Det blir faktiskt lite åkande även nu under vintern... har monterat snöblad på Polarisen och det funkar än så länge bra till att hålla vägen ner till brevlådan farbar. Men j-r vad det är kallt när det blåser halv storm samtidigt som termometern visar -8.
Tvingades till en "onödig" investering också: fyrhjulingen har haft svårt att starta, och efter att ha dragit ur batteriet för femtioelfte gången vid startförsöken köpte jag en rejäl batteriladdare med starthjälp. Sen den köptes har förstås motorn gått igång utan bekymmer (det räckte att ställa laddaren bredvid batteriet, behövde inte ens koppla in den. Var tvungen att kolla en extra gång så att Polaris inte är tillverkad i Italien...).. nåja, en starthjälp kommer säkert till användning nån annan gång.
Till våren kanske med viffern? Förgasarhojar brukar vara ganska tjuriga om de inte körts på ett tag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Till våren kanske med viffern? Förgasarhojar brukar vara ganska tjuriga om de inte körts på ett tag.
Jo, jag har hört talas om det... fast min har aldrig haft problem med det. Än så länge, är väl bäst att tillägga...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Idag lär fyrhjulingen få bekänna färg. Var ute och plogade igår eftermiddag, och det tog ett tag att få bort drivorna. Imorse var det rejält med nya drivor, och blåsten verkar hålla i sig...
Ibland längtar man efter en lägenhet nånstans söderut.
HondaHasse skrev:Flyttade du inte söderut när du flyttade till Skåne?
Jo, men när man är insnöad för n:te gången börjar man längta efter nåt ställe utan snö... eller där det åtminstone snöar och regnar uppifrån och inte från sidan.
adrian_vg skrev:Till våren kanske med viffern? Förgasarhojar brukar vara ganska tjuriga om de inte körts på ett tag.
Gör rätt (speciellt om den står kallt) så är det inga problem alls.
Höst: Töm förgasarna och häll i lite motorolja i tändstiftshålen (ca. 2-3 pumptag på en oljekanna).
Vår: Ladda batteriet - sen...
Soppapump: Tvångskör pumpen tills den stannar.
Vakuumkran: Använd en vakuumpump eller käften och sug så att förgasarna fylls, alternativt slå på "pri"-läge.
Vanlig kran: Låt stå på en stund.
Full choke => starta.
HondaHasse skrev:Flyttade du inte söderut när du flyttade till Skåne?
Jo, men när man är insnöad för n:te gången börjar man längta efter nåt ställe utan snö... eller där det åtminstone snöar och regnar uppifrån och inte från sidan.
I värmland är det precis lagom med snö, ca 5 cm, knappt skottat på hela vintern hitills(det här får man nog äta upp)
arvikathomas skrev:I värmland är det precis lagom med snö, ca 5 cm, knappt skottat på hela vintern hitills(det här får man nog äta upp)
Bah! Flytta ner hit vet jag...
Normala vintrar så är det väl tvärtom, och än kan det nog snöa. Nu har vi 16 grader kallt så inte är det hojväder direkt, men kanonfina soliga vinterdagar har ju sin charm med....
Oj, här händer det som vanligt alldeles för lite... insåg just att det är dags för besiktning innan maj månads utgång, och innan dess behöver jag nya däck... beställning är lagd på en uppsättning PR3, och en granne (f.d. innehavare av gul viffer för övrigt) i byn har kontakter som fixar montering. Om jag inte ska passa på att skaffa prylar för att fixa det själv...
I väntan på däck får jag ägna mig åt gräsklipparen som ska få nya lager i klippbordet, och Land Rovern som har lite problem med återkommande felkoder.