Gen. 6: Ska ABS-lampan lysa när man startat hojen?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Gen. 6: Ska ABS-lampan lysa när man startat hojen?
Tjo!
När jag köpte min ´05:a med ABS så såg jag att ABS-lampan lös när ja startade den i butiken. Men säljaren sa att det skulle vara så, och att den skulle slockna när framhjulet gjort två fulla varv. Vilket också inträffar. Lampan slocknar alltså.
Men ska det verkligen vara så här? Är det ett kontrollsystem som Honda har lagt in, eller har han bara dragit en rövare?
//Anders.
När jag köpte min ´05:a med ABS så såg jag att ABS-lampan lös när ja startade den i butiken. Men säljaren sa att det skulle vara så, och att den skulle slockna när framhjulet gjort två fulla varv. Vilket också inträffar. Lampan slocknar alltså.
Men ska det verkligen vara så här? Är det ett kontrollsystem som Honda har lagt in, eller har han bara dragit en rövare?
//Anders.
Re: Gen. 6: Ska ABS-lampan lysa när man startat hojen?
Min 08 gör likadant.
Det står i manualen också.
Det står i manualen också.
Okay då.
Tack för infon. Tycker det låter som ett lite knasigt system dock!
Hade det inte vart bättre att den tände sig först när nått va fel?!
Ja ska beställa en svensk instruktionsbok till den tänkte ja.

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Den lyser först för att du ska veta att självtesten funkar,janebrink skrev:Okay då.Tack för infon. Tycker det låter som ett lite knasigt system dock!
Hade det inte vart bättre att den tände sig först när nått va fel?!
och slocknar sen för att du ska veta att självtesten gick bra,
är så på många bilar också.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Normalt sett på bilar så görs en självtest när man startar bilen (lampan slocknar) sen kontrolleras alla givare vid hjulen när bilen kommer upp i 20-30km/h ,hittas inget fel så förblir lampan släckt. Så tycker jag det borde vara på hojen också faktiskt.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Som bilmekaniker får ja hålla med Donner där... Jag har aldrig suttit i en bil där Abs-lampan slutat lysa först när bilen är i rullning.
Men men... Har nu Honda det på detta vis så har som säkerligen nån Japansk logisk förklaring till det.
Men men... Har nu Honda det på detta vis så har som säkerligen nån Japansk logisk förklaring till det.

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
BMW:s hojar har också en egen variant på detta där ABS-lampan först slocknar efter att man har tagit i både handbromsen och fotbromsen (behöver inte vara samtidigt) en gång efter att man har startat. Gör man inte den kontrollen så fortsätter lampan att lysa tills man bromsar första gången och om man som jag använder fotbromsen ganska sällan så kan lampan i princip lysa hur länge som helst.
Ytterligare ett exempel på lite lustiga elfunktioner.
Min hoj har som de flesta USA-hojar ingen strömbrytare för halvljuset (nyare Europahojar har det inte heller). Men jag ville ha den funktionen och bytte således höger omkopplare till en motsvarande Europamodell (storSabre såldes inte i Europa men de flesta VF:ar från 80-talet har liknande konstruktion och passa direkt). Men jag har också en "glödtrådsvakt" till baklyset av det simplare slaget d.v.s. en lampa i mätaren lyser när baklyset inte lyser. Nåja, lyser lampan när parkeringsljuset eller halvljuset är på så vet jag att glödisen är trasig, i annat fall vet jag bara att lyset inte är påslaget.
Ytterligare ett exempel på lite lustiga elfunktioner.
Min hoj har som de flesta USA-hojar ingen strömbrytare för halvljuset (nyare Europahojar har det inte heller). Men jag ville ha den funktionen och bytte således höger omkopplare till en motsvarande Europamodell (storSabre såldes inte i Europa men de flesta VF:ar från 80-talet har liknande konstruktion och passa direkt). Men jag har också en "glödtrådsvakt" till baklyset av det simplare slaget d.v.s. en lampa i mätaren lyser när baklyset inte lyser. Nåja, lyser lampan när parkeringsljuset eller halvljuset är på så vet jag att glödisen är trasig, i annat fall vet jag bara att lyset inte är påslaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal