Bygga insprut på förgasarhojguide
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bygga insprut på förgasarhojguide
Hej tänkte bygga insprut på en av mina förgasarhojar och tänkte bidra med en liten howto och tankar i mitt bygge som du kanske kan ha nytta av. gör denna tråd som en blogg då jag precis har börjat.
Objektet är en 1994 års RVF400 med förgasare och manuell choke. den har 4 förgasare och vacuumstyrda trottlar.
Först skall jag bestämma mig för om jag bara skall göra insprutet eller tänding och insprut från samma box. Jag kommer nu att bara göra insprutet för jag tycker min HRC box funkar väldigt bra och skall man göra tändningen oxå blir det ofta mer jobb, med varvräknare mm,
Beställt en byggsats av en MegasquirtII och ett kort för sequetiell tändning, mao man sprutar en gång per 4 takt och precis innan ventilen(erna) öppnar i ett insug i taget. Vanligt är att man kör batch dvs 2 sprut / per motorvarv och så alternerar man 2 + 2 cylindrar men ingen timing mot ventilen vfr800 har tex seq insprut. skall man seq insprut så krävs 2 givare en för cam och en för vev och motsvarande ingångar på MSII:an
Gillar du inte elektronik, beställ färdig box någon 1000 lapp dyrare men tidsparande, jag lovar.
Nu gör jag det den hårda vägen så jag löder i alla componenter för tändning seq insprut cam och vevgivare mm så det är klart om jag ångrar mig.'
Pris för MSII boxen är ca 2500 kr som byggsats
Nedan syns kortet med alla prylar, skall ut i snickarboden och borra lite hål för att montera trissorna mot aluplåten för kylningens skull
Objektet är en 1994 års RVF400 med förgasare och manuell choke. den har 4 förgasare och vacuumstyrda trottlar.
Först skall jag bestämma mig för om jag bara skall göra insprutet eller tänding och insprut från samma box. Jag kommer nu att bara göra insprutet för jag tycker min HRC box funkar väldigt bra och skall man göra tändningen oxå blir det ofta mer jobb, med varvräknare mm,
Beställt en byggsats av en MegasquirtII och ett kort för sequetiell tändning, mao man sprutar en gång per 4 takt och precis innan ventilen(erna) öppnar i ett insug i taget. Vanligt är att man kör batch dvs 2 sprut / per motorvarv och så alternerar man 2 + 2 cylindrar men ingen timing mot ventilen vfr800 har tex seq insprut. skall man seq insprut så krävs 2 givare en för cam och en för vev och motsvarande ingångar på MSII:an
Gillar du inte elektronik, beställ färdig box någon 1000 lapp dyrare men tidsparande, jag lovar.
Nu gör jag det den hårda vägen så jag löder i alla componenter för tändning seq insprut cam och vevgivare mm så det är klart om jag ångrar mig.'
Pris för MSII boxen är ca 2500 kr som byggsats
Nedan syns kortet med alla prylar, skall ut i snickarboden och borra lite hål för att montera trissorna mot aluplåten för kylningens skull
Senast redigerad av wargen den sön jun 24, 2012 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Titta ut en bra plats för reläbox och själva styrdatorn kom i håg att om du vill köra autotune med lambda sond måste du lämna lite plats för den med, jag valde under passagera sätet och bakom höger sidåkåpa bak vid passagerare. Bränslepump har jag tagit från en vfr 800 som jag sågat ut fäste från tanken och skall montera i orginaltanken på RVF:en, Lambda sonden svetsade jag i precis innan ljuddämparen.
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Spännande och lärorikt. Funkar det att ta insprutningen från tex en 800FI och montera på en 750? Förstår att det blir bättre att bygga eget men ett 800 sprut med PC-V borde väl bli okej?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Ja självklart funkar PC-V på en insprutninshoj, men finns det inget sprut, så är det enl min åsikt enklare att göra ett fullt programerbart insprut typ MSII eller andra märken, Jag kan MS produkterna så då blir det lite enklare att föklara alla funktioner. sen är PC produkterna mer inriktade på den som inte vill modda i kabelstam mm då är dom perfekta. men man får inte riktigt lika bra kontroll på tändning, vtec om man har sådanmm . ställbara kammar, nitro, turbo launchkontrol traction controll mm finns inte i PC. Nu sticker jag ut hakan tycker en del men skall man krama ur dom sistahästarna och vridmoment, är det ett måste att ersätta orginalstyrning med ett som är mer precis i styrning och upplösning. PC-xx produkterna är väldigt väldigt bra.. nog om det
Har bilderna på lambda monteringen i avgasröret lambdan är en LC1 och köpte jag faktiskt ny med display till instrumenteringen =2800:- Och här är prylarna som jag köpt på Ebay, insrputnings brygga VFR800-00 med TPS=trottelpossitionsgivare MAT=insugningslufttemperatur givare
Tryckregulator och 4 st insprutare med alla kontakter och kabel stam=700 KR, sen en bränslepump och fäste från en vfr800-05 =500 kr
Har bilderna på lambda monteringen i avgasröret lambdan är en LC1 och köpte jag faktiskt ny med display till instrumenteringen =2800:- Och här är prylarna som jag köpt på Ebay, insrputnings brygga VFR800-00 med TPS=trottelpossitionsgivare MAT=insugningslufttemperatur givare
Tryckregulator och 4 st insprutare med alla kontakter och kabel stam=700 KR, sen en bränslepump och fäste från en vfr800-05 =500 kr
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Jo det e klart när man blandar in laddtryck och förställning av tändning, kanske E85 osv då krävs det lite andra grejor
En fråga på ämnet, vet du om det är samma spridarkontakter på en 800FI 2001 och en V-tec. Jag frågar för jag tänkte använda en PC-V på min 01:a och den finns ju bara till V-tec.

En fråga på ämnet, vet du om det är samma spridarkontakter på en 800FI 2001 och en V-tec. Jag frågar för jag tänkte använda en PC-V på min 01:a och den finns ju bara till V-tec.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Hej, jo allt är samma förutom ECU och kontakterna till den(99% säker men kan kolla i mitt lager mellan ECU boxarna i dag åtekommer)
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Ja det är samma fram till 05 är det samma kontakter sen blir jag lite osäker, vet att det inte är samma på 08 och senare då ECU skiljer sig,, mvh wargen
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
OK tack då skall det fungera, enl lokala mecken så är den PC-V dom kan beställa till V-tec 02-10.wargen skrev:Ja det är samma fram till 05 är det samma kontakter sen blir jag lite osäker, vet att det inte är samma på 08 och senare då ECU skiljer sig,, mvh wargen

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Hep kollade lite mer på kabelstammar och ECU:n ecu kontakten är inte samma efter 05 men kontakten till insprut och tps givaren är samma.
okey tillbaka till tråden, här har vi TPS givaren som ger ECU:n information om hur mycket gas man ger
kräver en del mekaniska färdigheter att montera borra, gänga mm
Färdig monterad
okey tillbaka till tråden, här har vi TPS givaren som ger ECU:n information om hur mycket gas man ger
kräver en del mekaniska färdigheter att montera borra, gänga mm
Färdig monterad
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Då var det dags att kalibrera givarna i is vatten och kokande vatten, montera tempgivaren till motorn
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
En primitiv test bänk för insprutarna, vill testa dom innan jag monterar dom, ganska långt ner i motorn för att få tag i dom om någon skulle vara trasig. Alla sprutade bra och var täta
givaren till motortemp långt ner till höger om skruvmejslen
Bränslepump 180 liter i timmen räcker gott och väl till med filter
Ganska knepig montering´av insprutarna tack vare spjällen i förgasarna sitter långt ner och spridarna skall vara efter spjällen(helst)givaren till motortemp långt ner till höger om skruvmejslen
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Kabelstammen för alla givare, delade givaren på vevaxeln med orginalboxen och första försöket vände jag kablarna så klart fel, med andra försöket fick jag både gnista på stiften och signal till nya styrboxen, nu återstår bara att föröka få till en kamaxelgivare, blir morgondagens jobb
Alla givare uppkopplade utom kamgivaren, trottlepossitionsgivaren skapade lite huvudvärk tack vare att på 800 så går spjällen åt andra hållet, fick plocka i sär den linda om fjädern åt andra hållet och sedan montera i hop den igen, gick åt 2 st tyvärr, innan jag fick den rätt.


Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Nu har jag plockat ut kammen och laggt upp alla saker jag kan tänkas behöva, köpt en hall givare och en neo- magnet 10 mm i diameter och ett gasmunstycke i koppar som passar till magneten som jag har borrat upp och satt i en mässings m6 ( vill ha ommagnetiskt material) och tagit bort spänndrevet på kammaxeln limmat fast allt med epoxy och kemisk metall, borrat i kabeln och monterat tillbaka axeln, nu skall bara silikonet härda i natt så jag montera hallgivaren med en plåt hållare i morgon, skall tillägga att detta kan vara överkurs för en ombyggnad från förgasare men jag gör det för att få sekventiell insprut och så småningom tändningen oxå. vill man bara ha standard insprut behövs inte detta steg.
Ser stor ut som en stock men är endast 10,2 mm i diametern
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Riktigt kul att se....riktigt hantverk 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide
Grymt spännande att följa din ombyggnation! Blir det inte obalans på axeln med mässingsvikten där?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme