Tickande ljud VFR 1200

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem

Tickande ljud VFR 1200

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

När jag startar så låter motorn som den ska i kanske 10 sekunder men sen kommer ett tickande ljud.
Ljudet hörs bara på tomgång och strax däröver (följer varvtalet upp till kanske 1500 varv sen försvinner det).

Ljudet försvinner också när motorn blivit varm.

Låter inte speciellt högt men tilräckligt mycket för att man ska bli lite orolig/irriterad.

Nån som haft något liknande?

Mvh

//Dan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Tickande ljud VFR 1200

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har inte denna motor också en Vtec-funktion? Kanske oljetrycket som fipplar om saker på kammarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem

#3 Inlägg av danlse »

adrian_vg skrev:Har inte denna motor också en Vtec-funktion? Kanske oljetrycket som fipplar om saker på kammarna.
Tror inte det finns någon Vtec på 1200an men kan ha fel.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:
adrian_vg skrev:Har inte denna motor också en Vtec-funktion? Kanske oljetrycket som fipplar om saker på kammarna.
Stämmer, fel av mig.

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR1200F: "The transverse-mounted V4 architecture is kept from previous models but the VTEC technology is discontinued."

Det är inte avgasventilen i ljuddämparen du hör?
===

danlse
Medlem

#5 Inlägg av danlse »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:
Stämmer, fel av mig.

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR1200F: "The transverse-mounted V4 architecture is kept from previous models but the VTEC technology is discontinued."

Det är inte avgasventilen i ljuddämparen du hör?
Nej kommer från motorn.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#6 Inlägg av blacken »

Har den hydrauliska lyftare? i sådana fall så kan det vara dom som "spökar" lite. Eller så kan det vara dina spridare som väsnas lite i början..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Har den hydrauliska lyftare? i sådana fall så kan det vara dom som "spökar" lite. Eller så kan det vara dina spridare som väsnas lite i början..
Inga hydrauliska lyftare, men Unicam-systemet är lite speciellt med direktverkande shims på insug och rullvippor på avgas.

Danlse, om det inte låter normalt (lite tickade kan det kanske vara innan oljetrycket har kommit upp ordentligt, men det är olika för olika motorer, VF tickar en del när den är kall) så bör du lyssna med någon Hondaverkstad, det är ju garanti på hojen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem

#8 Inlägg av Cimmerier »

Jag har iaf aldrig lagt märke till något tickande ljud vid tomgång på min 1200. Ska ta mig en lyssnare när jag kommer hem...och vädergudarna slutar upp att pissa på min sommar...
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

danlse
Medlem

#9 Inlägg av danlse »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Har den hydrauliska lyftare? i sådana fall så kan det vara dom som "spökar" lite. Eller så kan det vara dina spridare som väsnas lite i början..
Inga hydrauliska lyftare, men Unicam-systemet är lite speciellt med direktverkande shims på insug och rullvippor på avgas.

Danlse, om det inte låter normalt (lite tickade kan det kanske vara innan oljetrycket har kommit upp ordentligt, men det är olika för olika motorer, VF tickar en del när den är kall) så bör du lyssna med någon Hondaverkstad, det är ju garanti på hojen.
Jag importerade ju från Tyskland. Tror det ska finnas en garanti på två år direkt från Honda som ska gälla även här men får kolla upp det. (först registreringsbesiktning så jag kan köra den till verkstan)

danlse
Medlem

#10 Inlägg av danlse »

Cimmerier skrev:Jag har iaf aldrig lagt märke till något tickande ljud vid tomgång på min 1200. Ska ta mig en lyssnare när jag kommer hem...och vädergudarna slutar upp att pissa på min sommar...
Tack! Finns på tomgång och upp till kanske 2000 varv. Försvinner helt när motorn är varm.

danlse
Medlem

#11 Inlägg av danlse »

Haft inne den på hos Hela Hojen idag och enligt dom var ljudet inget att bry sig om!

Hann kolla garantibiten också och man ska kunna använda den tyska garantin i Sverige även om Honda Sverige säger blankt nej.
Lösningen är att ta det direkt mellan verkstaden och Honda Germany utan att blanda in Honda Sverige.

(Kan ju förså att Honda Sverige inte är så glada över direktimport men jag uppfattade dom som direkt otrevliga i telefon när jag ringde dit - ett annat sätt att se på det är ju att jag kommer att serva hojen och köpa delar så dom kommer ju att tjäna en del även på denna hoj..)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Haft inne den på hos Hela Hojen idag och enligt dom var ljudet inget att bry sig om!
Sa de vad det var då?
danlse skrev:(Kan ju förså att Honda Sverige inte är så glada över direktimport men jag uppfattade dom som direkt otrevliga i telefon när jag ringde dit - ett annat sätt att se på det är ju att jag kommer att serva hojen och köpa delar så dom kommer ju att tjäna en del även på denna hoj..)
Totalfail. Vad tjänar de på att vara så griniga, när du ändå förr eller senare kommer att behöva köpa delar. Puckon...
===

danlse
Medlem

#13 Inlägg av danlse »

Han tyckte för det första inte det lät så mycket och att en del motorer låter lite det får man räkna med..

När man startar är den tyst sen kommer ljudet efter kanske 15 sek och håller på tills den är varm - en teori var att olika material i motorn värms upp olika fort och at det under uppvärmningsfasen blir lite spänningar - vet inte om detta är troligt men kör ett tag och ser om det blir bättre / sämre.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#14 Inlägg av blacken »

Hur gammal är oljan? förekommer ticket efter oljebyte?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

danlse skrev:Hann kolla garantibiten också och man ska kunna använda den tyska garantin i Sverige även om Honda Sverige säger blankt nej.
Det är skitsnack. Honda (och troligen alla andra märken) har en Europagaranti (kanske världsgaranti) som gäller lika oavsett var den är köpt/såld/rullar.
Om det skulle hända nåt och HondaMC i Sverige skulle vara griniga så får du väl ta det med HondaEurope.
Lösningen är att ta det direkt mellan verkstaden och Honda Germany utan att blanda in Honda Sverige.
Eller det, ja precis.

HondaMC har iofs aldrig varit ogina mot mig, men det beror nog på flera saker. Jag känner flera av dom. Dom har aldrig sålt modellen. Jag har aldrig behövt utnyttja någon garanti.
danlse skrev:När man startar är den tyst sen kommer ljudet efter kanske 15 sek och håller på tills den är varm - en teori var att olika material i motorn värms upp olika fort och at det under uppvärmningsfasen blir lite spänningar - vet inte om detta är troligt men kör ett tag och ser om det blir bättre / sämre.
Väldigt svårt att säga. Jag har iofs inte mycket att jämföra med och det skiljer 26 år mellan våra hojar. Men tycker du att din tickar så ska du lyssna på min :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar