Fjädringsinställningar

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Fjädringsinställningar

#1 Inlägg av HandLegger »

Styvade upp baken idag genom att öka preload lite. Det blev en klar förbättring på väghållningen vilket märks vid lite mer inspirerade nedlägg. Men nu känns gaffeln lite sladdrig om man provocerar chassit lite. Det finns inga inställningsmöjligheter på min gaffel. Är det bara hårdare fjädrar som gäller eller finns det någon hokus-pokus modd ala distanser el dyl?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fjädringsinställningar

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

HandLegger skrev:Styvade upp baken idag genom att öka preload lite. Det blev en klar förbättring på väghållningen vilket märks vid lite mer inspirerade nedlägg. Men nu känns gaffeln lite sladdrig om man provocerar chassit lite. Det finns inga inställningsmöjligheter på min gaffel. Är det bara hårdare fjädrar som gäller eller finns det någon hokus-pokus modd ala distanser el dyl?
Visst kan man hålla på med distanser mm. Men man når oftast bättre resultat med andra fjädrar från t,ex, Öhlins, WP eller PS.
En annan grej är att byta oljan vilket många gånger är eftersatt inte minst på dagens hojar eftersom många saknar avtappningsskruvar vilket innebär att man måste plocka loss gaffeln och vända upponer på den för att få ur oljan.
Sen kan man labba lite med olika viskositeter, ATF (ca. SAE 7,5), 10, 15, 20. Tjockare olja gör inte gaffeln hårdare men stummare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Fjädringsinställningar

#3 Inlägg av HandLegger »

Tyrannosaurus skrev:
HandLegger skrev:Styvade upp baken idag genom att öka preload lite. Det blev en klar förbättring på väghållningen vilket märks vid lite mer inspirerade nedlägg. Men nu känns gaffeln lite sladdrig om man provocerar chassit lite. Det finns inga inställningsmöjligheter på min gaffel. Är det bara hårdare fjädrar som gäller eller finns det någon hokus-pokus modd ala distanser el dyl?
Visst kan man hålla på med distanser mm. Men man når oftast bättre resultat med andra fjädrar från t,ex, Öhlins, WP eller PS.
En annan grej är att byta oljan vilket många gånger är eftersatt inte minst på dagens hojar eftersom många saknar avtappningsskruvar vilket innebär att man måste plocka loss gaffeln och vända upponer på den för att få ur oljan.
Sen kan man labba lite med olika viskositeter, ATF (ca. SAE 7,5), 10, 15, 20. Tjockare olja gör inte gaffeln hårdare men stummare.
Bra tips. Ska prova med lite tjockare olja. Belastar man packboxarna mer med tjockare olja? Hmm...borde inte bli högre belastning väl. Borde man inte kunna trycka in ny olja underifrån, alltså via urtappningshålen? Borde finnas en gängad ventil att skruva i tycker man.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fjädringsinställningar

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

HandLegger skrev:Bra tips. Ska prova med lite tjockare olja. Belastar man packboxarna mer med tjockare olja? Hmm...borde inte bli högre belastning väl.
Nej det gör ingen skillnad, men du ska inte ändra oljemängden i benen. Ökad oljemängd kan ge högre belastning på packboxarna. Följ rekommendationerna till just din modell.
Borde man inte kunna trycka in ny olja underifrån, alltså via urtappningshålen? Borde finnas en gängad ventil att skruva i tycker man.
Påfyllning brukar inte vara några större problem. Det gör man via toppbultarna lämpligen med mätglas. Har du centralstöd så använd det, ju mindre belastning på gaffeln när du öppnar toppbultarna desto bättre. Håll emot när du skruvar upp dom annars kan dom sprätta dom iväg och öppna bara ett ben i taget annars ramlar hojen framåt.
Du kan tömma båda benen, det gör inget. Det enda som händer är att all stötdämpning försvinner med oljan.

Om hojen har avtappningsskruvar så är jobbet rätt enkelt, men skydda bromsarna från oljan och tänk på att det kan spruta ut olja rätt bra när du pumpar ut oljan (gunga gaffeln hårt upp o ner flera gånger).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Fjädringsinställningar

#5 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:Nej det gör ingen skillnad, men du ska inte ändra oljemängden i benen.
Öka gärna oljemängden i benen, men toppfyll inte. Jag har ökat min mängd 15mm upp efter rekommendation av proffsmcmek som skruvar banhojar. Gaffeln blir lite stummare när den slår ihop pga av minskad luftmängd, men samma egenskaper i övrigt.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Fjädringsinställningar

#6 Inlägg av blacken »

änk på att det kan spruta ut olja rätt bra när du pumpar ut oljan
:lol:
Det är en av dom emperiska kunskaper man helst skulle vilja hoppa över. :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar