Som sagt beroende på utetemperatur och om du ligger på landsvägen alt inne i stadstrafiken. På min 01a, vid landsvägskörning: mellan 74 och 79. Inne i stan mellan 80 och 105
Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Frans 73 har/hade uppenbart en termostat som hängt sig i öppet läge, jag har också råkat ut för det.
Tyvärr är det en ganska jobbig process att byta termostat. Själva termostatbytet är i sig inte så märkligt, men fy f-n vad den sitter illa till. Man måste riva bort luftburk och spjällhusmodulen (eller vad det kallas) för att komma åt.
Göingen skrev:Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Kan vara så .. eller så är det ett av exemplaren som körts för lite och haft för dålig blandning på kylarvätskan vilket skapar korrosion.
Då är det inte en sjukdom såsom laddregulatorn ...
Måste komma in o tala om att min motortemp har höjts något sedan jag ställde frågan numera har jag en arbetstempratur på 70-72 grader vid normal landsvägskörning Kan faktiskt vara så att den var lite körd då den bara gått 1980 mil när jag köpte den har själv kört 11-1200
mil sedan dess och tempen har höjts sakta men säkert sedan dess
Var inte oroliga mina vänner, gamla hojar går svalare pga. att man höjt arbetstempem medvetet från alla tillverkare för att få bättre förbränning och därigenom kunna klara dom hårdare avgaskraven som inte fanns förr, jag kan ju nämna att jämförelsevis skiljer det 1 liter i kylarvolym på en -98:a Blackbird till en -07:a, när förändringen kom vet jag inte men så är det.
Min temp varierar från ca 80-105 beroende på körsätt.