tersan skrev:Besiktningstid fixad, och däcken kommer på måndag. Kanske skulle kolla att hojen startar och går som den ska också?
Och att du satt tillbaka de delar som du pillat på under vintern så du inte kommer ut på måndag och hittar kedja och drev vid sidan av
Nja, jag är inte den som mekar i onödan... Sadeln är bortmonterad för att kunna underhållsladda batteriet, vilket jag faktiskt kommit ihåg att göra med hyfsat jämna mellanrum. Dock har det varit en riktig musvinter, jag ser lite spår av avgnagd kabelisolering... men förhoppningsvis har de inte käkat upp nåt väsentligt.
Lite nervöst är det alltid att vrida om nyckeln och trycka på startknappen: ska den starta? Efter lite malande på starten började den tända, och sen var det bara att lirka med gas och choke tills den började gå rent... In och hämta skinnkläderna, och sen blev det en dryg timmes körande på soliga och förvånansvärt tomma skånska vägar!
Nya fjädringen känns fortfarande bra, även om jag tar det lite lugnt så här i början... och mitt ryggskydd från Rukka är jag också riktigt nöjd med!
Trevliga grannar man har... jag fick de nymonterade hjulen hemkörda till dörren i förmiddags!
Tyvärr ville hustrun ha med mig på en shoppingvända in till Malmö (dock rätt ok, jag fick handla en textildammsugare jag länge drömt om...), och nu är det pilsnerdags i solskenet. Så det får bli provkörning senare i helgen, hoppas bara att det varma och soliga vädret håller i sig.
tersan skrev:Trevliga grannar man har... jag fick de nymonterade hjulen hemkörda till dörren i förmiddags!
Tyvärr ville hustrun ha med mig på en shoppingvända in till Malmö (dock rätt ok, jag fick handla en textildammsugare jag länge drömt om...), och nu är det pilsnerdags i solskenet. Så det får bli provkörning senare i helgen, hoppas bara att det varma och soliga vädret håller i sig.
Däcken och ölen i solskenet kan jag köpa, men hur kommer en textildammsugare in i bilden? Vad skiljer den från en vanlig dammsugare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Däcken och ölen i solskenet kan jag köpa, men hur kommer en textildammsugare in i bilden? Vad skiljer den från en vanlig dammsugare?
Den har en behållare för rengöringsmedel och vatten, och sprutar på detta samtidigt som den suger... perfekt för att rekonda bilinredning, eller heltäckningsmattorna hemma. Funkar förmodligen på ett textilställ också, nu när jag tänker efter...
En sån skulle behövas till fruns bil med ljusbeige inredning. Numera gråsvart...
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
En sån skulle behövas till fruns bil med ljusbeige inredning. Numera gråsvart...
Visserligen är det en V**o, men eftersom det är du så gör jag ett undantag... du är välkommen ner hit, vi kör in bilen i verkstan och ser till att den blir som ny...
Visserligen är det en V**o, men eftersom det är du så gör jag ett undantag... du är välkommen ner hit, vi kör in bilen i verkstan och ser till att den blir som ny...
===
Ännu en milstolpe i hojvärlden passerad: första rundan med nya däck!
Och jösses vilken skillnad... nog för att de gamla däcken var 10 år gamla och allt annat än runda, men ändå... att vobblandet runt 80 km/t skulle försvinna var ingen överraskning, men att den skulle vara så stadig i svängarna? Förut kunde det kännas lite vingligt som att den ville falla in lite extra eller räta upp sig, men nu höll den spåret exakt som jag ville.
När är nästa bankörning?
Jag gick förresten upp en storlek på bakdäcket, 180/55 istället för 170/60, mest av snålhet men det har nog inte skadat vägegenskaperna.