Exakt. Största skillnaderna kom mellan gen 93 och 94. Sen dess har det varit ungefär samma.tersan skrev:Med tanke på att vissa saker skiljer mer än man kan tro mellan årsmodellerna så tar jag nog en titt i 800ans rephandbok ikväll för säkerhets skull... (glömde bort det igår).
Det ser t ex inte alls likadant ut på generationen innan... mer än åt vilket håll man skruvar.
Hur justerar man dämpningen?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur justerar man dämpningen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur justerar man dämpningen?
Ang lite mek på bakdämpen, ducatins stöt är ca 2 mm smalare i infästet nere så man behöver en bricka på var sida, det var den moddningen jag gjorde, nu väger min hoj ca 190 kg och orginal ducatis fjäder är bra när jag justerat ner den på mjukaste, så jag kan tänka mig att en orginal vfr kan bli perfekt hårdhet,,
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur justerar man dämpningen?
Hur stor skillnad mellan VFR 2002-2008 och VFR 1998-2001?? Nån som vet?wargen skrev:Ducati ST4 2001 har jag för mig skall kolla lite mer i gömmorna men passar bara vfr2002-2008 men åtekommer
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur justerar man dämpningen?
wargen skrev:Hej kollade i gömmorna och dämparen är ca320 på äldre 800 och ca 327 på nyare - rörelselängd ca 45 resp 50 mm öhlins tabell kan vara mer exakt men där har ni lite grund info, duccens passar nästan direkt på dom äldre, kan vara någon distans bricka nere har orginal honda som gått 2000 mil 1000:- en av varje .. mvh wargen
Det här är skillnaden mvh Jonny
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur justerar man dämpningen?
Duh! Fattade inte...wargen skrev:wargen skrev:Hej kollade i gömmorna och dämparen är ca320 på äldre 800 och ca 327 på nyare - rörelselängd ca 45 resp 50 mm öhlins tabell kan vara mer exakt men där har ni lite grund info, duccens passar nästan direkt på dom äldre, kan vara någon distans bricka nere har orginal honda som gått 2000 mil 1000:- en av varje .. mvh wargen
Det här är skillnaden mvh Jonny

Tack iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur justerar man dämpningen?
Lite prut på det, inpassning gör man själv. Nyligen genomgången och ser ju fin ut. Nu skall du inte vara negativ hahatersan skrev:Hmm... beg dämpare för 5000, sen behöver du modda infästningarna (gratis om du gör det själv, eller en tusenlapp till en mekanisk verkstad), en ny fjäder för din vikt 1000 kr, kanske nytt innanmäte 1000 kr, kanske nya slangar också så att de passar 1000 kr... plötsligt finns det andra alternativ.Donner skrev:Kan en sån här gå att modda så den passar på en vfr hade det ju varit kanon.....får väl lägga till en sån på önskelistan![]()
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66571![]()
Fast en fördel med Öhlins är att det finns gott om folk som kan renovera/bygga om dämparen här i landet.

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur justerar man dämpningen?
Jadå, att du fixar det vet jag... men alla är ju inte professionella mekaniker.Donner skrev:Lite prut på det, inpassning gör man själv. Nyligen genomgången och ser ju fin ut. Nu skall du inte vara negativ haha

VFR750F -92, grön
Re: Hur justerar man dämpningen?
Köp allt du behöver och kom till gotland så meckar vi dit det 

- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur justerar man dämpningen?
Min repbok var visst till VTEC... och där finns två olika varianter på fjäderjustering, som stämde ungefär lika bra med 94-97 som 90-93... dvs inte särskilt.adrian_vg skrev:Exakt. Största skillnaderna kom mellan gen 93 och 94. Sen dess har det varit ungefär samma.tersan skrev:Med tanke på att vissa saker skiljer mer än man kan tro mellan årsmodellerna så tar jag nog en titt i 800ans rephandbok ikväll för säkerhets skull... (glömde bort det igår).
Det ser t ex inte alls likadant ut på generationen innan... mer än åt vilket håll man skruvar.

VFR750F -92, grön
Re: Hur justerar man dämpningen?
Lite bra info...dom sista värdena i kollumerna är längd resp slaglängd
Re: Hur justerar man dämpningen?
Hm denna har 305 mm mellan hålen och en slaglängd på 66 mm men funkar, men den måste man göra en längre hållare i över kant, vilket är väldigt enkelt, jag kan tillverka en och skicka mot fraktkostnader. man gör en likadan hållare som honda orginal och förlänger sidorna ca 1 cmDonner skrev:Lite prut på det, inpassning gör man själv. Nyligen genomgången och ser ju fin ut. Nu skall du inte vara negativ hahatersan skrev:Hmm... beg dämpare för 5000, sen behöver du modda infästningarna (gratis om du gör det själv, eller en tusenlapp till en mekanisk verkstad), en ny fjäder för din vikt 1000 kr, kanske nytt innanmäte 1000 kr, kanske nya slangar också så att de passar 1000 kr... plötsligt finns det andra alternativ.Donner skrev:Kan en sån här gå att modda så den passar på en vfr hade det ju varit kanon.....får väl lägga till en sån på önskelistan![]()
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66571![]()
Fast en fördel med Öhlins är att det finns gott om folk som kan renovera/bygga om dämparen här i landet.
Re: Hur justerar man dämpningen?
Note to self: rephandbok upp på julklappslistan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Hur justerar man dämpningen?
Vilket år behöver du?Rydh skrev:Note to self: rephandbok upp på julklappslistan.
Re: Hur justerar man dämpningen?
98...wargen skrev:Vilket år behöver du?Rydh skrev:Note to self: rephandbok upp på julklappslistan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Hur justerar man dämpningen?
kommer pm....Rydh skrev:98...wargen skrev:Vilket år behöver du?Rydh skrev:Note to self: rephandbok upp på julklappslistan.