Jag kompletteringsdubbade vinterhojens bakdäck i går. Oroväckande många av originaldubbarna hade trillat ur. Ännu fler har kantrat i sina hål och är på väg att trilla ur. Jag trodde att dubbarna var limmade och att de skulle sitta kvar bättre än så här... Visserligen är bakdäcket inne på sin tredje vintersäsong, men ändå.
Skruvdubbarna jag kompletteringsdubbade med, verkar åtminstone hittills sitta kvar bättre i däcket än originaldubbarna - inte en antydan till kantring.
Min fråga till er är om det är en bra idé att klicka i lite superlim(?) nästa gång jag kompletteringsdubbar med skruvdubb, eller kommer det bara att göra att klacken riskerar att slitas loss från däcket?
Limma dubb?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Limma dubb?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Re: Limma dubb?
Glöm superlim, blir nog bara värre eller sämre med det. Skulle satsa på något som är segstarkt så att säga, typ väldans seg silikon/gummiblandnings liknande som kan "bonda" både i dubben och omkringliggande gummi. Men har det börjat att släppa i dubbarna, så är det inte mycket att göra, mer än att tjacka ett nytt däck, och köra in det ordentligt,kanske skulle pröva med kortare dubb.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Kontakt:
Det blir inte kortare än så, jag kör på lastbilsdubb, också känt som landsvägsdubb med 1,6 mm utstick. Mindre än så och jag kan lika gärna skippa dubbarna.blacken skrev:Glöm superlim, blir nog bara värre eller sämre med det. Skulle satsa på något som är segstarkt så att säga, typ väldans seg silikon/gummiblandnings liknande som kan "bonda" både i dubben och omkringliggande gummi. Men har det börjat att släppa i dubbarna, så är det inte mycket att göra, mer än att tjacka ett nytt däck, och köra in det ordentligt,kanske skulle pröva med kortare dubb.

Däcken är mycket försiktigt inkörda, hela första vintern blev det några väldigt försiktiga 200 mil. Fram har jag inte tappat en enda originaldubb, trots bitvis ganska kraftiga inbromsningar på bar asfalt.
Har du nåt förslag på ett lämpligt lim då? Superlim var det enda jag tänkte kunde limma både gummi och metall. Skruvdubbarna sitter ju bra, så fästet i däcket verkar ju juste. Jag tror däcket funkar minst en vinter till, om bara dubbarna sitter kvar...
Nytt däck är inte att tänka på just nu. Bebbe har prioritet.

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Snokade runt i dubbtråden på soe.se och där nämndes att Locktite 480 skulle vara bra.
http://www.loctite.com.au/cps/rde/xchg/ ... 0000009R3L
Edit: Verkar som om skruvdubbshandlaren jag köpte dubbarna från också rekommenderar Loctite 480!
http://www.loctite.com.au/cps/rde/xchg/ ... 0000009R3L
Edit: Verkar som om skruvdubbshandlaren jag köpte dubbarna från också rekommenderar Loctite 480!
===
===