Rydh skrev:Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Minns faktiskt ett tillfälle från min ungdom som kunde slutat i tråkigheter. Åkte bakpå farsans cb650, puttrar fram på 50-väg i byn där vi bodde. Vi ser några av mina kompisar en bit fram och både jag och farsan ska spexa. På olika sätt. Jag genom att sträcka ut benen åt sidorna och farsan genom gaspådrag... Höll på att göra en kullerbytta bakåt
adrian_vg skrev:
Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.
Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.
Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.
Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".
Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också!
Håller med till 100%
Dom få gånger tanten åker så gör hon precis så och det är stor skillnad vid inbromsning om hon sätter en hand i tanken.
_______________________________________ VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD* CBF1000A brukshojen *SÅLD* Kör husbil numera
adrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?
Aha, jag har precis tvärtom i min erfarenhet
Oerfarna passagerare håller krampaktigt i föraren.
Och de som åkt innan, håller iaf en hand i handtagen bak för att inte åka fram vid bromsning
Helt rätt att passagerarna ska sitta som en"Ryggsäck"
burnis skrev:lite off top som vanligt i tråden,,,hehe
Du har rätt. För att återgå till ämnet, jag tycker faktiskt precis tvärtom. Viffern ser snyggare ut utan kuts och med handtagen monterade. Tycker dessutom att kutsen är i vägen när man ska glida runt i sadeln vid (mycket) aktiv körning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min poäng, efter att ha ägt en v-tech, är att det var jäkligt krångligt att byta mellan kuts och utan på gen 5.
Skruva loss kutsen
Lossa sadeln
Skruva fast handtagen
I med pluggarna till kutsinfästningen
Fast med sadeln
Fast med skruvarna
Inte som på v-techen, av med sadeln, av med kutsen, på med sadeln.
Struntar man i stegen jag nämnde ovan så ser gen 5 ful ut
Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
_______________________________________ VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD* CBF1000A brukshojen *SÅLD* Kör husbil numera
Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
Har du sågat själv?
Förra ägaren till kutsen har sågat, hade inte tvekat att göra det själv om det hade behövts. Fördelen med sågat är att man kan ha antingen handtagen på eller pakethållaren.
_______________________________________ VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD* CBF1000A brukshojen *SÅLD* Kör husbil numera
adrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Fan också, jag som tycker det ser rejs ut
Smaken är som baken! Jag använder min viffer i vardagslag och har ibland paket bakpå, funkar inte om man ska ha kuts. Vill jag räjsposera köper jag en R1 eller en gixxer ist.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ser ju jättebra ut det där. Om du, eller någon annan som läser, skulle gjort ingreppet, hur skulle ni gå till väga? Vad sågar man med? Är det inte risk att färgen släpper?