danlse skrev:Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)
Är ungefär där jag befinnet mig nu... Väntar bara på att den ska bli klar.
Min ska in om ca 170 mil och jag har funderat lite på det där.. "ingen justering behövs". Hur mycket dubbelarbete blir det då och hur ska man veta när det behövs? Jag menar om de inte justerar vid 2400 mil, när ska det kontrolleras om det behövs igen? 4800 mil känns kanske lite vanskligt, kan väl inte vara någon som kan garantera det och bara arbetet att kontrollera är väl ganska stor del av arbetets helhet.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Som jag ser det så ingår kontroll i servicekostnaden. Kontroll av ventilspelen på VTEC är lite annorlunda då de bygger på
någon form av tryckbelastning så att bara mäta på traditionellt vis går inte.
Tydligen så måste kammarna lyftas för att sedan koppla bort vtecventilerna. Sedan ska kammarna monteras igen och spelet mätas.
Sedan tvärt om för att återställa såklart. Det är väl här det är vettigt att byta samtidigt eftersom rivningen är en stor del av kostnaden.
Sedan byter man enligt uppgift tydligen inte schims på traditionellt vis utan man byter tydligen hela "lyftarhylsan"...
Justeringen ingår inte i servicepriset tråkigt nog och vad justering av båda vtecventilerna + en vanlig ventil blir får väl visa sig.
Jo precis... är delarna så dyra då? Menar är det inte bättre att byta allt när det ändå ska rivas, skicka iväg spridarna till någon sprinklerexpert i samma veva. Visst det kostar en slant men varför först pröjsa för en kontroll och sedan en gång till efter 1000 mil om man har otur.
VFR800 EHEC
Lämnade min idag för service i morgon.
Grundpriset jag fick var 5500:- sen kan det ticka iväg, behöver de justera så räknar honda med + 2 timmars jobb (a ca 8-900:-/tim) sen kostar shims med hylsa till vetecen ca 400 /st. har man otur så blir det många (jaja, max 8 st, men huga).
Vad de förklarade så på de 2 ventilerna som alltid jobbar behöver man bara byta shimset men i vetc ventilerna så är det då "kopp med fast shims".
Får se imorgon vad det slutar på. Blir kanske nudlar resten av semestern.
Since-2009 skrev:Äh då får de nog byta rubbet, borde inte originalshims/lyftarhylsa eller vad det nu heter gå att handla billigt från Tyskland eller staterna?
Om du inte har fel spel på ventilerna så behöver du inte byta, man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
Tommy Gsson skrev:man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
Precis det jag menar, varför då "hatta" o bara byta några? Om skiten redan är nedplockat verkar det smidigast att bya allt på en gång, tycker jag =0)
Men det är ju inte shimset som slits, det är troligen ventilen som flyttar sig. Om man byter allt utan att det behövs så är det som att kasta pengarna i havet
Alright, nu var det för många år sen jag justera ventiler och det var väl mest på någon 940 eller nån äcklig pintomotor Hur som helst kan vi då fastställa vad som slits? Är det fjädrarna, sätena, knockarna eller själva ventilen? Visst det är väl samverkande slitage men "ventilen flyttar" sig inte utan anledning =0)
VFR800 EHEC