Varvade ur svartviffern häromdan och blev förvånad när varvräknarnålen lätt drog förbi 12500 rpm och på god väg mot 13000 rpm, varvid jag inte vågade hålla stumt mer... Kände iaf inget effekttapp på slutet, motorn bara fortsatte dra.
Ska inte varvtalsbegränsaren bryta lite innan 12000rpm på en VFR 800 av årsmodell 2000?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Mister skrev:Det är ju ett stort rött fält, den kommer där nånstans vid 13000 har jag ......... hört.
Det röda fältet betyder ju inte att motorn bryter där, bara att det är ett varvtalsområde man inte konstant ska befinna sig i det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Finns det sånt varvstopp på 87an också?
Har några gånger lyckats vara uppe på 12000 rpm av misstag vid kraftigare acceleration och det är väl kanske inte rekommenderat på sån gammelviffer?
riktigadavid skrev:Finns det sånt varvstopp på 87an också?
Har några gånger lyckats vara uppe på 12000 rpm av misstag vid kraftigare acceleration och det är väl kanske inte rekommenderat på sån gammelviffer?
Det borde den ha.
Kortare stunder i det röda är okej, men som sagt, det rekommenderas INTE att ligga där konstant.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Även jag ska enligt uppgift ha ett varvstopp (integrerat i ena CDI-enheten). Var och när den slutar varva vet jag inte (har nån gång hört något om 11.500). Jag vet inte heller vad som händer när den går in i skyddet, men eftersom den finns i den ena av två så antar jag att den bryter tändningen på två burkar.
Hur som helst, jag har aldrig testat funktionen och tänker inte göra det heller
blacken skrev:Provade i helgen, min klipper vid den övre delen av rödfältet (ca: 75% av det)..
Vid 12000 rpm?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!