Hur justerar man dämpningen?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#16 Inlägg av tersan »

wargen skrev:Här är faktiskt en himla bra beskrivning på inställningen av fram och bakfjädring, även om det Öhlins så kan man utnytja infon. Tyvärr kan jag inte ladda upp den då PDF filer inte är tillåtna , filen är på 2.17 mb pm:a mig om ni vill ha den
Guiden finns redan här på forumet... Jens Henrik la upp den i min tråd, tillsammans med en länk till Öhlins hemsida där det finns mer info. Lägger länken här också för säkerhets skull... :wink:
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins ... rrubrik_1/
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur justerar man dämpningen?

#17 Inlägg av wargen »

mao hade jag ingen koll..... :)

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur justerar man dämpningen?

#18 Inlägg av Donner »

Kan en sån här gå att modda så den passar på en vfr hade det ju varit kanon.....får väl lägga till en sån på önskelistan :roll:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66571
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Hur justerar man dämpningen?

#19 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Om jag minns rätt är standardinställningarna på framgaffel att tre streck ska synas. För bakdämparen har jag för mig att returen (eller är det kompressionen?) ska skruvas in helt och sen ett varv ut. Förspänningen bak har jag för mig är två eller tre klick upp från mjukaste läget.
Kan vi vara överens om att detta är "standard" eller är någon av avvikande uppfattning?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur justerar man dämpningen?

#20 Inlägg av wargen »

Donner skrev:Kan en sån här gå att modda så den passar på en vfr hade det ju varit kanon.....får väl lägga till en sån på önskelistan :roll:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66571
Kolla längden minns inte längden på denna och din vfr- men ser ut att gå bra, kolla öhlins hemssida. tor att den är 305 mm och din skall vara 330, men som sagt minns inte just nu.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#21 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:
wargen skrev:men passar bara vfr2002-2008 men åtekommer
Ja det var den sjundedelsduccen ;-)
Upp som en sol, ner som en pannkaka typ. Tänkte samma sak som du, Rydh... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#22 Inlägg av tersan »

Donner skrev:Kan en sån här gå att modda så den passar på en vfr hade det ju varit kanon.....får väl lägga till en sån på önskelistan :roll:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66571
Hmm... beg dämpare för 5000, sen behöver du modda infästningarna (gratis om du gör det själv, eller en tusenlapp till en mekanisk verkstad), en ny fjäder för din vikt 1000 kr, kanske nytt innanmäte 1000 kr, kanske nya slangar också så att de passar 1000 kr... plötsligt finns det andra alternativ. :wink:

Fast en fördel med Öhlins är att det finns gott om folk som kan renovera/bygga om dämparen här i landet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur justerar man dämpningen?

#23 Inlägg av wargen »

Hej kollade i gömmorna och dämparen är ca320 på äldre 800 och ca 327 på nyare - rörelselängd ca 45 resp 50 mm öhlins tabell kan vara mer exakt men där har ni lite grund info, duccens passar nästan direkt på dom äldre, kan vara någon distans bricka nere har orginal honda som gått 2000 mil 1000:- en av varje .. mvh wargen

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Hur justerar man dämpningen?

#24 Inlägg av Rydh »

Rydh skrev:
adrian_vg skrev:Om jag minns rätt är standardinställningarna på framgaffel att tre streck ska synas. För bakdämparen har jag för mig att returen (eller är det kompressionen?) ska skruvas in helt och sen ett varv ut. Förspänningen bak har jag för mig är två eller tre klick upp från mjukaste läget.
Kan vi vara överens om att detta är "standard" eller är någon av avvikande uppfattning?
Hrmm, nudge nudge :wink:

Såg en ducatidämpare på blocket igår men det var väl någon härifrån som hann före :D

Hade det inte varit för det där "nästan direkt" som du skrev Wargen så hade det varit ett lätt beslut att laxa upp för att få en skillnad som är som natt och dag!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#25 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:
adrian_vg skrev:Om jag minns rätt är standardinställningarna på framgaffel att tre streck ska synas. För bakdämparen har jag för mig att returen (eller är det kompressionen?) ska skruvas in helt och sen ett varv ut. Förspänningen bak har jag för mig är två eller tre klick upp från mjukaste läget.
Kan vi vara överens om att detta är "standard" eller är någon av avvikande uppfattning?
Standardinställningen för framgaffelns förspänning stämmer enl tidigare, nedan är om bakdämparen.

För VFR-1995 (från manualen):

Rear Suspension
Rebound damping adjuster.
To adjust the adjuster to the standard position,
proceed as follows:
1. Turn the damping adjuster (1) clockwise
until it will no longer turn. This is the full
hard setting.
2. Turn the adjuster counterclockwise
approximately 1 turn so that its punch
mark (2) aligns with the reference punch
mark (3).
Then the adjuster is set in the standard
position.
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward
SOFT for a light load and smooth road
conditions.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for
a firmer ride and rough road conditions.

Spring preload adjuster:
The spring preload adjuster (1) has 36
positions for different load or riding conditions.
Use the 8 mm box wrench (2) and pin spanner
(3) as shown to adjust the rear shock.
The standard position: STD (red dot).
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward
LOW for a light load and smooth road
condition.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HIGH for a
finer ride and rough road condition.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#26 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:Såg en ducatidämpare på blocket igår men det var väl någon härifrån som hann före :D

Hade det inte varit för det där "nästan direkt" som du skrev Wargen så hade det varit ett lätt beslut att laxa upp för att få en skillnad som är som natt och dag!
Om Ducatidämparen var ett alternativ rent pengamässigt så tycker jag du ska titta på HyperPro. Eller Wilbers, som jag själv valt efter en del funderande.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Hur justerar man dämpningen?

#27 Inlägg av Rydh »

Haha, ja jag vette fan vad jag är ute efter egentligen... En hoj med bra inställningar och vägegenskaper - det var väl det där med "som natt och dag" som triggade mig.
Egentligen finns det nog andra saker som är mer prio än en bakdämpare men det är alltid kul att ha lite att pilla med.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Hur justerar man dämpningen?

#28 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:
adrian_vg skrev:Om jag minns rätt är standardinställningarna på framgaffel att tre streck ska synas. För bakdämparen har jag för mig att returen (eller är det kompressionen?) ska skruvas in helt och sen ett varv ut. Förspänningen bak har jag för mig är två eller tre klick upp från mjukaste läget.
Kan vi vara överens om att detta är "standard" eller är någon av avvikande uppfattning?
Standardinställningen för framgaffelns förspänning stämmer enl tidigare, nedan är om bakdämparen.

För VFR-1995 (från manualen):

Rear Suspension
Rebound damping adjuster.
To adjust the adjuster to the standard position,
proceed as follows:
1. Turn the damping adjuster (1) clockwise
until it will no longer turn. This is the full
hard setting.
2. Turn the adjuster counterclockwise
approximately 1 turn so that its punch
mark (2) aligns with the reference punch
mark (3).
Then the adjuster is set in the standard
position.
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward
SOFT for a light load and smooth road
conditions.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for
a firmer ride and rough road conditions.

Spring preload adjuster:
The spring preload adjuster (1) has 36
positions for different load or riding conditions.
Use the 8 mm box wrench (2) and pin spanner
(3) as shown to adjust the rear shock.
The standard position: STD (red dot).
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward
LOW for a light load and smooth road
condition.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HIGH for a
finer ride and rough road condition.
man tackar!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#29 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:man tackar!
Ingen orsak. Det är därför forumet finns. ;-)

Notera att detta var för generationen 1994-1997. Men det ser ungefär likadant ut på generationen efter. I vilket fall, nåt att utgå ifrån.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur justerar man dämpningen?

#30 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Notera att detta var för generationen 1994-1997. Men det ser ungefär likadant ut på generationen efter. I vilket fall, nåt att utgå ifrån.
Med tanke på att vissa saker skiljer mer än man kan tro mellan årsmodellerna så tar jag nog en titt i 800ans rephandbok ikväll för säkerhets skull... (glömde bort det igår).

Det ser t ex inte alls likadant ut på generationen innan... mer än åt vilket håll man skruvar.
VFR750F -92, grön

Skriv svar