Vevaxelkonfiguration på VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vevaxelkonfiguration på VFR
Hep, här kommer bilder på en RVF´750 vev och vfr 800 vev....
- Bilagor
-
- DSC00019.JPG (83.42 KiB) Visad 11095 gånger
- DevilsChild
- Medlem
Snyggt!
Här ser man tydligt skillnaden på RVF 360-vev (överst) och VFR 180-vev (underst). Är det samma slaglängd på de båda och väger dom ungefär lika mycket? RVF:en ser ut att ha lite mindre gods i balansvikterna ser det ut som.
Här ser man tydligt skillnaden på RVF 360-vev (överst) och VFR 180-vev (underst). Är det samma slaglängd på de båda och väger dom ungefär lika mycket? RVF:en ser ut att ha lite mindre gods i balansvikterna ser det ut som.
Slaglängdsskillnad mellan 800(781cc) och 750cc är 48 resp 46 mm, och tack vare längre slaglängd dvs större centrufugalkraft dvs större balansvikter på 800,, MVH Wargen
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Där ser man. Man lär så länge man lever 
Jag var ganska säker på att RVF750's (RC45) och VFR800's motorer var ganska identiska med skillnad på cylindervolym, materialval och trimningsgrad, men icke sa Nicke.
1:a generation VFR var 180 gradare, men när 2:a generation VFR kom (första med enkelsving) så gjorde Honda ett stort nummer av att både hojen och motorn hade likheter med RC30 och det trodde jag dom höll kvar vid även i samband med den nya motorn med kamdrivningen på sidan a'la RC45.
Men då återstår bara frågan om 180 gradaren kom till heders igen på VTEC eller redan på 800Fi?

Jag var ganska säker på att RVF750's (RC45) och VFR800's motorer var ganska identiska med skillnad på cylindervolym, materialval och trimningsgrad, men icke sa Nicke.
1:a generation VFR var 180 gradare, men när 2:a generation VFR kom (första med enkelsving) så gjorde Honda ett stort nummer av att både hojen och motorn hade likheter med RC30 och det trodde jag dom höll kvar vid även i samband med den nya motorn med kamdrivningen på sidan a'la RC45.
Men då återstår bara frågan om 180 gradaren kom till heders igen på VTEC eller redan på 800Fi?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Enligt Lange på det danska forumet så har RC 24-36-46 alla 180 gr vev och han brukar ha rätt.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Hej igen. alla vfr har 180 graders (inte 1200 den har någon annan skum vinkel som jag inte har mekat med) Rc 30 NC30 Nc35 och Rc45 har 360,,, jag har skruvat med alla från 1986 fram till 2008 och alla har samma konfig på vevaxeln,,,MVH
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Klara besked!
Då behöver vi inte fundera på det längre, återstår bara vilken vev det är på 1200an.

Då behöver vi inte fundera på det längre, återstår bara vilken vev det är på 1200an.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Jaha, där ser man 
Då var alltså inte VFR motorn fr.o.m. -90 en förenklad version av RC30 som Honda slog på trumman om, utan en forsättning på 1:a generationen. Det enda som då är RC30 är alltså enkelsvingen (fast ändå inte eftersom den på VFR har en betydligt enklare konstruktion utan bl.a. centrummuttern).

Då var alltså inte VFR motorn fr.o.m. -90 en förenklad version av RC30 som Honda slog på trumman om, utan en forsättning på 1:a generationen. Det enda som då är RC30 är alltså enkelsvingen (fast ändå inte eftersom den på VFR har en betydligt enklare konstruktion utan bl.a. centrummuttern).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Jo,, lite mer info: RC45 MK1 upp till ca 170 HK hadde samma sving som alla vfr tom 2001 skillnaden var centrumbulten men annars samma konstuktion, när hästkrafterna började närma sig 200 blev framändan för lätt och nervös och man ändra bla gaffelvinkel och längden på svingen förlängde den ca 2,5 cm och gjorde ett nytt fäste för låsbulten bak med dubbla bultar för att låsa inställningarna denna sving var i HRC uppdatering ca 1999 MKII (sen kom ytterliggare en uppdatering på till vanlig sving men bara för dom absolut bästa fabriksförarna och titan infästning för hela lager och kedje justering), samma sving (+ 2,5cm)sitter på bla 2005 och senare men skillnaden är som beskrivet förut centrumbult och enkel låsbult bak lite annan utväxling på fjäderpaketet och metall plattor i stället för aluminium på fjäderpaketet., Skall forska lite i vevpartiet på 1200 återkommer i ärendet 

Kollade lite på vfr1200 då jag blev nyfigen på vevkonfigen och blev inte riktigt klok på hur dom tänker men utan att ha verifierat så är det en 76 grader v med offset på 28 grader mellan vevtapparna och vad det blir för vev är bara en gissning från min sida men jag får det till 180 eller 270 grader, men skall borra vidare , någon annan kanske har bättre info? skall titta i service manual när jag får tid nästa vecka.
Kollade i manualen , och vevaxeln är med 4 tappar mao varje vestake har en egen tapp och cylinder 2 & 4(dom frammåt) sitter ytterst och 1 & 3 (bakåt) sitter monterade i mitten med offset 28 grader nu har jag inte kollat tändföljd så min gissning är 270 grader mvh wargen
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Jag funderade lite över det när jag såg konfiguration på den nya motorn första gången och en tanke jag fick var att det i princip ger plats för en 5:e cylinder mellan 2:an och 4:an och att Honda kanske tjuvtittade lite på RC211V när dom byggde den motorn.wargen skrev:Kollade i manualen , och vevaxeln är med 4 tappar mao varje vestake har en egen tapp och cylinder 2 & 4(dom frammåt) sitter ytterst och 1 & 3 (bakåt) sitter monterade i mitten med offset 28 grader nu har jag inte kollat tändföljd så min gissning är 270 grader mvh wargen
Men det här är bara en vild spekulation från min sida och dessutom har jag för mig att RC211V har 90 graders V. Å andra sidan är inte minst MSN också spekulerat i en ev. kommande V5 från Honda. Men, men, den som lever får se

Å tredje sidan använder inte Honda V5:an längre. RV212V är V4 på 800 cc och fr.o.m. i år är det 1000 cc igen i MotoGP med fortfarande V4 (gissar att den nya hojen heter RC213V).
Däremot tyckte jag MotoGP var roligare tidigare när man fick bygga nästan vad man ville. Drysdale hade en V8 på gång, men det blev nog aldrig mer än en prototyp, om ens det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Japp läste på hondas release info att det är v5 axeln som ligger till grund för vfr1200 vevaxeln med 4 cylindrar. enl dom själva blir hojen smalare bakåt eftersom innersylindrarna går bakåt. och framåt finns det mera plats. håller med om att det finns en del roliga skapelser.. tex nr750 ovala kolvar. lång historia bakom den..
Hej, jag tror att jag vet varför det blir förvirrat med vevkonfigarna på dom olika modellerna, på 80 talet tex VF750C(magma?), VF1000 mm hade 360 vev 750 med kedjedrift till kammen, när vfr kom gjorde man inga 360 vevar mer, tyvärr...
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ja tydligen, förutom på racemodellerna RC30 och RC45 samt NR750. Hur det ligger till med småsyskonen NC30 m.fl. har jag ingen aning om.wargen skrev:Hej, jag tror att jag vet varför det blir förvirrat med vevkonfigarna på dom olika modellerna, på 80 talet tex VF750C(magma?), VF1000 mm hade 360 vev 750 med kedjedrift till kammen, när vfr kom gjorde man inga 360 vevar mer, tyvärr...
Kul föresten att du nämner VF1000 med kedjedrift till kammarna. Alla VF:ar från 400 till 1100 har multilinkkedjor till kammarna, utom VF1000R som har kugg (alldeles utomordentligt) och VF1000F/F2 (möjligen också VF500) som har vanliga rullkedjor (QUE? som Manuel i Pang i bygget skulle säga

Det fanns en artikel om det som jag har scannat och lagt upp Här - VF Motor Family
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal