adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Det där har du fått om bakfoten, det beror på hastigheten, kurvans radie och hojens markfrigång om det skrapar eller inte.
Förr hade man fotpinnar, centralstöd, avgassystem mm. i backen nästa för jämnan, men på moderna sporthojar är det oftast bättre undanlagt så de är betydligt svårare att få att ta i, men det går.
Visst, om man kör mad hang-out så får man mer marginal, men även då kan det skrapa. Det brukade kallas för att köra med tomtebloss

Kan sträcka mig till att det är hojtypsberoende. Exvis H-D jmfm en Honda Fireblade.
Jag ordinerar dock en Knixkurs åt dig, så du får lära dig grunderna i mc-körning.

Jag har väl funderat på att köra bana i SMC:s regi, men det har aldrig blivit av, men grunderna för mc-körning finns nog där även om jag har lagt av mig en del de senare åren p.g.a. andra saker, så numera går det bra mycket långsammare än det gjorde förr (får leva på minnerna).
På tal om skrapa igen, har du knäpuckar? Jag avbeställde mina när jag köpte mitt nya skinnställ och bad dom istället sätta skinnlappar över kardborren av den enkla anledningen att jag anser att det ser lite löjligt och nybörjaraktigt ut att köra med oskrapade knäpuckar och jag lär nog inte lägga i dom såvida jag inte lägger mig eftersom helt enkelt "I'm too old for that shit".
Men som sagt, skrapa fotpinnar mm. hänger på hojens markfrigång även om du så hänger i knävecket. Jag har varit i med fotpinnar mm. trots både rejäla hang-outer och jämn kurvradie. Men då har det å andra sidan gått undan även om det var rätt länge sen. Jag har även varit i med knäna (utan knäpuckar) men jag kände det tidigt och kunde vika undan så jag slapp att det gjorde ont.