1. Dagen efter körning så har jag haft små fläckar under hojen, närmare bestämt strax under vänster fotpinne. Min första tanke var att det läckte olja eftersom att fläcken var "fet" och luktade lite oljigt. Men efter ett tag så såg jag ett samband, fläcken uppkom bara när hojen körts och sedan stått en natt. Dessutom har fläckarna alltid varit under motorns utgående axel där det av någon anledning inte sitter något skydd för kedjan, med resultat att kedjevaxet stänker upp mot avgasröret/motorn. Alltså är det antagligen kedjevax som ger fläckarna. (Oljenivån har jag kollat med jämna mellanrum och den är mer eller mindre konstant)
Är det flera som observerat fenomen?
2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Är det någon som känner igen sig i detta så får ni gärna träda fram.