DevilsChild skrev:Tack för bra svar!
Så det innebär alltså att om cylinder 1 tänder vid 0 grader, så tänder cyl 2 180 grader senare, cyl 3 ytterligare 180 grader senare osv?
Nej det är radfyror som funkar så.
V4:an (360 gradaren) tänder 0 grader, 45 grader, 180 grader, 270 grader, 0 grader, 45 grader, 180 grader, 270 grader osv.
[EDIT] Det där blev helt galet, det måste ju bli 0 grader, 90 grader, 270 grader, 90 grader, 0 (270) grader osv.
Veven snurrar alltså två fulla varv (2 x 360 grader) innan samma cylinder tänder igen. [EDIT]
D.v.s. om man ska göra det väldigt enkelt så blir det "poff-poff---poff-poff---poff-poff---poff-poff" osv.
På 180 gradaren blir det lite jämnare mellan pulserna men istället inte lika regelbundet. Kommer inte riktigt ihåg och orkar inte räkna just nu, men jag tror det var "poff--poff-poff---poff--poff-poff---poff--poff" eller nåt sånt.
För att göra det riktigt enkelt så kan man säga att 360 graders V4:an i princip är en dubbel-twin d.v.s. två sammankopplade parallell-twinnar eller två sammankopplade V-twinnar (typ Ducati) beroende på hur man vill se det. Båda begreppen är lika rätt.
Kort sagt är det en väldigt smart och modulliknande motorkonstruktion där man i princip enkelt skulle kunna ta bort eller bygga till cylindrar. Det finns f.ö. en hoj som heter VT250, den har exakt samma motorlayout som VF men kapad på mitten så det blev en V-twin. Vad jag vet såldes den bara i Japan.
Det gjordes föresten en kul grej på en NR500 där man plockade bort toppar, kolvar och vevstakar på ena cylinderbanken, fick en 250 cc parallell-twin som man laddade med dubbla turbo och fick en helsikes massa effekt som man tänkte köra roadracing VM med, men det blev aldrig mer än ett experiment
NR250R BiTurbo