Min koppling är sliten vilket innebär att när jag gasar så märker man att det inte pushar i full kraft.
Eftersom hojjen är min hobby så passar det sig inte helt att ta en större hög med pengar för reparation på verkstad.
Utöver detta så sa en vän att kopplingen är lätt att byta, lättåtkomlig osv.
Hondaverkstan närmast vill ha nästan 5000:- för delar+byte
Bara delarna på honda kostar 2600, men jag har sett här på forumet att det nämnts engelska försäljare skickar delar både billigt och snabbt.
Någon nämnde 1400:- för en ny koppling.
Problemet är ju att jag inte vet vilka delar jag behöver, än mindre vad t.ex en lamell heter på engelska.
Så till frågorna:
Är det avancerat att byta koppling?
Någon som vet tips på webshop inom EU för delar?
Hur tar jag reda på artikelnummer eller dyl för att beställa rätt prylar?
Det är en VFR800 -98 jag har
Byta koppling själv?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Byta koppling själv?
Ut på nätet och leta "workshop manual".Ringleader skrev: Det är en VFR800 -98 jag har
Brukar finnas halvdåliga PDF_er att titta på. PDF är INTE ett höjdarformat för bilder, men du kan iaf läsa på omfattningen av arbetet om det matchar din kompetensnivå..
Här http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.html t ex
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byta koppling själv?
David Silver Spares eller CMSNL har jag handlat från utan problem. Du söker dig fram till rätt prylar på deras hemsidor utan problem...
Om det är svårt eller inte att byta kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte gjort jobbet (än), men jag skulle inte tveka att ta mig an det.
Fast din felbeskrivning väcker en följdfråga... när du säger att den inte pushar med full kraft när du gasar, menar du då att motorvarvet ökar mer än hojens fart, eller att den inte accelererar så fort den gjort tidigare?
Om det är svårt eller inte att byta kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte gjort jobbet (än), men jag skulle inte tveka att ta mig an det.
Fast din felbeskrivning väcker en följdfråga... när du säger att den inte pushar med full kraft när du gasar, menar du då att motorvarvet ökar mer än hojens fart, eller att den inte accelererar så fort den gjort tidigare?
VFR750F -92, grön
Re: Byta koppling själv?
Youtub o ebay är som vanligt alltid din vänn
http://youtu.be/BW_agwKAo0o
Förvisso en 750 men ser ganska lika ut.
http://viewitem.eim.ebay.se/EBC-Clutch- ... 89023/item

http://youtu.be/BW_agwKAo0o
Förvisso en 750 men ser ganska lika ut.
http://viewitem.eim.ebay.se/EBC-Clutch- ... 89023/item
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Byta koppling själv?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Byta koppling själv?
Det är inte avancerat att byta koppling, har du skruvat lite tidigare fixar du detta.
Det du kommer att behöva är lameller, fjädrar och (beroende på slitage) en kopplingskorg som tydligen är ganska dyr.
Utöver detta går det åt en transmissionspackning och ny olja.
Utöver de vanliga garageverktygen ska hela kopplingspaketet dras med momentnyckel.
När allting skruvas tillbaka, var noggrann med att klackarna på drevet till oljepumpen hamnar rätt i förhållande till kopplingskorgen.
En reparationshandbok rekommenderas som stöd under bytet.
Lycka till!
Det du kommer att behöva är lameller, fjädrar och (beroende på slitage) en kopplingskorg som tydligen är ganska dyr.
Utöver detta går det åt en transmissionspackning och ny olja.
Utöver de vanliga garageverktygen ska hela kopplingspaketet dras med momentnyckel.
När allting skruvas tillbaka, var noggrann med att klackarna på drevet till oljepumpen hamnar rätt i förhållande till kopplingskorgen.
En reparationshandbok rekommenderas som stöd under bytet.
Lycka till!
-- VFR 800 FI -99 --