Bakbroms ligger på.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bakbroms ligger på.
Edit Problemet var aldrig något problem, självklart är ju främre skivorna kallare jämfört med bakre skivan av den enkla anledningen att dom sitter i vinddraget, bakskivan är ju i princip "inkapslad" i bakhjulet. Jämförde genom att känna på en annan vfr:s skiva som hade precis samma fenomen efter att vi kört precis samma sträcka.
Vet inte om det är ett problem eller om jag bara överdriver...
Men snurrar jag hjulet när hojen står på centralstödet så hör jag att bromsen ligger på något.
När jag varit ute och kört är bakre bromsskivan så varm att jag knappt kan ta på den, frambromsarna är samtidigt kallare...
Det är ju inte så skivan blivit blåanlöpt eller nåt, .
Pratade med Hondahandlaren idag och ville att dom skulle titta på det som garanti då garantin går ut i slutet av denna månaden...
Men enligt honom så tas inte bromsar på garanti...
Sen var det tydligen lite si occh så med hondas garanti...min hoj är intagen i Sverige som flyttgods, med andra ord är det en tysk garanti den har och enligt service och garantihäftet har hojen en europagaranti i 24 månader...
Men enligt handlaren följer garantin ägaren och inte hojen och europagarantin är endast tänkt som hjälp för den tyske ägaren på semesterresa... Nån som vet hur det ligger till där? Kan ju aldrig tänka mig att garantin upphör om förste ägaren säljer hojen efter säg en månad...
Jag har köpt hojen av den ursprunglige ägaren, en svensk som arbetade i tyskland och tog med hojen när han flyttade hem, så har ju alla papper...
Men det e väl som vanligt kanske tjuriga svenska handlare som inte gillar importhojar...
Vet inte om det är ett problem eller om jag bara överdriver...
Men snurrar jag hjulet när hojen står på centralstödet så hör jag att bromsen ligger på något.
När jag varit ute och kört är bakre bromsskivan så varm att jag knappt kan ta på den, frambromsarna är samtidigt kallare...
Det är ju inte så skivan blivit blåanlöpt eller nåt, .
Pratade med Hondahandlaren idag och ville att dom skulle titta på det som garanti då garantin går ut i slutet av denna månaden...
Men enligt honom så tas inte bromsar på garanti...
Sen var det tydligen lite si occh så med hondas garanti...min hoj är intagen i Sverige som flyttgods, med andra ord är det en tysk garanti den har och enligt service och garantihäftet har hojen en europagaranti i 24 månader...
Men enligt handlaren följer garantin ägaren och inte hojen och europagarantin är endast tänkt som hjälp för den tyske ägaren på semesterresa... Nån som vet hur det ligger till där? Kan ju aldrig tänka mig att garantin upphör om förste ägaren säljer hojen efter säg en månad...
Jag har köpt hojen av den ursprunglige ägaren, en svensk som arbetade i tyskland och tog med hojen när han flyttade hem, så har ju alla papper...
Men det e väl som vanligt kanske tjuriga svenska handlare som inte gillar importhojar...
Senast redigerad av stilo den tor jul 26, 2007 13:21, redigerad totalt 2 gång.
Utan hoj...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bakbroms ligger på.
Att beläggen ligger an lite sporadiskt så man hör det lite när man snurrar på hjulet är normalt, men hjulet ska inte snurra trögt och skivan ska inte bli varm om du inte använder bromsen mycket.stilo skrev:Vet inte om det är ett problem eller om jag bara överdriver...
Men snurrar jag hjulet när hojen står på centralstödet så hör jag att bromsen ligger på något.
När jag varit ute och kört är bakre bromsskivan så varm att jag inte kan ta på den, frambromsarna är samtidigt kalla...
Det är ju inte så skivan blivit blåanlöpt eller nåt, men tycker jag har lite hög bränsleförbrukning dessutom...men kan ju bero på gashanden med kanske.
På VFR skulle det iofs kunna vara så att värme från kedjan (som blir ganska varm) fortplantar sig till skivan även om det låter lite långsökt.
Men som Göingen säger. Prova att gymnastisera bromsen lite. Riva isär bör inte behövas på en såpass ny hoj. Jag har fortfarande inte rört min bakrbroms på alla år utom för oljebyte.
Sen har det också med att göra hur mycket du använder den.
Det stämmer, slitdelar som broms, koppling, vajrar, kedja, batteri mm. gäller inte garantin för.Pratade med Hondahandlaren idag och ville att dom skulle titta på det som garanti då garantin går ut i slutet av denna månaden...
Men enligt honom så tas inte bromsar på garanti...
Vet ej, men jag tycker att garatin borde följa fordonet. Det är ju inte som en personlig försäkring, utan en slags försäkring från fabriken att den ska fungera utan problem ett visst antal år eller mil.Sen var det tydligen lite si occh så med hondas garanti...min hoj är intagen i Sverige som flyttgods, med andra ord är det en tysk garanti den har och enligt service och garantihäftet har hojen en europagaranti i 24 månader...
Men enligt handlaren följer garantin ägaren och inte hojen och europagarantin är endast tänkt som hjälp för den tyske ägaren på semesterresa... Nån som vet hur det ligger till där? Kan ju aldrig tänka mig att garantin upphör om förste ägaren säljer hojen efter säg en månad...
Jag har köpt hojen av den ursprunglige ägaren, en svensk som arbetade i tyskland och tog med hojen när han flyttade hem, så har ju alla papper...
Men det e väl som vanligt kanske tjuriga svenska handlare som inte gillar importhojar...
Däremot kan det vålla lite bekymmer med importhojar. Men å andra sidan bör det vara Honda Europe som sätter reglerna.
Du kan ju ringa Honda i Sverige och fråga vad som gäller i allmänhet. Men som sagt, bromsar går inte på garantin.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Det är ju så att säga svårt att låta bli att använda bakbromsen med kombibromsar... men normalt använder jag aldrig fotbromsen. Det är bara på grus den e bra att ha...fast blir dåligt med grusvägar när man kör VFR..
Skall demontera beläggen och kolla läget, problemet är så litet att det inte bör vara nåt allvarligt.

Skall demontera beläggen och kolla läget, problemet är så litet att det inte bör vara nåt allvarligt.
Utan hoj...
- Deltatracker
- Medlem
- Inlägg: 148
- Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
- Ort: Ulricehamn
Hur har det gått? Hittat något svar?stilo skrev:Det är ju så att säga svårt att låta bli att använda bakbromsen med kombibromsar... men normalt använder jag aldrig fotbromsen. Det är bara på grus den e bra att ha...fast blir dåligt med grusvägar när man kör VFR..![]()
Skall demontera beläggen och kolla läget, problemet är så litet att det inte bör vara nåt allvarligt.
Skruvade av bakhjul och bromsok, allt såg fint ut och dom yttre kolvarna funkade fint, den mittre kolven som påverkas av frambromsen gick ju inte att aktivera då den inte påverkades när jag bromsade med frambromsen vid stillastående, tror det är nån "delayvalve" som styr detta om jag inte minns fel...Deltatracker skrev:Hur har det gått? Hittat något svar?stilo skrev:Det är ju så att säga svårt att låta bli att använda bakbromsen med kombibromsar... men normalt använder jag aldrig fotbromsen. Det är bara på grus den e bra att ha...fast blir dåligt med grusvägar när man kör VFR..![]()
Skall demontera beläggen och kolla läget, problemet är så litet att det inte bör vara nåt allvarligt.
Problemet kvarstår dock, bakre bromsskiva är varm efter att ha kört en längre sträcka...inte varm så att den är blåanlöpt men varmare än framskivorna...
Skall checka detta ytterligare en gång innan det bär iväg på långresa...
Utan hoj...
Jodå, det sitter en "Proportional Control Valve" men du bör kunna få mittkolven att röra sig genom att föra vänster främre ok uppåt/framåt så att kolven som sitter där trycks in.stilo skrev:Skruvade av bakhjul och bromsok, allt såg fint ut och dom yttre kolvarna funkade fint, den mittre kolven som påverkas av frambromsen gick ju inte att aktivera då den inte påverkades när jag bromsade med frambromsen vid stillastående, tror det är nån "delayvalve" som styr detta om jag inte minns fel...
Jag bytte all bromsvätska på min för ett tag sedan på min -00:a och bromsarna rör sig lättare sedan dess. Det bubblade litegrand här och var när jag pumpade igenom den gamla bromsvätskan.
På grund av CBS så är det lite besväligt, det blir 7 nipplar att öppna och pumpa igenom. Det görs i följande ordning:
1. Vänster fram övre
2. Höger fram övre
3. Höger fram nedre
4. Vänster fram nedre
5. Kontrollventil (sitter precis bak tanken till höger, du får lyfta av sadel)
6. Bakre inre
7. Bakre yttre
Och när du ändå är igång ta du kopplingen med!
Hoppar nog det för ett tag, bromsvätskan byttes vid 600 mils servicen och nu har den rullat 900 mil...Göingen skrev:Jodå, det sitter en "Proportional Control Valve" men du bör kunna få mittkolven att röra sig genom att föra vänster främre ok uppåt/framåt så att kolven som sitter där trycks in.stilo skrev:Skruvade av bakhjul och bromsok, allt såg fint ut och dom yttre kolvarna funkade fint, den mittre kolven som påverkas av frambromsen gick ju inte att aktivera då den inte påverkades när jag bromsade med frambromsen vid stillastående, tror det är nån "delayvalve" som styr detta om jag inte minns fel...
Jag bytte all bromsvätska på min för ett tag sedan på min -00:a och bromsarna rör sig lättare sedan dess. Det bubblade litegrand här och var när jag pumpade igenom den gamla bromsvätskan.
På grund av CBS så är det lite besväligt, det blir 7 nipplar att öppna och pumpa igenom. Det görs i följande ordning:
1. Vänster fram övre
2. Höger fram övre
3. Höger fram nedre
4. Vänster fram nedre
5. Kontrollventil (sitter precis bak tanken till höger, du får lyfta av sadel)
6. Bakre inre
7. Bakre yttre
Och när du ändå är igång ta du kopplingen med!
Tror inte det är ett problem jag har egentligen...kan utan problem pressa tillbaka kolvarna med handkraft på bakoket och då slutar det ligga på helt, grejen är väl att dom går tillbaka så mycket dom behöver men ända nuddar skivan så friktionsvärme uppstår...
Utan hoj...
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re:
Göingen skrev:Jodå, det sitter en "Proportional Control Valve" men du bör kunna få mittkolven att röra sig genom att föra vänster främre ok uppåt/framåt så att kolven som sitter där trycks in.stilo skrev:Skruvade av bakhjul och bromsok, allt såg fint ut och dom yttre kolvarna funkade fint, den mittre kolven som påverkas av frambromsen gick ju inte att aktivera då den inte påverkades när jag bromsade med frambromsen vid stillastående, tror det är nån "delayvalve" som styr detta om jag inte minns fel...
Jag bytte all bromsvätska på min för ett tag sedan på min -00:a och bromsarna rör sig lättare sedan dess. Det bubblade litegrand här och var när jag pumpade igenom den gamla bromsvätskan.
På grund av CBS så är det lite besväligt, det blir 7 nipplar att öppna och pumpa igenom. Det görs i följande ordning:
1. Vänster fram övre
2. Höger fram övre
3. Höger fram nedre
4. Vänster fram nedre
5. Kontrollventil (sitter precis bak tanken till höger, du får lyfta av sadel)
6. Bakre inre
7. Bakre yttre
Och när du ändå är igång ta du kopplingen med!
Vilken teknik använder du när du "kör igenom" vätskan? Vacuum pump? Pumpar du bara med bromsgreppet, med slang på nippeln som går ner i flaska med bromsvätska (så den inte suger luft) Eller har du något annat smart knep?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Bakbroms ligger på.
Nästa gång du river bromseriet så kolla att kolvarna går tillbaka en liten bit efter ansättning (broms), dom ska gå tillbaka en kort bit efter broms, just för att man ska slippa anliggning.
Och funkade alla löptjofräser som dom skulle, att dom "rör sig lätt" som det heter, det är ju ett flytande ok bak har jag för mig, och om det kärvar lite någonstans i den funktionen, så får man en efterhängsen anliggning.
Och funkade alla löptjofräser som dom skulle, att dom "rör sig lätt" som det heter, det är ju ett flytande ok bak har jag för mig, och om det kärvar lite någonstans i den funktionen, så får man en efterhängsen anliggning.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re:
En madrasspump med tillkopplad pvcslang kan vara bra till mycket..Göingen skrev:Jodå, det sitter en "Proportional Control Valve" men du bör kunna få mittkolven att röra sig genom att föra vänster främre ok uppåt/framåt så att kolven som sitter där trycks in.stilo skrev: tror det är nån "delayvalve" som styr detta om jag inte minns fel...
helst skulle man kontrollera funktionen med tryckluft?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Bakbroms ligger på.
Varför inte? normalt "bromsordning" för en hoj i måttliga (normala) farter är motorbroms, bakbroms, handbroms. Är det "bråttom" att få hejd på skrotet så är det bakbroms, handbroms tätt inpå varandra...men normalt använder jag aldrig fotbromsen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakbroms ligger på.
Det har nog löst sig för stilo sen sist
Jag är som Göingen övertygad om att det är PCVprylen som är boven i bromsdramat. Efter isärplock och rengöring/ smörjning av decompression piston fungerar mittkolven bak som en dröm. Däremot durrar det fram när enbart bakbromsen ansätts i låga hastigheter men en dutt med frambromsen avhjälper det hela. Har i dagsläget ingen aning var durret härrör från.
Den delayvalve som sitter på högra gaffelbenet kan inte demonteras så vet inte om det går att rengöra invändigt.
Synd bara att man måste dränera systemet på vätska innan demontering.

Den delayvalve som sitter på högra gaffelbenet kan inte demonteras så vet inte om det går att rengöra invändigt.
Synd bara att man måste dränera systemet på vätska innan demontering.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892