David - Låt mig presentera mig
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: David - Låt mig presentera mig
bhp= braked horsepower och enl. ett forum på google=bhp (or "brake horse power") is the way the british say it, and still referes to the horsepower the engine produces så man kan nog säga att "kärt barn har många namn" i detta fallet.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: David - Låt mig presentera mig
Tack!Jimmy.S skrev:bhp= braked horsepower och enl. ett forum på google=bhp (or "brake horse power") is the way the british say it, and still referes to the horsepower the engine produces så man kan nog säga att "kärt barn har många namn" i detta fallet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: David - Låt mig presentera mig
Sedan har vi även mitt registreringsbevis, där det står:adrian_vg skrev:Fakta enl Haynes mekmanual för VFR800 '97-'01:Fransson skrev:Snick snack
Fortfarande dom helröda -00 som är vassast
Effekt:
1998: 101 bhp@10500 rpm
Jubileum: 108,6 bhp@10500 rpm
1999/2000/2001: 108,5 bhp@10500 rpm
Kraft-viktförhållande:
1998: 0,48 kg/bhp
Jubileum: 0,52 kg/bhp
1999/2000/2001: 0,42 kg/bhp
Du har rätt ur en viss synvinkel, Fransson, ur en annan inte.
72 (kW) EG, vilket borde bli cirkus 98 hk (Om det inte är något spec. med EG?)
Dessutom: "Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"
Snurrigt, men det spelar inte mig så stor roll, jag tycker det går helt tillräckligt fort i alla fall

VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: David - Låt mig presentera mig
Står samma i mitt, är det nån som vet hur begränsningen är gjord?David skrev:"Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: David - Låt mig presentera mig
Klart röd är snabbast, eller kanske orange.adrian_vg skrev:Fakta enl Haynes mekmanual för VFR800 '97-'01:Fransson skrev:Snick snack
Fortfarande dom helröda -00 som är vassast
Effekt:
1998: 101 bhp@10500 rpm
Jubileum: 108,6 bhp@10500 rpm
1999/2000/2001: 108,5 bhp@10500 rpm
Kraft-viktförhållande:
1998: 0,48 kg/bhp
Jubileum: 0,52 kg/bhp
1999/2000/2001: 0,42 kg/bhp
Du har rätt ur en viss synvinkel, Fransson, ur en annan inte.

Det där med synvinkel är ju ......ett intressant verktyg. Jubileumsmodellen har lite uppiffat innanmäte, men det berör ju bara jubileumsmodellen som bara tillverkades i ett fåtal exemplar. Det släpptes även en tribut till detta, då i en annan färgkombo som trådstartan har. Den ska icke förväxlas med jubileumsmodellen.
Edit:
Fann en site som förklara lite:
In 1998 Honda unveiled Limited Editions of four models - the VFR, CBR600FW, CBR900RR-W Fireblade and VTR1000 Firestorm. The CBRs had some engine mods (hotter cams and different carbs) and came with Akrapovic full race exhaust systems. The bikes were prepared by RS Performance, who produced the Fireblade Evo (see the Fireblade page for more info). Just 50 VFR800s, retailing for £1,000 more than the standard VFR800FiW, had the following standard equipment:
- Harris adjustable rear sets
- Harris carbon fibre hugger
- Carbon Fibre petrol Tank cap and surround
- Carbon Fibre top yoke cover with numbered plaque
- Black powder coated wheels
- Remus Grand Prix high-level exhaust
- Proflex fully adjustable race shock
- Paintwork by Dream Machine (though quality is not as good as Hondas O/E)
http://www.simonevans.co.uk/v-four/vfr800.htm
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: David - Låt mig presentera mig
Det är väl genom katalysatorn? Men jag kan ju ha fel. Det kanske finns fler strypningar?HondaHasse skrev:Står samma i mitt, är det nån som vet hur begränsningen är gjord?David skrev:"Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"
VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82
Re: David - Låt mig presentera mig
Så var det helg igen! 
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete...

Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.

Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete...


Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Senast redigerad av David den fre nov 08, 2013 14:18, redigerad totalt 2 gång.
VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: David - Låt mig presentera mig
En Honda. En V4?David skrev:Så var det helg igen!
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: David - Låt mig presentera mig
Om det vore så väl... Då hade det kanske varit roligare att klippa gräset. Det var mer färgkombinationen som jag hade i åtanke (vs. min jubileum...).adrian_vg skrev:En Honda. En V4?David skrev:Så var det helg igen!
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete...
VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: David - Låt mig presentera mig
Tänkte inte på det... Är klipparen av jubileumsmodell också?David skrev:Om det vore så väl... Då hade det kanske varit roligare att klippa gräset. Det var mer färgkombinationen som jag hade i åtanke (vs. min jubileum...).

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: David - Låt mig presentera mig
Hej Forumet!
Det var ett tag sedan som jag skrev något här... Såhär ett och ett halvt år senare så kör jag fortfarande VFR'n. Jag bara gillar den mer och mer.
Tänkte bjuda på mitt senaste projekt, det som skulle blivit av i vintras, men aldrig startade. Nu är det på god väg och inte så mycket kvar innan det är klart.
Jag köpte ett par repiga begagnade Honda sidoväskor till en CBF1000 för något år sedan. Jag håller nu på med att modifiera dessa och ställningen för att passa VFR'n. Så här ser det ut just nu:


Några fler bilder finns här.
Pakethållaren är en Hepco Becker och topboxen likaså. Kvar är lite småfix, nytt fäste eller på någotvis sänka mitt slipon så det går under väskan samt att lacka väskorna och fästena.
Så nu till frågan: Sidoväskorna skall bli röda. Men skall topboxen få vara original silver (vilket är en hyfsat bra matchning mot framkåpan) eller skall jag lacka den röd också?
Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Det var ett tag sedan som jag skrev något här... Såhär ett och ett halvt år senare så kör jag fortfarande VFR'n. Jag bara gillar den mer och mer.

Tänkte bjuda på mitt senaste projekt, det som skulle blivit av i vintras, men aldrig startade. Nu är det på god väg och inte så mycket kvar innan det är klart.
Jag köpte ett par repiga begagnade Honda sidoväskor till en CBF1000 för något år sedan. Jag håller nu på med att modifiera dessa och ställningen för att passa VFR'n. Så här ser det ut just nu:


Några fler bilder finns här.
Pakethållaren är en Hepco Becker och topboxen likaså. Kvar är lite småfix, nytt fäste eller på någotvis sänka mitt slipon så det går under väskan samt att lacka väskorna och fästena.
Så nu till frågan: Sidoväskorna skall bli röda. Men skall topboxen få vara original silver (vilket är en hyfsat bra matchning mot framkåpan) eller skall jag lacka den röd också?

Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Senast redigerad av David den fre nov 08, 2013 22:08, redigerad totalt 4 gång.
VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82
Re: David - Låt mig presentera mig
Ser riktigt bra ut, ang färgen hade jag nog haft silver kvar på toppboxen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: David - Låt mig presentera mig
+ 1Donner skrev:Ser riktigt bra ut, ang färgen hade jag nog haft silver kvar på toppboxen.
Re: David - Låt mig presentera mig
Tack så mycket! Ja, det lutar nog åt att låta topboxen vara och endast lacka sidoväskorna. Sedan är det bara kvar att bestämma var man skall köra på semestern... 

VFR800 -99
CB750F -82
CB750F -82