Catman - RC36 (som ny igen)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Catman - RC36
Nope, gör det inte.
Bromsvätske byte brukar de fråga om men inte gaffelbenen.
Inte där jag servat i vart fall.
Bromsvätske byte brukar de fråga om men inte gaffelbenen.
Inte där jag servat i vart fall.
Re: Catman - RC36
Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Har monterat på de bakre krökarna efter målning och nya packningar.
Ska ta tag i kåpstativet fram och slipa av och måla det också.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Har monterat på de bakre krökarna efter målning och nya packningar.
Ska ta tag i kåpstativet fram och slipa av och måla det också.
RC36-93 NC35-97
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Catman - RC36
Med tanke på kommande banåkning, eller? Jag har inte lärt mig än vad olika ändringar av oljemängd och -kvalitet får för effekter.Catman skrev:Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.

Du skruvar på bra...

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Catman - RC36
Det är bara 14 ml mer per ben, men ändå; riskerar man inte att spränga packningarna när man ökar på volymen så?Catman skrev:Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Catman - RC36
Tack!tersan skrev:Med tanke på kommande banåkning, eller? Jag har inte lärt mig än vad olika ändringar av oljemängd och -kvalitet får för effekter.Catman skrev:Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.![]()
Du skruvar på bra...
Orsaken till att jag mäter upp lite mer, är att den är den är väldigt mjuk orginal.
Det kanske blir någon kurs på denna också men i grund o botten 'är det en bruksis.
Jag har aldrig varit med om det faktiskt.adrian_vg skrev:Det är bara 14 ml mer per ben, men ändå; riskerar man inte att spränga packningarna när man ökar på volymen så?Catman skrev:Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Chansen är ganska liten. Å andra sidan byter jag packboxar vart annat/tredje år för att minimera risken för läckage.
Gaffeln blir lite trögre än tidigare och om jag har mina fakta rätt, så blir den trögre ju mer den komprimerar.
MAO så förhidrar det genomslag.(är lite osäker på detta då det är en enkel gaffel utan inställningsmöjligheter)
Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.
RC36-93 NC35-97
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Catman - RC36
Ok, köper det.Catman skrev:Jag har aldrig varit med om det faktiskt.
Chansen är ganska liten. Å andra sidan byter jag packboxar vart annat/tredje år för att minimera risken för läckage.
Gaffeln blir lite trögre än tidigare och om jag har mina fakta rätt, så blir den trögre ju mer den komprimerar.
MAO så förhidrar det genomslag.(är lite osäker på detta då det är en enkel gaffel utan inställningsmöjligheter)
Också känt som förspänning.Catman skrev:Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Catman - RC36
adrian_vg skrev:Också känt som förspänning.Catman skrev:Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.
Fjäderförspänning kom 92 på viffern. Är inte gafflarna orginal? För det var väl en 93:a
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Catman - RC36
Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"
Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"
Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
RC36-93 NC35-97
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Catman - RC36
Kan du lägga upp en bild?Catman skrev:Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"
Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Catman - RC36
Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.Catman skrev:här kommer 2:
Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Catman - RC36
Av döma på reparationerna på kåporna och lite annat, så kan den mycket väl ha varit krockad/skadad.adrian_vg skrev:Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.Catman skrev:här kommer 2:
Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Nån tidigare ägare har förmodligen bytt gafflar...
Eller så är det en sen -92 som är reggad som 93?
EDIT:
Har kollat fordonsregistret och den är reggad i Sverige 950503.
Så detta verkar vara en tyskimport.
Då är det förmodligen en -92 som är reggad som -93 i Sverige.
Men sån't borde väl gå att kolla upp med ramnummer eller?
Var då tro?
RC36-93 NC35-97
Re: Catman - RC36
Se där, du hade visst en annan gaffel. Kan ju bero på händelserik historik.Catman skrev:Av döma på reparationerna på kåporna och lite annat, så kan den mycket väl ha varit krockad/skadad.adrian_vg skrev:Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.Catman skrev:här kommer 2:
Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Nån tidigare ägare har förmodligen bytt gafflar...
Eller så är det en sen -92 som är reggad som 93?
EDIT:
Har kollat fordonsregistret och den är reggad i Sverige 950503.
Så detta verkar vara en tyskimport.
Då är det förmodligen en -92 som är reggad som -93 i Sverige.
Men sån't borde väl gå att kolla upp med ramnummer eller?
Var då tro?
10:e bokstaven i ramnumret/vinnumret berättar vilket årsmodell det är.
1990: L
1991: M
1992: N
1993: P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Catman - RC36
Du har 90-91 gafflar och då så ska man gänga bort toppmuttern ifrån stången med hjälp av "undre muttern" så att säga..Catman skrev:Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"
Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Catman - RC36
Nu har jag kollat med transportstyrelsen och med Honda.Mister skrev:Se där, du hade visst en annan gaffel. Kan ju bero på händelserik historik.
10:e bokstaven i ramnumret/vinnumret berättar vilket årsmodell det är.
1990: L
1991: M
1992: N
1993: P
Hojen är en 93:a, såld ny hos MC-Tekno i Karlstad 1995.
Jag har inga bokstäver i mitt ramnummer på hojen; RC36230xxxx är allt som står i papperen och på ramen.
Sitter det verkligen en annan gaffel på -93 mot -92?
Enligt Honda är det samma artikelnummer på gaffelbenen på-92 och -93.
Verkar ju sannolik iom att det kom en helt ny generation 1994.
Eller var det andra ben på 90-91?
Å andra sidan så är denna gaffeln jag har nu helt nyrenoverad och i bra skick.

hade den varit en 92:a, så hade jag ju förslkt få den registrerad som det för att kunna klassikerförsäkra hos BoMC

RC36-93 NC35-97