Off-topic tråden del7

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

Off-topic tråden del7

#361 Inlägg av Conseal »

Mer och mer släpps numer på vinyl igen. Då som dubbelalbum då man kommit fram till att bästa ljudet
Uppnås på vinyl med max 3 låtar per sida. Djupet i vinyl är hästlängder bättre än allt digialt.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Off-topic tråden del7

#362 Inlägg av blacken »

Djupet i vinyl är hästlängder bättre än allt digialt.
Big Word man. Håller med till 100%. :D har hört på Vinylpressningar och med en Ortofon"MC" pickup, som man inte har kunnat skilja åt ljudmässigt ifrån en CD skiva i en Denonspelare
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#363 Inlägg av HondaHasse »

Ja jag tror jag ska leta fram min spelare och göra detsamma en dag!! :D

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#364 Inlägg av StigH »

Kul att notera att folk uppfödda på MP3-"kvalitet" :roll: återfinner det rätta och hela soundet igen... :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

Off-topic tråden del7

#365 Inlägg av Conseal »

Jag har alla mina vinyler och spelaren kvar... Plockas fram ibland... Har kasettbandare och alla band kvar också :-)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#366 Inlägg av tersan »

StigH skrev:Kul att notera att folk uppfödda på MP3-"kvalitet" :roll: återfinner det rätta och hela soundet igen... :mrgreen:
Jag har en kollega som kallar sig hifi-nörd... han pratar gärna och länge om vilken anläggning han har, men på frågan om VAD han lyssnar på blev han snabbt tyst. Visade sig att han kör med MP3... :roll: Själv lider jag varje gång jag måste lyssna på det där sönderkomprimerade "ljudet"... :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#367 Inlägg av StigH »

tersan skrev:
StigH skrev:Kul att notera att folk uppfödda på MP3-"kvalitet" återfinner det rätta och hela soundet igen... :
Jag har en kollega som kallar sig hifi-nörd... han pratar gärna och länge om vilken anläggning han har, men på frågan om VAD han lyssnar på blev han snabbt tyst. Visade sig att han kör med MP3... :roll: Själv lider jag varje gång jag måste lyssna på det där sönderkomprimerade "ljudet"... :(
Jo, det som finns att "ladda ner" är nästan bara MP3-musik - och för det duger en tusenkronorsanläggning..
Jag är så gammal så jag minns ju när jag första gången fick lyssna på Carlssons OA-6 or...
De med en inbyggd förstärkare i varje högtalarlåda och individuellt anpassade till lådan..
En makalös ljudupplevelse, ljudet kom inte från hö-vä som på en vanlig anläggning utan "det bara fanns i rummet"
Inga högtalare för dunka-dunka"musik" med 30dB bashöjning under 200Hz utan mer för Riktig Musik....
Kostade, då, en förmögenhet - sannolikt ännu mer beggade idag...
Det var tider det. :lol:
Undrar hur "mp3" skulle låtit i dem.... :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#368 Inlägg av tersan »

StigH skrev:Undrar hur "mp3" skulle låtit i dem.... :roll:
Förmodligen bättre än i en kompaktanläggning... (som jag inte riktigt förstår vitsen med: liten högtalare = litet ljud...), men bra blir det aldrig.

Själv kör jag med Carlssons OA-5, när du nu ändå nämnde det gamla kultmärket...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#369 Inlägg av blacken »

Undrar hur "mp3" skulle låtit i dem.... :roll:
Så bra MP3 någonsin låtit :D Men det/man har ett lite problem idag om man verkligen vill ha tillgång till bra ljud, visserligen så finns det CD pressningar och spelare som klart uppfyller "DIN 45500", men det riktigt analoga ljudet är det lite svårare att få tag i. Tur ändå att det börjar att produceras mer och mer Vinyl, Men det finns ju ett "aber" även med det, om masterljudet är antingen digitalt eller MP3, så är man ju till baka på "ruta ett" så att säga.

Tänk bara det är en hel generation som inte fått få privilegiet att höra på riktig musik som den ska låta,tack vare MP3 formatet, kommer ihåg en bekant som var betydligt yngre än undertecknad, som kom hem till mig och fick lyssna på min anläggning, först så vart man "ganska" trackad och häcklad över grejorna man hade. Sedan så fick vederbörande lyssna på valfri truddelutt.
Snacka om att få en fiollåda istället för ett ansikte :lol: och kommentaren sedan låten tog slut, "Vad faan är det så den ska låta, på min "anläggning" så hörs ju bara hälften låter det som". Hon upptäckte att det fanns instrument och ljud i sin favvo låt som hon aldrig hört förut. :D

Andra insikten var att det behövs inte en massa watt för att få bra ljud, utan min ligger på ca:20 Watt per kanal. (NAD) och att min anläggning sopade mattan med allt som hon hade på sitt jobb (Expert)...

Jag kommer åsså ihåg Carlsson högtalarna hyfsat ljud måste man erkänna, men undrar jag om inte Boston A150 II slår dom?
Senast redigerad av blacken den ons maj 09, 2012 08:36, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#370 Inlägg av StigH »

blacken skrev:Jag kommer åsså ihåg Carlsson högtalarna hyfsat ljud måste man erkänna, men undrar jag om inte Boston A150 II slår dom?
http://www.carlssonplanet.com/history.php?lang=sv&
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#371 Inlägg av blacken »

StigH skrev:
blacken skrev:Jag kommer åsså ihåg Carlsson högtalarna hyfsat ljud måste man erkänna, men undrar jag om inte Boston A150 II slår dom?
http://www.carlssonplanet.com/history.php?lang=sv&
Tack för tipset, har haft svårt att hitta "värdiga" ersättare till mina gamla högtalare (dvs lika välljudande) och har ej ännu gjort det, för rimlig peng dvs.. :D
Jag trodde att Carlsson hade "avsomnat" helt idag

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#372 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Visade sig att han kör med MP3... :roll: Själv lider jag varje gång jag måste lyssna på det där sönderkomprimerade "ljudet"... :(
Så ni hör verkligen skillnad på digitalt komprimerat ljud i exvis mp3-format och "cd-kvalitet"?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#373 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Visade sig att han kör med MP3... :roll: Själv lider jag varje gång jag måste lyssna på det där sönderkomprimerade "ljudet"... :(
Så ni hör verkligen skillnad på digitalt komprimerat ljud i exvis mp3-format och "cd-kvalitet"?
"Låter det bra" gillar jag det..och mp3 låter inte bra. Nåt saknas...

Visste ni förresten att en basfiols övertoner går högre än en violins??
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#374 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:"Låter det bra" gillar jag det..och mp3 låter inte bra. Nåt saknas...
Inbillning. :P Med rätt kodare hör ni ingen skillnad. Mp3-kodning går grovt sett ut på att man tar bort data som man iaf inte kan höra.

Detta är bara ytterligare ett tyckandekrig. Folk tror att de hör skillnad, men i blindtester gör man inte det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#375 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
StigH skrev:"Låter det bra" gillar jag det..och mp3 låter inte bra. Nåt saknas...
Inbillning. :P Med rätt kodare hör ni ingen skillnad. Mp3-kodning går grovt sett ut på att man tar bort data som man iaf inte kan höra.

Detta är bara ytterligare ett tyckandekrig. Folk tror att de hör skillnad, men i blindtester gör man inte det...
och du stöder ditt yttrande på följande "forskning"? Om du vill så kan du få komma hem till mig när du vill och se ifall din hörsel är intakt.:) liasom MP3 formatet tar bort mer än 80 % av ursprungsinformationen, visste du det? visste du att även fast vi inte medvetet hör vissa toner, så innebär inte det att vi inte uppfattar dom. Dessutom så uppfyller inget MP3 format "DIN 45500", dvs den norm som bestämmer ifall en anläggning och ljudkälla är HI-FI eller inte.
"One effort to standardize the term was the 1966 German Deutsches Institut für Normung (DIN) standard DIN 45500. DIN 45500 approval was intended to provide audio equipment buyers with reassurance that their equipment was capable of good quality reproduction. In theory, only stereo equipment that met the standard could bear the words 'Hi-Fi'. This standard was well intentioned but only mildly successful; in practice, the term was widely misapplied to audio products that did not remotely approach the DIN basis specifications."
Hi-fi är en beteckning som står för high fidelity – vilket betyder hög trohet till originalet eller i detta fall när ljud avses – högkvalitativ ljudåtergivning, audio. Detta åstadkommes med teknisk utrustning såsom högtalare, förstärkare, skivspelare, kablar mm av jämn och god kvalitet. För att prova om en hifi-förstärkare (eller annan apparat) färgar signalen kan så kallad FE-lyssning användas. Hi-fi uttalas på engelska ['haɪ faɪ][1] och på svenska [haɪ 'fɪ].[2]

Motsatsen till HI-FI, sk: LO-fi, är källor med komprimerade format typ MP3 eller annan form av ljudförsämring för att vinna plats på bäraren av detsamma. Allt för att det ska kunna klämmas in så mycket som möjligt i liten en spelare, med en klar ljudförsämring som följd, även så har högtalare/hörlurar i samma grad anpassats (försämrats) till formatet och spelare så att ljudförsämringen inte registreras eller uppfatta av lyssnaren.

Ansluter man dock en sådan enhet med ett dylikt ljudformat till en högklassig anläggning så hörs "diskrepanserna" omgående, framför all på klassiska verk som kräver mycket av anläggningen så hörs det brister här och där..
Lo-fi, från low fidelity, beskriver ett ljud inom ljudtekniken som innehåller artefakter, till exempel distorsion, ambiensbrus eller ljud med begränsad frekvensåtergivning. Lo-Fi är motsatsen till high fidelity (Hi-Fi).

I digitalt ljud syftar lo-fi oftast på en ljudfil med en låg bitrate (hos komprimerade ljudfiler) eller en ljudfil med lägre samplingsfrekvens, vilket inte ger full frekvensåtergivning.
Inte ens CD skivan med digitalt inspelat ljud är på topp i det hänseendet alla gånger.
Människans öron kan i bästa fall höra upp till 20 000 Hz. Normal CD-kvalité har samplingsfrekvensen 44 100 Hz (hos DVD 48 000 Hz), och genom att halvera samplingsfrekvensen får man det maximala frekvensomfånget hos det digitala mediet; en CD-skiva kan alltså lagra ljud med frekvenser upp till 22 050 Hz och DVD-skiva upp till 24 000 Hz. En ljudfil som istället har samplingsfrekvensen 22 000 Hz, vilket alltså motsvarar frekvenser upp till 11 000 Hz, ger en hörbar kvalitetsförlust.
SÅ Vinylen har faktiskt med sitt rena och "ärliga" ljud har ett stort existensberättigande i musikvärlden för dom som bryr sig om bra ljud. Vilket bevisas och styrks av det faktumet att Vinylen har kommit tillbaka dom senaste åren, varför det tro? kan det vara så att folk(och fä) helt enkelt har tröttnat på ett dåligt ljudsystem till det grad att ett som är mycket svårare, dyrare och åbäkigare att framställa, har återuppstått på begäran av ljudkonsumenterna?
Senast redigerad av blacken den ons maj 09, 2012 13:24, redigerad totalt 5 gång.

Låst