Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#1171 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det ska finnas en "pip" i botten av flottörhuset, och en skruv i "anslutning" till den så att säga. På den "pipen" så trycker du dit en genomskinlig soppatålig slang som räcker ifrån "pipen" och ungefär upp till trottelhuset dvs över själva flottörkoppen. Lossa skruven tills det rinner sås i röret (OBS! skruva INTE ut skruven helt utan bara ett par varv, till såsen rinner ut i röret). Och mät hur långt upp på flottörkoppen/huset bränslet når. Exakta mått på det ska finnas i en hyfsad manual eller rapa med en Hondamek om det. Obs utför mätningen med öppen bensinkran, gärna med motorn på tomgång, och knarren ståendes så rakt upp som möjligt, typ på centralstödet.
Aha, kommunicerande kärl. Simpelt. Tack! Och vad skulle detta vara en signal om, om det är så att nivån inte stämmer?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1172 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det ska finnas en "pip" i botten av flottörhuset, och en skruv i "anslutning" till den så att säga. På den "pipen" så trycker du dit en genomskinlig soppatålig slang som räcker ifrån "pipen" och ungefär upp till trottelhuset dvs över själva flottörkoppen. Lossa skruven tills det rinner sås i röret (OBS! skruva INTE ut skruven helt utan bara ett par varv, till såsen rinner ut i röret). Och mät hur långt upp på flottörkoppen/huset bränslet når. Exakta mått på det ska finnas i en hyfsad manual eller rapa med en Hondamek om det. Obs utför mätningen med öppen bensinkran, gärna med motorn på tomgång, och knarren ståendes så rakt upp som möjligt, typ på centralstödet.
Aha, kommunicerande kärl. Simpelt. Tack! Och vad skulle detta vara en signal om, om det är så att nivån inte stämmer?
Flottörnivån för hög, pga nålventilen är "lite" inkontinent eller att nivån måste justeras på tungan som aktiverar nålventilen på själva flottörkroppen..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1173 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Flottörnivån för hög, pga nålventilen är "lite" inkontinent eller att nivån måste justeras på tungan som aktiverar nålventilen på själva flottörkroppen..
Elementärt, tack Blacken!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1174 Inlägg av adrian_vg »

Nya bakbromslampkontakten är skarvad och monterad på Edwin. Lindade massor med eltejp om sladden.

Sidostödet jag köpte häromdan, var för kort. Det funkar, men hela hojen balanserar på stödet, skulle stödet sjunka ner det minsta i is eller snö, kommer hojeländet att välta. Sidostöd har aldrig känts så viktiga fram tills nu. Man står sig slätt, speciellt om hojen ifråga inte har ett centralstöd heller. Lyckades iaf såga av bultbiten som var kvar i stödöronen. Återstår att få den att likna mer en stämgaffel med parallella fästen än det nuvarande Y:et.

Edwin är fortfarande inte tvättad...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1175 Inlägg av adrian_vg »

Teknisk service-avdelningen på jobbet visade sig ha en hydraulisk press. Trettio sekunder tog det att fixa till det Y-liknande sidostödet. Öronen är nu helt parallella. Misstänker att jag får smörja upp dem lite med en fika som tack i en mycket nära framtid. :D
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1176 Inlägg av adrian_vg »

Monterade nyrenoverade sidostödet imorse medan tvätten torkade. Perfekt passning och lagom längd. Måste bara hitta en bult och mutter i nåt mer beständigt material. Litar inte på Biltemas galvade standardbultar...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1177 Inlägg av adrian_vg »

Har gnällt på hjälmlösa motorcyklister på SvMC-forumet. Får se vad försvarstalen blir...
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1178 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Har gnällt på hjälmlösa motorcyklister på SvMC-forumet. Får se vad försvarstalen blir...
Är du inte lite väl "rabiat" i din iver? Liasom saken får ju inte spåra ur bara för att, säkerhet är "A och O" inget "tu tal" om den saken, men lite får man väl hejda sig.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1179 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har gnällt på hjälmlösa motorcyklister på SvMC-forumet. Får se vad försvarstalen blir...
Är du inte lite väl "rabiat" i din iver? Liasom saken får ju inte spåra ur bara för att, säkerhet är "A och O" inget "tu tal" om den saken, men lite får man väl hejda sig.
Rabiat nej. Mån om mina medmotorcyklisters olycksfrihet ja.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1180 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Att ivrigt påpeka när man flyttar en knarr ett par meter utan vurpollon, är "lite" rabiat så att säga. Och att köra utan handskar en kortare sträcka är inget att gnöla om, eller hur? Liasom visst att påpeka rudimentär säkerhet javisst, men tar man i för mycket i sin "beskyddar iver" så kan det hända att ens i för övrigt lovvärda intentioner får en "rekylerande" effekt i det hela, dvs "kreti och pleti" negligerar sin säkerhet på grund av dom tolkar det som för mycket "petimetrande".

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#1181 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Är du inte lite väl "rabiat" i din iver? Liasom saken får ju inte spåra ur bara för att, säkerhet är "A och O" inget "tu tal" om den saken, men lite får man väl hejda sig.
Att ivrigt påpeka när man flyttar en knarr ett par meter utan vurpollon, är "lite" rabiat så att säga. Och att köra utan handskar en kortare sträcka är inget att gnöla om, eller hur?
Precis! Jag kör knappast utan kraschhatt och handskar, det senare inte minst då det gör jävligt ont att t.ex. få en geting på fingarna i fart.

Men... Jag har ett antal gånger kört från garaget och hem (ca. 300 meter) utan varken eller, men jag kan väl nämna att det då inte går fort, möjligen strax övöer gånghastighet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1182 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev: Att ivrigt påpeka när man flyttar en knarr ett par meter utan vurpollon, är "lite" rabiat så att säga. Och att köra utan handskar en kortare sträcka är inget att gnöla om, eller hur? Liasom visst att påpeka rudimentär säkerhet javisst, men tar man i för mycket i sin "beskyddar iver" så kan det hända att ens i för övrigt lovvärda intentioner får en "rekylerande" effekt i det hela, dvs "kreti och pleti" negligerar sin säkerhet på grund av dom tolkar det som för mycket "petimetrande".
Du och Tyrannosaurus får väl fortsätta vara rebeller om ni vill. Jag och möjligen fler med mig, väljer dock att skydda våra känsligare kroppsdelar.

Detta handlar alltså om att *köra* sin hoj utan hjälm. Leder du den är det en lite annorlunda situation, dito om du "paddlar" dig fram på hojen med motorn avstängd.

Petimetrandet sitter i betraktarens öga. Kommer du på exvis en Knixkurs i SMC:s regi, och jag ser dig köra hojen utan hjälm får du räkna med att jag talar om för dig hur fel det är. Vad du/ni gör hemma i garaget är upp till ert eget samvete och riskmedvetenhet.

En hjälm tar inte speciellt lång tid att ta på. Samma sak med handskar. Oavsett hur du vrider och vänder på det kommer det enda gemene man ser att vara en motorcyklist utan hjälm. Konsekvensen av det kan vara tänk av typen "jaha, de motorcyklisterna bryter visst mot alla lagar" till att du inspirerar yngre förmågor att köra utan hjälm för det är tufft och för det gör Blacken och Tyrannosaurus och de är ju hur coola som helst.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1183 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev: Att ivrigt påpeka när man flyttar en knarr ett par meter utan vurpollon, är "lite" rabiat så att säga. Och att köra utan handskar en kortare sträcka är inget att gnöla om, eller hur? Liasom visst att påpeka rudimentär säkerhet javisst, men tar man i för mycket i sin "beskyddar iver" så kan det hända att ens i för övrigt lovvärda intentioner får en "rekylerande" effekt i det hela, dvs "kreti och pleti" negligerar sin säkerhet på grund av dom tolkar det som för mycket "petimetrande".
Du och Tyrannosaurus får väl fortsätta vara rebeller om ni vill. Jag och möjligen fler med mig, väljer dock att skydda våra känsligare kroppsdelar.

Detta handlar alltså om att *köra* sin hoj utan hjälm. Leder du den är det en lite annorlunda situation, dito om du "paddlar" dig fram på hojen med motorn avstängd.

Petimetrandet sitter i betraktarens öga. Kommer du på exvis en Knixkurs i SMC:s regi, och jag ser dig köra hojen utan hjälm får du räkna med att jag talar om för dig hur fel det är. Vad du/ni gör hemma i garaget är upp till ert eget samvete och riskmedvetenhet.

En hjälm tar inte speciellt lång tid att ta på. Samma sak med handskar. Oavsett hur du vrider och vänder på det kommer det enda gemene man ser att vara en motorcyklist utan hjälm. Konsekvensen av det kan vara tänk av typen "jaha, de motorcyklisterna bryter visst mot alla lagar" till att du inspirerar yngre förmågor att köra utan hjälm för det är tufft och för det gör Blacken och Tyrannosaurus och de är ju hur coola som helst.
:claugh Fan Adrian, jag älskar dig, vill du gifta dig med mig..:) men då så får du lova mig att du slutar att "läsa Bibeln som fan gör". Liasom att driva en sak eller reglemente till "in absurdums" gräns gynnar inte ett säkerhetstänk. Livet är ett ständigt risktagande ifrån morgon till kväll, och skulle man vara helt säker på sin "säkerhet" så skulle man ligga kvar i bingen i komplett skyddsutrustning och hjälm, för grannens kan faktisk komma drattandes genom taket och slita upp halspulsådern på en.

Okej inte speciellt statistiskt sannolikt, men ej heller helt omöjligt. Att flytta ens knarr ett par meter utan hjälm hamnar faktiskt inom samma sannolikhetsram att en större och livshotande malör ska inträffa, du löper en lika stor risk att snubbla i cafeteria trappan och slå i pannbenet så det skvätter om det. Ska man ha hjälm på sig då osså?. Och hur farao kan ett par handskar ha en större signifikant påverkan på ens möjlighet till ett längre liv när man flyttar järnhästen ett par meter?

Det handlar inte om att "vara ball" eller vara "rebellisk" utan försöker bara på ett försynt sätt upplysa dig om hur folk i gemen fungerar. Jag och många andra andra har kört hoj i många år nu, och vi har fått våran släng av "sleven" vad olyckor betingar. Och vi har överlevt dels tack vare en skvadron skyddsänglar har jobbat övertid. OCH, att vi har alltid tagit säkerheten på största och gravt allvar! Och vi (iallafall alla dom som jag känner och kört/kör med) har ALLTID! med största allvar inpräntat hos dom yngre och nyare förmågorna i hojkörningens "förlovande värld" nödvändigheten med adekvat skydd!..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1184 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev::claugh Fan Adrian, jag älskar dig, vill du gifta dig med mig..:) men då så får du lova mig att du slutar att "läsa Bibeln som fan gör". Liasom att driva en sak eller reglemente till "in absurdums" gräns gynnar inte ett säkerhetstänk. Livet är ett ständigt risktagande ifrån morgon till kväll, och skulle man vara helt säker på sin "säkerhet" så skulle man ligga kvar i bingen i komplett skyddsutrustning och hjälm, för grannens kan faktisk komma drattandes genom taket och slita upp halspulsådern på en.

Okej inte speciellt statistiskt sannolikt, men ej heller helt omöjligt. Att flytta ens knarr ett par meter utan hjälm hamnar faktiskt inom samma sannolikhetsram att en större och livshotande malör ska inträffa, du löper en lika stor risk att snubbla i cafeteria trappan och slå i pannbenet så det skvätter om det. Ska man ha hjälm på sig då osså?. Och hur farao kan ett par handskar ha en större signifikant påverkan på ens möjlighet till ett längre liv när man flyttar järnhästen ett par meter?

Det handlar inte om att "vara ball" eller vara "rebellisk" utan försöker bara på ett försynt sätt upplysa dig om hur folk i gemen fungerar. Jag och många andra andra har kört hoj i många år nu, och vi har fått våran släng av "sleven" vad olyckor betingar. Och vi har överlevt dels tack vare en skvadron skyddsänglar har jobbat övertid. OCH, att vi har alltid tagit säkerheten på största och gravt allvar! Och vi (iallafall alla dom som jag känner och kört/kör med) har ALLTID! med största allvar inpräntat hos dom yngre och nyare förmågorna i hojkörningens "förlovande värld" nödvändigheten med adekvat skydd!..
Inget kyrkbröllop isf! :wink:

Jag talar iaf här utifrån SMC:s säkerhetstänk, som händelsevis råkar vara ganska lik min egen. Steget till att agitera för samma sorts säkerhetstänk till andra mc-sammanhang ligger inte så långt bort tycker jag.

Självklart är vi alla individer med olika gränser för vad som andra bara ska skita i. Men att ha hjälmen på sig när man ska köra sin mc är fortfarande inte en så dum idé. Att ha handskar på sig är att ta konsekvenstänkadet en liten bit längre. En ledande fråga - vad tar du emot dig med om du ramlar? Tänk dig sen att du kör din båge i en aldrig så låg hastighet och du måste bromsa och råkar gå omkull. Du kommer att flyga över styret som en vante och ta emot dig med händerna. Jag har sett såna händelser, men hittills har alla de olyckssaliga haft adekvata skydd, inkl handskar.

Återigen, det handlar inte om att leda bågen bort nån meter eller så utan om att köra den. I det förra fallet får du vara naken om du vill när du gör det, men ska köra hojen, ta på hjälmen.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1185 Inlägg av blacken »

En ledande fråga - vad tar du emot dig med om du ramlar?
En svår fråga, beror välan på hur man ramlar så att säga. Men försöker i största mån att använda huvudet till den uppgiften :D (Man har ramlat med järnhästen några gånger, och har båda händerna med tillhörande fingrar i fullt bruk kvar)

Tänk dig sen att du kör din båge i en aldrig så låg hastighet och du måste bromsa och råkar gå omkull. Du kommer att flyga över styret som en vante och ta emot dig med händerna.
Det "stuntet" har man ävenledes lyckats att klara av "några" gånger under årens lopp. Men att ha förflyttat sin lekamen på en dylik luftfärd du beskriver, lyser ännu till dags dato med sin frånvaro, under tidigare nämnda exkursioner i fysiken värld..

Inget kyrkbröllop isf! :wink:
Aj fan då, jag är ju Pingstvän, så då så sket sig det då..:)

Skriv svar