VFR 800A bra touring hoj?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Häcken
Medlem

#1 Inlägg av Häcken »

Hej.

Är ny här på forumet och vänder mig hit för att få lite allmänna åsikter.
Har endast kört hoj i en säsong, blev en ZX-6R -06:a. Märkte ganska fort att denna typ av hoj inte var min grej.
Fick ont i höften och knäna efter ca 10 mil. Jag gillade dessutom inte den snabba och stressiga körningen, gillar lite lugnare tempo med bekvämare hoj.

Har kikat runt på andra forum och frågat vad som rekommenderas för sport-touring.
Jag letar helt enkelt efter en hoj (som inte är allt för stor), har sportutseende men är bekvämare än en sporthoj.

Hojen som jag mest är nyfiken på är Hondas VFR 800A och skulle vilja få lite av era åsikter vad ni tycker om denna hoj, jämfört men en sporthoj.
Är ställningen lite snällare? Går den fortfarande hyfsat bra när man gasar (jämfört med en sporthoj 600cc).
Är 800cc ok för touring eller krävs det en massa växlande?

Jag är 180 lång och normalbyggd och kommer resa mestadels ensam.
Skulle uppskatta och få höra era åsikter, givetvis kommer jag provköra om en månad eller två.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: VFR 800A bra touring hoj?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Hej och välkommen till forumet!

Finns en del skrivet bla i tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=4230.

Du kan svårligen misslyckas med en VFR för sport och touring.

Det som kan vara bedrägligt är att motorn går så lugnt att man uppfattar den som slö. V4:an är ett helt annat djur än en liten nervös radfyra. Missförstå mig inte, kraft finns, men det upplevs inte så. Typ. Om du förstår vad jag menar. :)

Körställningen råder det lite delade meningar om. Vissa långbenta personer gillar ställningen, och åter andra inte. Jag, som är ganska kort i rocken, tycker att körställning sliter en del på knäna om man kör långt utan paus. Men bara om man tourar. Kör man lika långt, men aktivt är det inga problem.

På min gröna VFR750F sitter ett förhöjt och bredare styre, som är mycket bekvämt att toura med - allt går att fixa för den som vill. 8)

Jag använder min svarta VFR att pendla till jobbet med, köra på gokortbana och även lite nöjeskörning på längre sträckor. Viffern funkar för alla uppdragen.

Det bästa du kan göra är att provköra en passande VFR och bilda dig en egen uppfattning.

Edit: 800cc räcker gott för touring. Motorn är så pass stark att det inte blir så mycket växlande, men som på andra hojar, du får mer utbyte av motorn (och ljudet!) om du har rätt växel i rätt fart. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#3 Inlägg av Maciver »

Skulle bara vilja säga så här: Ut och prova en!!! Du kommer inte att bli missnöjd.

Är 190 själv och väger ca 90 pannor och jag gillar hojen. Själv åkte jag med på min första långtur förra sommaren och ja vad säger man: Jag blev kärare än jag var innan. Sen kan man köpa en massa lull, lull och sådant.

Men som jag sa i början, prova, det är egentligen det ända sättet att veta.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#4 Inlägg av Ajax »

Instämmer med föregående talare. Själv hade jag förra året lite problem med knäna i början av säsongen (jag är 1,80 m och väger 75 kg). Det gick över efter 500 mil och sedan var det inga problem resten av säsongen (totalt blev det 2000 mil, inklusive touring till Norge två personer och sedan Österrike själv). Naturligtvis behövs pauser vid längre sträckor, och visst händer det att jag är lite stel i knäna efter 50 mil i regn och väta som jag och min sambo provade tillsammans med några andra här på forumet på väg hem från vfr-träffen förra året. Hojen är fullt tillräcklig om du frågar mig för att toura både en och två personer på. Vad du själv vill ha för touringhoj beror naturligtvis också på vad du föredrar för vägar och körstil. VFR är en hoj som är tacksam på kurviga vägar och aktiv körning, och inte något speciellt spännande på autobahn.

Provkör och känn efter själv! Mycket nöje!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Det är ingen sporthoj och inget touringlok men nog den bästa kombinationen av de båda.
Visst finns det andra i klassen men vfren är den som oftast får topbetyg pga motor och slittåliget.

Sen finns det ju olika 800.. Jag upplevde 99an som lite sportigare körmässigt än 02an men den senare har lite roligare motokaraktär.

Prova båda och se vilken som känns bäst .. Båda är bra.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#6 Inlägg av Maciver »

Glömde nämna en nackdel. :( (Jo, tyvärr finns de också)
Kommer du från en rad fyra så tar det ett tag innan man lärt sig i vilken växel man ska ligga för at det ska gå smidigt. Det jag tyckte funkade bra var att hålla varvtalet som lägst 4000 (som absolut minst 3500) annars kan det kännas som "kängrusoppa" i hojen.

Detta löser man genom att montera en PC5 och får ett helt annat uppförande i hojen. :twisted:

Sen är det storservicarna som kan bli gris-dyra.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#7 Inlägg av blacken »

Det är en mer än väldans bra hoj till att köra både långt och "kort" med, har kört med min med riksdag och full packning utan problem med den, den är hur djäkla snäll som helst i trafikuppträdandet, man sitter ganska bra på den, (skulle vilja ha mera stoppning i sadeln), trots all "övervikt" så drog den ca:0,5 i hastigheter runt 100-130, och är hur stabil som helst, rent utav ett "under" av snällhet i väghållningen, men ändå så har den körglädje i övermått om man vill ventilera "hästarna" :) när andan faller på. Den känns även mycket trygg i alla hastigheter och underlag. Så ge dig iväg och prova, så får du se..:) Den har dock ett allvarligt problem, man vill inte sluta köra den, man hela tiden söker efter anledningar att köra en stund/sträcka till..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Häcken
Medlem

#8 Inlägg av Häcken »

Tack för alla inlägg och tips.

Ska definitivt provköra en när det blir bättre väder :D

Skriv svar