Gnisslande och huggande frambroms
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Gnisslande och huggande frambroms
Frambromsen på svartviffern har börjat gnissla en del när man bromsar, och även hugga lite.
Finns gott om belägg kvar och skivan ser rak ut, trots ett par skivbromslåsincidenter. Bytte till stålomspunna slangar, men är tveksam till om detta skulle vara orsaken.
Nån aning om varför gnisslet och hugget har börjat nu just??
Finns gott om belägg kvar och skivan ser rak ut, trots ett par skivbromslåsincidenter. Bytte till stålomspunna slangar, men är tveksam till om detta skulle vara orsaken.
Nån aning om varför gnisslet och hugget har börjat nu just??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Mycket belägg kvar, men i vilket skick är det som är kvar? Snedslitet? Vassa kanter?
Hur har du kört på sistone, nån bankörning som avslutats utan avsvalkning?
Hur har du kört på sistone, nån bankörning som avslutats utan avsvalkning?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Ser inte snedslitet ut. Vassa kanter kanske, har inte plockat av dem, bara visuell inspektion på plats innan Knixpremiären för några veckor sen.
Pendelkör mest inom stan, en och annan tvärbroms blir det ju då.
Har kört kanske tre-fyra Knixkörningar på gokortbana, varav en gång i näst snabbaste gruppen.
Bromsavsvalkning efter bankörning har jag aldrig ägnat mig åt, bara kört in i depå efter avflaggning och parkerat där.
Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Pendelkör mest inom stan, en och annan tvärbroms blir det ju då.

Har kört kanske tre-fyra Knixkörningar på gokortbana, varav en gång i näst snabbaste gruppen.
Bromsavsvalkning efter bankörning har jag aldrig ägnat mig åt, bara kört in i depå efter avflaggning och parkerat där.
Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Ta ett lugnt varv så att värmen får ventileras bort. Parkerar man med heta bromsar riskerar man att material förs över mellan belägg och skiva.adrian_vg skrev:Hur menar du att man ska avsvalka dem?
VFR750F -92, grön
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Fick inte bromsvätska på klossarna o skivor vid bytet ?
De trorkar ut matrialet o kan ge symptom som de du beskriver.
Läger min röst på att du behöver byta klossar o tvätta skivorna ordentligt.
Sen de där med svalkande.
Om man stanar en väldigt varm skivka så bräner de in ett ytskickt i skivan från klossen.
Blir som en glaserad/härdad yta har man väldig otur så slårsig skivan men ovanligt med flytande skivor. De går att få bort genom att få upp tempen ordentligt i skivorna igen o bromsa bort det o kylla ner ordentligt innan man stannar igen.
Typ. Håll in bromsen lite lite vid normal körning gör sen 100-0 5-6 gånger kraftigt. Kör sedan lugnt med minimalt av bromsanväning. Är glaseringen inte allt för hård så kan man få bort det.
De trorkar ut matrialet o kan ge symptom som de du beskriver.
Läger min röst på att du behöver byta klossar o tvätta skivorna ordentligt.
Sen de där med svalkande.
Om man stanar en väldigt varm skivka så bräner de in ett ytskickt i skivan från klossen.
Blir som en glaserad/härdad yta har man väldig otur så slårsig skivan men ovanligt med flytande skivor. De går att få bort genom att få upp tempen ordentligt i skivorna igen o bromsa bort det o kylla ner ordentligt innan man stannar igen.
Typ. Håll in bromsen lite lite vid normal körning gör sen 100-0 5-6 gånger kraftigt. Kör sedan lugnt med minimalt av bromsanväning. Är glaseringen inte allt för hård så kan man få bort det.
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Ingen aning om jepparna på Sulas spillde nåt när de bytte slangarna. Men lite torkning med sprit kanske hjälper.LinusE skrev:Fick inte bromsvätska på klossarna o skivor vid bytet ?
De trorkar ut matrialet o kan ge symptom som de du beskriver.
Läger min röst på att du behöver byta klossar o tvätta skivorna ordentligt.
Men varför skulle gnisslet komma nu och inte tidigare, det var ju nån månad sen bytet skedde? Är det väderberoende?
Flytande skivor. Där sa du nåt! Tack för påminnelsen. Vill minnas att jag reagerade i slutet av förra säsongen att skivorna fram inte "klickade" längre när man ruckade på dem. De ska ju kunna "flyta" i sin hållare och inte sitta helt stumt.LinusE skrev:Blir som en glaserad/härdad yta har man väldig otur så slårsig skivan men ovanligt med flytande skivor.
Kan man fulfixa det lite snyggt och snabbt när skivorna verkar ha fastnat i hållarna?
Eller är det bara massiva mängder Bräkleen på nitarna och borsta som en borstbindare(...) som gäller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Bromsvätskan tar tid innan den torkar i belägget.
Belägget är väldigt sugande och tyvärr omöjligt o återfå bra efter man fått vätska på dom.
Vi provade en gång o värma med brännare men blev ingen vettig skillnad.
Bromsarna är en av dom största säkerhetsprylarna du har så några 100i gar för nya klossar
Är ingenting den gången man verkligen behöver dom
Belägget är väldigt sugande och tyvärr omöjligt o återfå bra efter man fått vätska på dom.
Vi provade en gång o värma med brännare men blev ingen vettig skillnad.
Bromsarna är en av dom största säkerhetsprylarna du har så några 100i gar för nya klossar
Är ingenting den gången man verkligen behöver dom

Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Förvisso. Men vill även kolla flytningen först. Enkla fixarna först.LinusE skrev:Bromsarna är en av dom största säkerhetsprylarna du har så några 100i gar för nya klossar
Är ingenting den gången man verkligen behöver dom

Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?tersan skrev:Ta ett lugnt varv så att värmen får ventileras bort. Parkerar man med heta bromsar riskerar man att material förs över mellan belägg och skiva.adrian_vg skrev:Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Jo, det borde det. En Knix sliter ju inte så mycket på bromsarna heller. Men om du hamnar på t ex Sviestad nångång så...adrian_vg skrev:Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?

VFR750F -92, grön
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Ett lugnt varv räker aldeles utmärkt.
När vi körde ercup hade vi ca 850 grader på skivan när vi kom in på bilen
O efter att kört genom hela depån o tillbaka ner till vår plats på mitten (knutstorp)
Hade 275 grader och det är fasta skivor.
Så ett lugnt varv är mer än tillräkligt
Sen ska du ju så klart kolla nitarna innan byte av belägg, vore nästan korkat annars
När vi körde ercup hade vi ca 850 grader på skivan när vi kom in på bilen
O efter att kört genom hela depån o tillbaka ner till vår plats på mitten (knutstorp)
Hade 275 grader och det är fasta skivor.
Så ett lugnt varv är mer än tillräkligt

Sen ska du ju så klart kolla nitarna innan byte av belägg, vore nästan korkat annars

Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gnisslande och huggande frambroms
tersan skrev:Jo, det borde det. En Knix sliter ju inte så mycket på bromsarna heller. Men om du hamnar på t ex Sviestad nångång så...adrian_vg skrev:Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?
LinusE skrev:Ett lugnt varv räker aldeles utmärkt.
När vi körde ercup hade vi ca 850 grader på skivan när vi kom in på bilen
O efter att kört genom hela depån o tillbaka ner till vår plats på mitten (knutstorp)
Hade 275 grader och det är fasta skivor.
Så ett lugnt varv är mer än tillräkligt
Sen ska du ju så klart kolla nitarna innan byte av belägg, vore nästan korkat annars

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Gnisslande och huggande frambroms
Riktigt bra länk!! ska nog sätta mig ner och gå igenom mina med 

Re: Gnisslande och huggande frambroms
Gick faktiskt över mina idag oxå o där var alkt några som verkligen satt ordentligt 

Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------