Tersan

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Tersan

#316 Inlägg av tersan »

wargen skrev:
tersan skrev:Äntligen! Klart för provkörning... tyvärr hällregn och kolsvart ute för närvarande. :(

Känslan när jag gungar och provbromsar i verkstan antyder dock att den kommer att bete sig väldigt annorlunda ute på vägen, förhoppningsvis till det bättre... :wink:
Blev det skillnad?
Vet inte än... har varit på Helsingörs vinfestival under lördagen... och ja, alltså... tänker inte gå in på detaljer, men det känns inte riktigt som att det är läge för att göra några mer avancerade utflykter idag.

Ser lite dystert ut närmaste tiden vad det gäller möjligheten till hojåka, men jag är väääldigt sugen på att testa hur mycket det gör med en ny skräddarsydd dämpare och renoverad gaffel. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013

#317 Inlägg av wargen »

tersan skrev:
wargen skrev:
tersan skrev:Äntligen! Klart för provkörning... tyvärr hällregn och kolsvart ute för närvarande. :(

Känslan när jag gungar och provbromsar i verkstan antyder dock att den kommer att bete sig väldigt annorlunda ute på vägen, förhoppningsvis till det bättre... :wink:
Blev det skillnad?
Vet inte än... har varit på Helsingörs vinfestival under lördagen... och ja, alltså... tänker inte gå in på detaljer, men det känns inte riktigt som att det är läge för att göra några mer avancerade utflykter idag.

Ser lite dystert ut närmaste tiden vad det gäller möjligheten till hojåka, men jag är väääldigt sugen på att testa hur mycket det gör med en ny skräddarsydd dämpare och renoverad gaffel. :wink:
Lurt dagen efter, skall bli intresant att höra dina synpunkter när du får tid

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#318 Inlägg av tersan »

Undrens tid är inte förbi... solsken och torrt, och ett bra saldo på flexbanken. :wink: Mao ord åkte jag hem lite tidigare, drog på mig hojkläderna (inklusive nya dyrskyddet från Rukka, se snabbrecension i ryggskyddstråden) och gav mig ut en timme. Testade lite kurvor, rakor, hårda bromsningar, högt tempo, lågt tempo, och gjorde allt jag kunde för att hela tiden pricka in alla ojämnheter jag kunde hitta.

Så, kändes det som en helt ny hoj? Nej, och först blev jag nog lite besviken över att jag inte kände nån skillnad. Ok, lite stötigare över ojämnheter var det nog, men inte så att det var obekvämt.
Men efter en stunds körande och funderande slog det mig att jag ju faktiskt inte märkte nåt... hojen rann genom kurvorna helt utan konstigheter. Gupp i en kurva kändes förstås i baken, men jag behövde inte korrigera spåret eller känna mig orolig. F-n vet om inte tempot var högre än nånsin, helt enkelt för att det var så mycket enklare att styra in, hålla spåret och dra på igen...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013

#319 Inlägg av wargen »

ah förstår vad du menar, blev så förvånad när jag körde i kurvan med guppet efter dämparbytet, trodde först att vägverket hade varit där men nej, fjädringen hade svalt.. visst är det en härlig känsla :mrgreen:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#320 Inlägg av tersan »

Japp! Hade till och med hittat en vägsträcka försedd med beläggningen som Gud glömde... den får min bil att hoppa till åt alla håll på en gång... men hojen bara gled över. Det var nog där som poletten trillade ner... jag har fått en ny hoj! 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#321 Inlägg av Donner »

Låter gott att det blev bra, dåliga vägar har vi ju gott om så det skadar inte med en uppdaterad fjädring. :D

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#322 Inlägg av Rydh »

Skönt att tid och möda gav resultat!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#323 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Japp! Hade till och med hittat en vägsträcka försedd med beläggningen som Gud glömde... den får min bil att hoppa till åt alla håll på en gång... men hojen bara gled över. Det var nog där som poletten trillade ner... jag har fått en ny hoj! 8)
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#324 Inlägg av tersan »

Väntar på några fina höstdagar, tyvärr är det lite småfuktigt även i Skåne för närvarande...

Men jag har fått lite nya problem... min yngre brorson fick ju en CR80 i födelsedagspresent, och då blev hans äldre bror väldigt sugen på att dra igång sin fars gamla trialhoj. Mössen hade dock käkat upp luftfiltret, och dessutom behövs en allmän genomgång av bromsar mm. Men att hitta delar till en -85ans Montesa Cota 123 visar sig vara något (lätt underdrift...) svårare än att handla delar till en viffer, det blir många stunder framför Google... tips tas tacksamt emot.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#325 Inlägg av Fransson »

Hittade en sida du kan kolla upp

http://www.southwestmontesa.com/latest.html
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#326 Inlägg av tersan »

Fransson skrev:Hittade en sida du kan kolla upp

http://www.southwestmontesa.com/latest.html
Tackar, har kollat den redan... verkar tyvärr mest ha till ännu äldre Montesor.

Vi har kollat med trial-firman i Finspång som brorsan köpte hojen hos 1987, kan ev ge nåt. Har också hittat en kille i Östergötland som sitter på ett reservdelslager, tyvärr till veteranhojar även där... :(

Just nu googlas det på spanska hojfirmor, men språket ställer till det lite. :wink: Ett bekymmer är också att just denna modell är lite svår att hitta i de officiella modellförteckningarna, inte ens Montesas egen websida listar en Cota 123 under årsmodell -85.

Men lite utmaningar är kul, till en VFR är det för enkelt att hitta delar... :wink:
VFR750F -92, grön

Råttis
Donator 2016

#327 Inlägg av Råttis »

Tersan jag kanske kan vara lite hjälp med spanskan.

/Råttis

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#328 Inlägg av tersan »

Bröderna Nilsson ställde till med oktoberfest för sina FB-vänner och nyhetsbrevsläsare, så med 15% även på Outlet-priserna slog jag till på ett Dynojet-kit... ett par Progrip-handtag (tillverkade i Italien, så de måste ju vara bra...) slank visst med också.

Handtagen ska monteras i vinter, men förgasarjustering får nog vänta tills jag tycker att det finns behov av det. Det känns som att den går alldeles utmärkt, men man kanske skulle montera en lambda-mätare och kolla lite mer exakt?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#329 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:Bröderna Nilsson ställde till med oktoberfest för sina FB-vänner och nyhetsbrevsläsare, så med 15% även på Outlet-priserna slog jag till på ett Dynojet-kit... ett par Progrip-handtag (tillverkade i Italien, så de måste ju vara bra...) slank visst med också.

Handtagen ska monteras i vinter, men förgasarjustering får nog vänta tills jag tycker att det finns behov av det. Det känns som att den går alldeles utmärkt, men man kanske skulle montera en lambda-mätare och kolla lite mer exakt?
Gott med godis!
Beträffande DJ så är det ju inte bara värden som blir bättre, jag fick en betydligt rakare effektkurva med mycket mera botten/mellanvrid.
Jag hade ju redan större munstycken, men mellanregistret blev klart bättre med DJ, när jag lämnade iväg hojen så tog jag bort DJ + avgas och då blev den trött upp till 6-7000v/m.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#330 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:Beträffande DJ så är det ju inte bara värden som blir bättre, jag fick en betydligt rakare effektkurva med mycket mera botten/mellanvrid.
Jag tänkte jag skulle kunna fånga upp en förbättringspotential med en lambdamätare inkopplad, fast nu när jag sovit på saken så inser jag att det nog krävs GPS-loggning också för att få det hanterbart. Att sitta och stirra på en mätare samtidigt som jag kör känns lite sådär... :wink:
VFR750F -92, grön

Skriv svar