Hänga skivbromslåset (Abus)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vet ej om denna fråga har behandlats tidigare, har sökt i forumet men inte hittat liknande fråga (ber om ursäkt om jag missat isf).
Jag har ett Abus skivbromslås (bygel, minns ej modellen) som hängt med mig och några tidigare hojar under årens lopp. Mitt problem är att jag tycker det är lite knökigt att varje gång lossa på sadeln för att lägga i det där (saknar boxar) dessutom har det en förmåga att kasa in under en metallbalk som befinner sig där och gör det svårt att pilla fram igen. Undrar om det eventuellt finns något bra ställe att exempelvis hänga det utanpå någonstans. Har letat efter olika fästpunkter, men dock ej hittat något där det passar. Har alla ni andra boxar, eller vart gör ni av era låsanordningar?
Jag har ett Abus skivbromslås (bygel, minns ej modellen) som hängt med mig och några tidigare hojar under årens lopp. Mitt problem är att jag tycker det är lite knökigt att varje gång lossa på sadeln för att lägga i det där (saknar boxar) dessutom har det en förmåga att kasa in under en metallbalk som befinner sig där och gör det svårt att pilla fram igen. Undrar om det eventuellt finns något bra ställe att exempelvis hänga det utanpå någonstans. Har letat efter olika fästpunkter, men dock ej hittat något där det passar. Har alla ni andra boxar, eller vart gör ni av era låsanordningar?
VFR -03:a svart
Varadero -00:a vinröd (påkörd och inlöst)
Fireblade -97:a röd/vit/blå (såld)
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Re: Hänga skivbromslåset (Abus)
Abus har hållare som man t ex kan fästa i staget till bakre fotpinnarna. Annars går det säkert att snickra ihop nåt själv om man är lite klurig...
VFR750F -92, grön
Har själv gått i samma funderingar och inte hittat något ställe som jag är nöjd med, så för mig är det soffa av, soffa på som gäller.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Hejsan!
jag brukar sätta låset antingen i medföljande tankväska/topbox eller under sadlen. Under sadlen så brukar jag sätta den motsatta sidan gentemot verktygsväskan.
Jag har en V-tech.
/Råttis
jag brukar sätta låset antingen i medföljande tankväska/topbox eller under sadlen. Under sadlen så brukar jag sätta den motsatta sidan gentemot verktygsväskan.
Jag har en V-tech.
/Råttis
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Mitt Oxford bygelskivbromslås sätter jag på bakre fotpinnen, utan hållare.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- riktigadavid
- Medlem
Så här har jag gjort med mitt oxfordlås.
Det medföljande fästet minterade jag på skruven som håller i ljuddämparen. Den ligger precis inte emot kedjeskyddet.
Det medföljande fästet minterade jag på skruven som håller i ljuddämparen. Den ligger precis inte emot kedjeskyddet.
- Bilagor
-
- IMAG0250.jpg (69.1 KiB) Visad 10466 gånger
Honda VFR 750F -87
Nu blir jag nyfiken, på din avatar-bild har du avgas på höger sida, och på den här bilden på vänster sida. Har du ett 4-2 system, eller stämmer inte någon av bilderna?!riktigadavid skrev:Så här har jag gjort med mitt oxfordlås.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- riktigadavid
- Medlem
Jag har avgasrör på båda sidorna. Trodde det var original. 
Edit:
Av att titta på googlade bilder så verkar min årsmodell ha dubbla avgasrör original
http://www.google.se/search?q=honda+vfr ... 25&bih=741

Edit:
Av att titta på googlade bilder så verkar min årsmodell ha dubbla avgasrör original
http://www.google.se/search?q=honda+vfr ... 25&bih=741
Honda VFR 750F -87
- riktigadavid
- Medlem
Något mer mysigt är dock att på min avatarbild kan man skymta ett abuslås i högra främre bromsskivan. Så varför har jag då köpt ett oxfordlås? 
Jo, därför att nån idiot tyckte det var värt att sno mitt låsta lås. Nyckeln däremot har jag kvar så jag vet inte riktigt vad som ska ha det till

Jo, därför att nån idiot tyckte det var värt att sno mitt låsta lås. Nyckeln däremot har jag kvar så jag vet inte riktigt vad som ska ha det till

Honda VFR 750F -87
Hmm... om jag vore lagd åt det hållet så skulle jag väl snott hojen och isf lämnat låset... (?!)riktigadavid skrev: Jo, därför att nån idiot tyckte det var värt att sno mitt låsta lås. Nyckeln däremot har jag kvar så jag vet inte riktigt vad som ska ha det till
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ajax skrev:Nu blir jag nyfiken, på din avatar-bild har du avgas på höger sida, och på den här bilden på vänster sida. Har du ett 4-2 system, eller stämmer inte någon av bilderna?!riktigadavid skrev:Så här har jag gjort med mitt oxfordlås.
Stämmer. Gen 1 VFR har dubbla ljuddämpare. Original 4-1 kom på tillsammans med enkelsvingen.riktigadavid skrev:Jag har avgasrör på båda sidorna. Trodde det var original.
Kan föresten nämna (för de som inte vet) att VFR racemodell RC30 har ljuddämparn på vänster sida och visar därmed hela bakhjulet på höger sida. Har sett någon bild på en "vanlig" VFR med vänsterljuddämpare, vet inte om det var något tillbehör eller RC30-rör.
Samma sak gäller f.ö. även uppföljaren RC45.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Tack allihop, för en massa uppslag och inspiration till att "trolla" bort låset under färd, så att det sitter lätt-tillgängligt när det skall användas. Vet ej om jag nämnde det, men min är en -03:a (kanske det skiljer ngt mellan modellerna) men nere vid kedjeskyddet, eller vid passagerarens fotpinnar borde jag också kunna hitta på en lösning, som flera av er andra gjort 
Sanslöst vad folk kan få för sig...

riktigadavid skrev:Något mer mysigt är dock att på min avatarbild kan man skymta ett abuslås i högra främre bromsskivan. Så varför har jag då köpt ett oxfordlås?
Sanslöst vad folk kan få för sig...

VFR -03:a svart
Så här sitter det på min!!

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Är det inte i vägen för passageraren?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Jag har mitt på samma sätt fast jag har en annan modell av lås (ett sånt runt litet lås) är inte heller ivägen.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.