Vita Blixten "the comeback"
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vita Blixten "the comeback"
Hej där!
Den här tråden kommer handla om en uppsnyggning av en halvt kraschad hoj, inte nödvändigtvis till orginalskick, men inte långt ifrån heller. Hojen ifråga är en VFR 750F -87.
Bakgrund: Allt började med en vanlig resa från hemmet mot jobbet, en morgon i slutet av april 2011. I en rondell blev min sambo prejad och påkörd av en bilist som inte sett motorcykeln, vilket resulterade i en närmare avsyning av asfalten.
En stukad fot, skadat knä och skrapsår blev följderna av detta. Viffern fick spruckna kåpor, trasig blinkers, trasig spegel och skrapmärken på ena ljuddämparen, samt motorkåpan.
Nåväl, hojen var inte i mint condition sedan tidigare och en uppfräschning hade funnits i tankarna redan innan påkörningen. Det fanns redan någon spricka i kåporna, och speglarna var också spruckna.
Försäkringsbolaget erbjöd att lösa in hojen för en rimlig peng, vi kunde dock välja att behålla den för en något mindre peng ifall vi ville det.
Projektet: Vi hittade ett företag som tillverkar och säljer kåpor på Ebay, beställde toppkåpan och de båda stora sidokåporna. Kåporna tillverkas i glasfiber vilket jag anser är bättre än orginalplasten, mindre vikt och lättare att laga om olyckan skulle vara framme igen.
Ett besök hos en lackfirma och köp av färg. Efter lite tankar och funderingar på annan kulör blev det till slut ändå orginalfärgen, dock enbart den solida vita, inte pearlen och klarlacken.
Jobbet hyrdes bort och toppkåpan och sidokåporna är lackerade, resterande delar kommer plockas av och lackas under vintern. Då ska även allt få den fina pearlen och klarlacken, därför kommer inga dekaler att sättas fast nu i sommar.
Projektet kommer därför fortgå under den här sommaren, över vintern och blomma ut under nästa sommar då viffern får besöka vägarna i ny skrud.
Bilder och uppdatering kommer!
Den här tråden kommer handla om en uppsnyggning av en halvt kraschad hoj, inte nödvändigtvis till orginalskick, men inte långt ifrån heller. Hojen ifråga är en VFR 750F -87.
Bakgrund: Allt började med en vanlig resa från hemmet mot jobbet, en morgon i slutet av april 2011. I en rondell blev min sambo prejad och påkörd av en bilist som inte sett motorcykeln, vilket resulterade i en närmare avsyning av asfalten.
En stukad fot, skadat knä och skrapsår blev följderna av detta. Viffern fick spruckna kåpor, trasig blinkers, trasig spegel och skrapmärken på ena ljuddämparen, samt motorkåpan.
Nåväl, hojen var inte i mint condition sedan tidigare och en uppfräschning hade funnits i tankarna redan innan påkörningen. Det fanns redan någon spricka i kåporna, och speglarna var också spruckna.
Försäkringsbolaget erbjöd att lösa in hojen för en rimlig peng, vi kunde dock välja att behålla den för en något mindre peng ifall vi ville det.
Projektet: Vi hittade ett företag som tillverkar och säljer kåpor på Ebay, beställde toppkåpan och de båda stora sidokåporna. Kåporna tillverkas i glasfiber vilket jag anser är bättre än orginalplasten, mindre vikt och lättare att laga om olyckan skulle vara framme igen.
Ett besök hos en lackfirma och köp av färg. Efter lite tankar och funderingar på annan kulör blev det till slut ändå orginalfärgen, dock enbart den solida vita, inte pearlen och klarlacken.
Jobbet hyrdes bort och toppkåpan och sidokåporna är lackerade, resterande delar kommer plockas av och lackas under vintern. Då ska även allt få den fina pearlen och klarlacken, därför kommer inga dekaler att sättas fast nu i sommar.
Projektet kommer därför fortgå under den här sommaren, över vintern och blomma ut under nästa sommar då viffern får besöka vägarna i ny skrud.
Bilder och uppdatering kommer!
Re: Vita Blixten "the comeback"
Efter kraschen.
- Bilagor
-
- bilder från Nokiatel Malin 513.jpg (118.11 KiB) Visad 33260 gånger
Re: Vita Blixten "the comeback"
Såhär ser den ut för tillfället.
- Bilagor
-
- P1010474.JPG (190.34 KiB) Visad 33245 gånger
Re: Vita Blixten "the comeback"
Ljuddämparna slipade innan lackering.
Efter lackering. Körde med vanlig sprayburk. värmetålig färg, får se om det håller. Fick tyvärr en liten rinning på ena burken, men överlag är jag nöjd över resultatet. Det kommer möjligen bli helt nya burkar någon gång i framtiden.
Re: Vita Blixten "the comeback"
Ett litet paket med smått och gott, nya fästen för bensintanken, diverse kåpskruvar.
Såhär ser den nya toppkåpan ut, funderar på en snyggare ruta. Om någon vet var man kan få tag på en så hojta gärna till!
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Vita Blixten "the comeback"
Det är väldig cool, at du har en "fighter vilje" och bygger opp en gammel klassisk Viffer igen 
+1 herfra

+1 herfra

Re: Vita Blixten "the comeback"
Precis, en klassiker. Har haft en 87:a själv i samma färg. Trevligt att den slapp skroten.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Vita Blixten "the comeback"
På något vis är det roligare att bygga på en äldre hoj, dom har mer "personlighet" och själ än nya hojar.
Just nu väntar jag på nya packningar till avgasrören, sen har jag fixat nya avgasklämmor. Så fort dessa anländer så ska jag börja plocka på grejerna på hojen.
Nya blinkers och speglar är också köpta, funderar på att klä om limpan också.
Gällande koppling och bromsgrepp, finns det annat än orginal att få tag på?
Just nu väntar jag på nya packningar till avgasrören, sen har jag fixat nya avgasklämmor. Så fort dessa anländer så ska jag börja plocka på grejerna på hojen.
Nya blinkers och speglar är också köpta, funderar på att klä om limpan också.
Gällande koppling och bromsgrepp, finns det annat än orginal att få tag på?
Re: Vita Blixten "the comeback"
Bra maskin det där. hoppas att den blir frisk och kry snart....
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vita Blixten "the comeback"
Gsson har möjligen en röd ruta kvar, om det passar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Vita Blixten "the comeback"
Näe,, den är till 88-89.adrian_vg skrev:Gsson har möjligen en röd ruta kvar, om det passar?
Men tack ändå.
Kul med renoveringen!
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P