinabeläggen gör med framskivorna till slutet av säsongen, och beställer ev nya skivor till 2014.HondaHasse skrev:Jag vet inte men den gången jag glömde det på VFRen kändes det knappt i bromshandtaget med det blev märkbart bättre sen jag bytt skivan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Grönviffern har fått en spegel och två kraschpuckar efter en del strul.
Bultarna som följde med puckarna var lagom långa, men hade fel gänga. Så det fick bli en tur till min hovbultleverantör Dione. Den snorkiga kvinnan i kassan mätte lite och halade fram två passande. De nya bultarna var ca 10 mm kortare men det verkade funka ändå. Ett större problem var att det var sexkantsskalle på dem, fanns inget annat i de dimensionerna. Kinabultarna var av insextyp, så att man får en chans att skruva i dem ordentligt, en hylsa går nämligen inte ner i pucken...
Skam den som ger sig, jag kapade av ca 1 cm av alu-hylsan och skruvade fast för hand så gott det gick. Sen kilade jag fast en plattmejsel mellan sexkantshuvud och den inre plastväggen och vred så att den nu sitter som berget.
Som synes på bilderna nedan sticker puckarna ut en bit och borde skydda kopplingskåpa, kylare mm vid ev vältning bra.

Har nån koll på varför plattan med de tre kontaktarna till vänster på bilden ovanför måste sitta just där istf att dras innanför ramen?


Kolfibret är en tunn hylsa på pp-plasten. Antagligen fejkfiber. Men det ser ganska coolt ut. Coolfiber.
En bättre fastsättning av sliponet hann jag börja med, men inte avsluta. Blir antagligen klart imorgon. Bilder kommer.
Edit: En snyggare fulfix fixad istf den förra som byggde på ett slalombyxbensband i nylon. Denna nya fix är baserad på en armerad kylarslang från biltema och ett montageband för byggändamål från samma ställe.

Bultarna som följde med puckarna var lagom långa, men hade fel gänga. Så det fick bli en tur till min hovbultleverantör Dione. Den snorkiga kvinnan i kassan mätte lite och halade fram två passande. De nya bultarna var ca 10 mm kortare men det verkade funka ändå. Ett större problem var att det var sexkantsskalle på dem, fanns inget annat i de dimensionerna. Kinabultarna var av insextyp, så att man får en chans att skruva i dem ordentligt, en hylsa går nämligen inte ner i pucken...
Skam den som ger sig, jag kapade av ca 1 cm av alu-hylsan och skruvade fast för hand så gott det gick. Sen kilade jag fast en plattmejsel mellan sexkantshuvud och den inre plastväggen och vred så att den nu sitter som berget.
Som synes på bilderna nedan sticker puckarna ut en bit och borde skydda kopplingskåpa, kylare mm vid ev vältning bra.


Har nån koll på varför plattan med de tre kontaktarna till vänster på bilden ovanför måste sitta just där istf att dras innanför ramen?


Kolfibret är en tunn hylsa på pp-plasten. Antagligen fejkfiber. Men det ser ganska coolt ut. Coolfiber.

En bättre fastsättning av sliponet hann jag börja med, men inte avsluta. Blir antagligen klart imorgon. Bilder kommer.
Edit: En snyggare fulfix fixad istf den förra som byggde på ett slalombyxbensband i nylon. Denna nya fix är baserad på en armerad kylarslang från biltema och ett montageband för byggändamål från samma ställe.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Dom gula kablarna är från statorn (eller?), kanske blir lite värme i dom kablarna så det är för kylningens skull?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Ingen aning, skulle plattan vara en kylfläns??Donner skrev:Dom gula kablarna är från statorn (eller?), kanske blir lite värme i dom kablarna så det är för kylningens skull?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Nej men att kablarna sitter utanför ramen så dom inte påverkas av motorvärmen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Men jag förstår inte, hur kan man förvänta sig kylning av det elektriska om bara några cm av en elkabel sitter i fartvinden? Bara för att nan kyler en liten bit av kabeln betyder det väl inte att man kyler hela systemet? Upplys mig!
Edit: Notera att det är den lilla plattan med de tre kontaktarna (den grå, vita och svarta) jag pratar om. Inte kabelstammen som går jämns med hjälpramen framför pucken.
Edit: Notera att det är den lilla plattan med de tre kontaktarna (den grå, vita och svarta) jag pratar om. Inte kabelstammen som går jämns med hjälpramen framför pucken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Ja jag vet inte, ren gissning. Kanske har med åtkomlighet att göra? Ring Japan 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera