Finns det ngn typ vakummetod att kunna förbättra/räta ut bucklor ?
Har hört om detta i bilbranschen.... ngn som vet mer ?
Är i valet och kvalet att köpa en MC med en liten buckla i tanken.
Syns i vissa vinklar och det finns en liten lackskada i centrum .
Lackskadan får man leva med men vore snyggt om man kunde räta
ut bucklan
HondaVFR skrev:Finns det ngn typ vakummetod att kunna förbättra/räta ut bucklor ?
Har hört om detta i bilbranschen.... ngn som vet mer ?
Är i valet och kvalet att köpa en MC med en liten buckla i tanken.
Syns i vissa vinklar och det finns en liten lackskada i centrum .
Lackskadan får man leva med men vore snyggt om man kunde räta
ut bucklan
Jo, det ska finnas en länk till ett youtube-klipp på forumet nånstans, och även en tråd om detta. Sök!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nåt sånt här borde väl kunna funka lika väl på hojtankar som på bilplåt. Har aldrig testat själv, men det kanske kan vara värt att höra sig för. http://www.chipsaway.se http://www.smartrepair.se
Tack för svaren !
Skall höra med firmorna om de kan bedöma om det är möjligt
Ngn på detta forum som testat ngn metod/firma att dra ut
en buckla i en tank ?
Skulle kunna tänka mig att en MC tank har tjockare plåt än en
bilplåt (typ bildörr el skärm ) ?
HondaVFR skrev:Ngn på detta forum som testat ngn metod/firma att dra ut
en buckla i en tank ?
Skulle kunna tänka mig att en MC tank har tjockare plåt än en
bilplåt (typ bildörr el skärm ) ?
Om jag inte missminner mig har Donner beskrivit en enklare riktning av tankbuckla här på forumet.
Beroende på bucklans form så är det limpistol/svets och draghammare, sugpump, spackel, eller helt enkelt vinkelslip och svets som kan vara lämpliga metoder...
För min del så är detta ett jobb som jag inte så gärna/experimentera själv med ...
Stor risk att göra skadan värre än den redan är med omlackning som ett brev på posten
MC:n ifråga i superskick frånsett den lilla, mjuka bucklan i tanken.
Proffshjälp är nog det som gäller för mig....... skall kontakta någon/några firmor om råd
Såg nån film på en kille i USA som hade nåt verktyg man stoppade ner i tanken och pressade ut bulan, inifrån. Kanske går att tillverka nåt liknande.
Annars har jag hört om folk som lyckats med tryckluft i tanken, och på så sätt "blåsa" ut bulan.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
Pegaso skrev:Annars har jag hört om folk som lyckats med tryckluft i tanken, och på så sätt "blåsa" ut bulan.
Risken med tryckluft är att hela tanken kan riskera att bli rund.
Om bucklan är mjuk, pröva att värma bucklan med värmepistol och sen på med kylsprej. Eller hur det nu var. Bucklan ska poppa ut och tanken vara som ny.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Pegaso skrev:Såg nån film på en kille i USA som hade nåt verktyg man stoppade ner i tanken och pressade ut bulan, inifrån. Kanske går att tillverka nåt liknande.
Annars har jag hört om folk som lyckats med tryckluft i tanken, och på så sätt "blåsa" ut bulan.
Pegaso skrev:Annars har jag hört om folk som lyckats med tryckluft i tanken, och på så sätt "blåsa" ut bulan.
Risken med tryckluft är att hela tanken kan riskera att bli rund.
Joo, det är klart. Knappast nåt önskvärt resultat :ballong
VFR 800 - 98 svart
Pegaso skrev:Såg nån film på en kille i USA som hade nåt verktyg man stoppade ner i tanken och pressade ut bulan, inifrån. Kanske går att tillverka nåt liknande.
Jepp, där var den.
Eller så var det en som var väldigt lik, men samma princip.
VFR 800 - 98 svart
Det finns firmor som kan fixa en del utan omlack, den metoden jag själv använder kräver omlack då jag svetsar dit en pinne som jag ser drar i för att få ut bulan.