Motorn går för varmt

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Motorn går för varmt

#1 Inlägg av dubbear »

När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?

Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta :?
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt :cCry:
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Motorn går för varmt

#2 Inlägg av dubbear »

Sitter och funderar på om de kan vara oljan.
ja köppte jävligt fin olja av en polares farsa
http://www.royalpurple.com/2-cycle-oil-o.html Står att de ska vara till motorcyklar så de borde ju inte vara några problem där ... :? :?
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

hakjar
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:54
Ort: Karlskrona

Re: Motorn går för varmt

#3 Inlägg av hakjar »

Jag vill inte framstå som småaktig här men jag hoppas inte det är exakt den oljan du
länkat till som du har hällt i för det är 2 taktsolja och inte smörjolja för en 4 takt mc!

I så fall är det kokta fläsket stekt misstänker jag :shock:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorn går för varmt

#4 Inlägg av tersan »

dubbear skrev:När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?

Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta :?
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt :cCry:
Eftersom du har en -91 är det förstås laddningsregulatorn som baktänt och gör hela hojen radioaktiv. Det är alltså verklig strålningsvärme du känner...

Du löser problemet med en RVS-behandling av laddningsregulatorn, tills den har verkat är det helt rätt att köra utan hjälm eftersom värmen försvinner ut genom huvudet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorn går för varmt

#5 Inlägg av Donner »

Tror det är för att du kört för länge på varvstopp, visst kan man släppa gasen på den årsmodellen?? eller det kom -92? 8)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn går för varmt

#6 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:[...massa dillande...]
Verkar som om du har det lite tråkigt i sommarvärmen. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn går för varmt

#7 Inlägg av blacken »

Vad säger tempmätaren då?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1548
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Motorn går för varmt

#8 Inlägg av Mister »

Dubbear, du har ju varit med flera träffar. Kommer du ner om några helger, på nästa, så ska vi se vad det är för fel. :wink:
Senast redigerad av Mister den lör jul 23, 2011 08:41, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Motorn går för varmt

#9 Inlägg av HandLegger »

hakjar skrev:Jag vill inte framstå som småaktig här men jag hoppas inte det är exakt den oljan du
länkat till som du har hällt i för det är 2 taktsolja och inte smörjolja för en 4 takt mc!

I så fall är det kokta fläsket stekt misstänker jag :shock:
Lätt fixat att konvertera till 2-takt.
Ta bort kammarna, svetsa igen ventilerna och demontera oljepumpen.
Så vips har du en vfr tvåtakt, de är inte vanliga. Tror faktiskt inte att det
finns nån överhuvudtaget.
Lycka till med konverteringen, lägg gärna ut bilder efterhand så att vi kan följa arbetet.
Fan, blir lite avundsjuk. Jag har alltid varit svag för tvåtakt :)
vfr1200fd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorn går för varmt

#10 Inlägg av tersan »

Donner skrev:Tror det är för att du kört för länge på varvstopp, visst kan man släppa gasen på den årsmodellen?? eller det kom -92? 8)
Ja, på en -92 kan man släppa gasen. Har dock inte förstått vad den funktionen ska vara bra för, nån som vet? Ungefär som handtaget på vänstra styret, när man drar in det så låter det inte längre när man växlar. :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Motorn går för varmt

#11 Inlägg av dubbear »

Ja här va de inte lätt att trolla 8) 8)
jag gick och testade med min geigermätare och mycket riktigt är knarren högt radioaktiv.
självlysande pung gör ingen glad.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn går för varmt

#12 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
dubbear skrev:När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?

Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta :?
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt :cCry:
Eftersom du har en -91 är det förstås laddningsregulatorn som baktänt och gör hela hojen radioaktiv. Det är alltså verklig strålningsvärme du känner...

Du löser problemet med en RVS-behandling av laddningsregulatorn, tills den har verkat är det helt rätt att köra utan hjälm eftersom värmen försvinner ut genom huvudet.
Du glömde att han måste även ventilera kedjelåset, så att överskottsvärmen har någonstans att pysa ut. Det är även lämpligt att samtidigt vibrera skjutstrebern och justera dragkluten så att vridbälgen centrerar svängpaffens sidoförskjutning max 3 grader..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorn går för varmt

#13 Inlägg av tersan »

blacken skrev:Du glömde att han måste även ventilera kedjelåset, så att överskottsvärmen har någonstans att pysa ut. Det är även lämpligt att samtidigt vibrera skjutstrebern och justera dragkluten så att vridbälgen centrerar svängpaffens sidoförskjutning max 3 grader..
Det tyckte jag var så självklart att det inte behövde sägas.

Angående HandLeggers förslag om tvåtaktskonvertering undrar jag om det är rätt väg att gå, en tvåtaktare genererar väl mer värme eftersom den inte är så effektiv. Dieselkonvertering däremot...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn går för varmt

#14 Inlägg av blacken »

självlysande pung gör ingen glad.
Säg inte det. Man slipper ju att tända lyset på muggen , när man ska slå en sjua på natten. och spar därmed en massa ström, samt kan sedan gå och lägga sig, och kan vara stolt över sitt miljöbidrag.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Motorn går för varmt

#15 Inlägg av HandLegger »

blacken skrev:
självlysande pung gör ingen glad.
Säg inte det. Man slipper ju att tända lyset på muggen , när man ska slå en sjua på natten. och spar därmed en massa ström, samt kan sedan gå och lägga sig, och kan vara stolt över sitt miljöbidrag.. :D
Sen blir man av med husdjuren i lingonriset också, de flyttar för att de inte får en blund i ögonen pga det eviga ljuset.
vfr1200fd

Skriv svar