mrMagoo goes vfr
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
mrMagoo goes vfr
Ny på forumet och nybliven ägare till 2st vfr -86
Vem är jag då?
39år nyss fyllda som saknar mc-kort!
Att ta mc-kort är väl nåt man funderat länge på men har inte kommit till "skott" innan, men nu så blir övningskörning i år och kort nästa år. Vad är det jag har köpt då? jo stackars westerbrand har jag avlastat från sina vfr bekymmer, Och för er som undrar så fick han vad han begärde.
Och så var det en herre i härnösand som sålde en hmmm... minst sagt risig mattsvart vfr till mig (blocket 6000:- o det var inte slutpriset) men det blev en trevlig övernattning på högakustenhotellet o de e ju alltid nåt.
Så nu sitter jag här med 3 motorer 2 ramar, det kommer att bli synnerligen intressant att konstatera vad det är med den motorn som sitter i westerbrand's (numera min) ram. initialt kan sägas att det känns som om nån ventil hänger öppen, men det får vi se med säkerhet, först nästa vecka det blir tid över för allvarligt skruvande.
/Henric
Vem är jag då?
39år nyss fyllda som saknar mc-kort!
Att ta mc-kort är väl nåt man funderat länge på men har inte kommit till "skott" innan, men nu så blir övningskörning i år och kort nästa år. Vad är det jag har köpt då? jo stackars westerbrand har jag avlastat från sina vfr bekymmer, Och för er som undrar så fick han vad han begärde.
Och så var det en herre i härnösand som sålde en hmmm... minst sagt risig mattsvart vfr till mig (blocket 6000:- o det var inte slutpriset) men det blev en trevlig övernattning på högakustenhotellet o de e ju alltid nåt.
Så nu sitter jag här med 3 motorer 2 ramar, det kommer att bli synnerligen intressant att konstatera vad det är med den motorn som sitter i westerbrand's (numera min) ram. initialt kan sägas att det känns som om nån ventil hänger öppen, men det får vi se med säkerhet, först nästa vecka det blir tid över för allvarligt skruvande.
/Henric
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen hit!!!
Och kom ihåg, fråga om det är något, finns inga dåliga frågor.
Tommy.
Och kom ihåg, fråga om det är något, finns inga dåliga frågor.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen
/Råttis
/Råttis
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
mrMagoo goes vfr
Välkommen!
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: mrMagoo goes vfr
välkommen.
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen!
Kul att nån tar sig an problemhojen, hoppas att du får ordning på den. Eller att du till och med får ihop två fungerande hojar nu när du har delar så det räcker...
Kul att nån tar sig an problemhojen, hoppas att du får ordning på den. Eller att du till och med får ihop två fungerande hojar nu när du har delar så det räcker...

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen!
Hoppas inte VFR lämnar en sur eftersmak med tanke på vilket prokjekt du åtagit dig!
Hoppas inte VFR lämnar en sur eftersmak med tanke på vilket prokjekt du åtagit dig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen!
Kommer att bli en spännande tråd tror jag
Kommer att bli en spännande tråd tror jag

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: mrMagoo goes vfr
Prio 1 är att införskaffa en äkta verkstadsmanual. Ett måste.Tommy Gsson skrev:Välkommen hit!!!
Och kom ihåg, fråga om det är något, finns inga dåliga frågor.
Tommy.
Finns på nätet..
Har en sån till alla mina hojar! De flesta i original. Känns "naket" utan.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen, välkommen.
Re: mrMagoo goes vfr
Välkommen hit, trevligt att hojen får leva vidare här på forumet 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: mrMagoo goes vfr
Man får tacka så mycket för det varma välkomnandet.
Ja en verkstads manual kommer att införskaffas. har iof. service manualen (pdf) men det känns inte så komplett.
Sååå idag hade jag äntligen lite kvalitets tid (ja iaf ett par tre timmar) med en gammal vfr i garaget, vad blev gjort då...
Jo motorn förlöstes från ramen och hamnade på arbetsbänken, där det konstaterades att det mycket riktigt precis som förre ägaren hade en misstanke om, det var lite rostigt. Det var vatten i ett insug hela vägen upp till förgasaren samt RIKTIGT rostigt i en annan cylinder. jag har faktiskt aldrig sett så grov rost i en motor förut, min spontana tanke med tanke på hur illa det ser ut är att det har stått lite vatten i motorn en längre tid.
Det finns även några övriga defekter på det motorn men det har ju ingen betydelse jag visste ju att den troligtvis var skrot, kamaxlarna var fina, även kopplingskorg och lameller var i ett enastående skick antingen har denna motor inte gått så långt eller så är det (var det) renoverat.
Nu blir det troligtvis inget skruvande på över en vecka
Nästa steg blir att köra ut den "svarta" från villagaraget till "redberga garaget" och kolla upp kondition på den motorn, komp, läckage prova, kolla koppling osv. vilken revision av kam/vipp arrangemang det sitter på denna motorn. För att sen ta beslut om vilken motor som blir den som kommer hamna i den "vita" ramen. (givetvis med dom bästa delarna i sig)
/Henric
Ja en verkstads manual kommer att införskaffas. har iof. service manualen (pdf) men det känns inte så komplett.
Sååå idag hade jag äntligen lite kvalitets tid (ja iaf ett par tre timmar) med en gammal vfr i garaget, vad blev gjort då...
Jo motorn förlöstes från ramen och hamnade på arbetsbänken, där det konstaterades att det mycket riktigt precis som förre ägaren hade en misstanke om, det var lite rostigt. Det var vatten i ett insug hela vägen upp till förgasaren samt RIKTIGT rostigt i en annan cylinder. jag har faktiskt aldrig sett så grov rost i en motor förut, min spontana tanke med tanke på hur illa det ser ut är att det har stått lite vatten i motorn en längre tid.
Det finns även några övriga defekter på det motorn men det har ju ingen betydelse jag visste ju att den troligtvis var skrot, kamaxlarna var fina, även kopplingskorg och lameller var i ett enastående skick antingen har denna motor inte gått så långt eller så är det (var det) renoverat.
Nu blir det troligtvis inget skruvande på över en vecka

Nästa steg blir att köra ut den "svarta" från villagaraget till "redberga garaget" och kolla upp kondition på den motorn, komp, läckage prova, kolla koppling osv. vilken revision av kam/vipp arrangemang det sitter på denna motorn. För att sen ta beslut om vilken motor som blir den som kommer hamna i den "vita" ramen. (givetvis med dom bästa delarna i sig)
/Henric
Re: mrMagoo goes vfr
Varmt välkommen! OCH ett stort lycka till med projektet!
Kan inte mer än att hålla med tidigare talare på detta forum - här så får man bara bra svar (även om tråden ibland kan "tråda ur" liiiiite)

Kan inte mer än att hålla med tidigare talare på detta forum - här så får man bara bra svar (även om tråden ibland kan "tråda ur" liiiiite)

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

Re: mrMagoo goes vfr
Jag uppskattar INTE när packningar limmas för att få tätt, är ytan ren och rak så ska det täta bra med originalpackning. Att använda "gegga" är som jag ser det en "epa" lösning på ett slarvproblem som kortsiktigt sparar arbetstid men i långaloppet tenderar att förbruka insparad arbetstid med minst ggr.2
Och med dom orden kan nog alla gissa vad jag gjorde igår.
......gjorde rent packnings ytan för kopplingskåpan, det tog närmare 1timme. Därefter påbörjades det mödosamma arbetet med utvändig och invändig rengöring av förgasare, kommer fortsätta med detta ikväll. (fredag)
Även I tisdags fick jag lite tid över och åkte ut till garaget.
Då konstaterades vilken motor som blir den som monteras, det blir originalmotorn till ramen.
Inte för den var bäst utan snarare för att jag inte kunde hitta nån större slitagemässig skillnad mellan dom "OK" motorer jag har. inbördes differens på Cylinder läckage är mindre än 3% Även dessa två motorer emellan håller sig inom 3% diff vilket måste sägas är väldigt bra i synnerhet med tanke på en förmodad körd topppackning på den ena (enl. förre ägare mrHärnösand). Läkage testet gjorde jag på 10bar jmfrt. 5bar som är det normala.
Kopplingskorg lameller är bra på båda motorerna och outstanding på "skrotmotorn".
Som säkert många av er känner till skiljer sig uppsättningen av vippor kamaxlar mellan -86 och -87. Tex så existerar det ingen kamaxel givar "trigger" på -87 samt dreven är något bredare och hur vipporna är monterade skiljer endel. huruvida det ena arrangemanget är bättre än den andra vågar jag inte uttala mig om men man kan ju gissa att utv. har gått framåt. Så som det ser ut nu har jag monterat -87ans vippor kamaxlar i -86ans motor och samtidigt flyttat triggerhjulet som sitter på vänstersidan av vevaxeln så även den blev -87ans utgåva, på ramen sitter ju redan tändmodul från en -87.
En sak som jag funderat lite på är varför kamaxlarna till det bakre cylinderparet verkar vara dom som slits hårdast, och vad man kan se på dom sämsta kamaxlarna verkar korrision vara en delorsak vilket skulle kunna vara troligt med tanke på att vevhusventilation är i bakre ventilkåpan (det är ju där luft med fukt kommer in när motorn kallnar) jag har en plan för en (relativt enkel) åtgärd här... mer om det vid senare tillfälle.
Det är ju även så att oljetillförseln på både främre och bakre toppen är rätt blygsam men får se om det blir nåt förändrat här, isåfall en framtida nöt o knäcka. (krävs lite eftertanke isf.)
/Henric
Och med dom orden kan nog alla gissa vad jag gjorde igår.
......gjorde rent packnings ytan för kopplingskåpan, det tog närmare 1timme. Därefter påbörjades det mödosamma arbetet med utvändig och invändig rengöring av förgasare, kommer fortsätta med detta ikväll. (fredag)
Även I tisdags fick jag lite tid över och åkte ut till garaget.
Då konstaterades vilken motor som blir den som monteras, det blir originalmotorn till ramen.
Inte för den var bäst utan snarare för att jag inte kunde hitta nån större slitagemässig skillnad mellan dom "OK" motorer jag har. inbördes differens på Cylinder läckage är mindre än 3% Även dessa två motorer emellan håller sig inom 3% diff vilket måste sägas är väldigt bra i synnerhet med tanke på en förmodad körd topppackning på den ena (enl. förre ägare mrHärnösand). Läkage testet gjorde jag på 10bar jmfrt. 5bar som är det normala.
Kopplingskorg lameller är bra på båda motorerna och outstanding på "skrotmotorn".
Som säkert många av er känner till skiljer sig uppsättningen av vippor kamaxlar mellan -86 och -87. Tex så existerar det ingen kamaxel givar "trigger" på -87 samt dreven är något bredare och hur vipporna är monterade skiljer endel. huruvida det ena arrangemanget är bättre än den andra vågar jag inte uttala mig om men man kan ju gissa att utv. har gått framåt. Så som det ser ut nu har jag monterat -87ans vippor kamaxlar i -86ans motor och samtidigt flyttat triggerhjulet som sitter på vänstersidan av vevaxeln så även den blev -87ans utgåva, på ramen sitter ju redan tändmodul från en -87.
En sak som jag funderat lite på är varför kamaxlarna till det bakre cylinderparet verkar vara dom som slits hårdast, och vad man kan se på dom sämsta kamaxlarna verkar korrision vara en delorsak vilket skulle kunna vara troligt med tanke på att vevhusventilation är i bakre ventilkåpan (det är ju där luft med fukt kommer in när motorn kallnar) jag har en plan för en (relativt enkel) åtgärd här... mer om det vid senare tillfälle.
Det är ju även så att oljetillförseln på både främre och bakre toppen är rätt blygsam men får se om det blir nåt förändrat här, isåfall en framtida nöt o knäcka. (krävs lite eftertanke isf.)
/Henric
mrMagoo goes vfr
Blir kul och följa projektet.
Välkommen !
Välkommen !

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022