Hur varm ska motorn bli?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Hur varm ska motorn bli?

#16 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare
Njaaee, vetefasen om man kan lägga ett större bifall till det påståendet, glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen. :lol: Eller vilken äldre luftkyld burk som helst, som fick dom mest skumma egenskaper/fel vid varmare temperaturer..
Luftkylt ja, men vattenkylt är ju tillverkat för att gå vid en viss temp. Jag tänkte inte alls på en gammal HD :wink:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen. :lol:
Fan hur varmt ska då inte NR750 gå? :claugh
Jo man har ju sett rödglödgade sken från HD-knotor i mörker. Säga vad man vill om HD, men att det inte flyger isär i det läget är fantastiskt... Visst ja, det är ju precis vad det gör, men det är ändå smått otroligt att det trots allt går så länge det gör :lol:
Donner skrev:Luftkylt ja, men vattenkylt är ju tillverkat för att gå vid en viss temp. Jag tänkte inte alls på en gammal HD :wink:
Nu kommer vi in på det avancerade tänket. Ja, hm, om det är byggt för de toleranser som behövs mm. Det var ju någon som byggde en motor som kallades "hot-wapor", den gick så varm så soppan förångades före förbränningsrummet och behövde någon slags specialhabrovink. Vitsen med den var att ta tillvara spillvärmen från motorn och kunna få ut mer än de vanliga ca. 30% verkningsgrad.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#18 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev:
En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare
Njaaee, vetefasen om man kan lägga ett större bifall till det påståendet, glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen. :lol: Eller vilken äldre luftkyld burk som helst, som fick dom mest skumma egenskaper/fel vid varmare temperaturer..
Luftkylt ja, men vattenkylt är ju tillverkat för att gå vid en viss temp. Jag tänkte inte alls på en gammal HD :wink:
Spelar ingen större roll i det hela, om det är vätskekylt eller luft dito, en temperatur är en temperatur dvs 100 grader är 100 grader oavsett om det är en luftkyld eller inte. Enda skillnaden är att en vätskekyld burk kan leda bort värmen snabbare, dvs vattenkylt kontrollerar värmen bättre än luftkylt. Men förbränningstempen är och förblir vad den är..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#19 Inlägg av Donner »

Spelar ingen större roll i det hela, om det är vätskekylt eller luft dito, en temperatur är en temperatur dvs 100 grader är 100 grader oavsett om det är en luftkyld eller inte. Enda skillnaden är att en vätskekyld burk kan leda bort värmen snabbare, dvs vattenkylt kontrollerar värmen bättre än luftkylt. Men förbränningstempen är och förblir vad den är..
Sant att 100 grader är 100 grader men för att en luftkyld motor skall fungera bra i alla lägen så går den oftast kallare än vad som är optimalt. Det är ju bara att testa att köra en vattenkyld utan termostat och se vad som händer.

Själv anser jag att livslängden, bränsleekonomin och styrsystem är bättre på en vattenkyld spis. Man kan ju bara titta tillbaka på en VW 1200cc motor tex....hur bra är den jämfört med en vattenkyld? Byte cylindrar ingick väl i varannan service :wink: :mrgreen:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#20 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Det var ju någon som byggde en motor som kallades "hot-wapor", den gick så varm så soppan förångades före förbränningsrummet och behövde någon slags specialhabrovink. Vitsen med den var att ta tillvara spillvärmen från motorn och kunna få ut mer än de vanliga ca. 30% verkningsgrad.
Smokey Yunick, legendarisk trimmare. Hur han fick hot-vapour-motorn att funka vet jag inte om man lyckades reda ut...

Angående temperatur så var ett vanligt trick på gamla rejsbilar att montera andra termostater så att motorn gick kallare. Anledningen var att effekten ökade, en bieffekt var dock att motorn slets hårdare. Med dagens insprutningsmotorer så verkar det vara högre temperaturer som gäller, även om det är trimmat.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.
Förbränningen i motorn sägs bli bättre om den får gå varmare. Dessutom blir katalysatorn hjälpt av en varmare motor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Förbränningen i motorn sägs bli bättre om den får gå varmare. Dessutom blir katalysatorn hjälpt av en varmare motor.
Nja, förbränningstempen påverkas knappast av motortempen, utan vill du ha högre förbränningstemp så ska man ha magrare soppabladning. Men det rekommenderas inte eftersom det kan leda till brända ventiler och/eller kolvar. Jag har för mig att det ultimata blandningsförhållandet ligger på 1:13 och det är vad man försöker komma så nära som möjligt när man bygger en motor. Tempen vid själva förbränningsögonblicket är ca. 2000 grader.

Vad det gäller katalysatorn... Vem bryr sig? Det är en kork som väl ändå ska saneras :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#23 Inlägg av blacken »

Själv anser jag att livslängden, bränsleekonomin och styrsystem är bättre på en vattenkyld spis.
Det är du inte ensam om att anse, vätska leder värme bättre än luft, vilket i sin tur leder till en bättre kontroll av motorns arbetstemperatur, luftkylning däremot har svårare att kontrollera kylningen/värmeavledningen och som i sin tur leder till högre temperatur i förbränningsrum/ventiler/övriga motorns varma delar. Så för hög temperatur är inte bra för motorn. Ett gammalt talesätt säger att "motorn ska gå så varmt som möjligt, utan att kylvattnet för den sakens skull ska koka".
för att en luftkyld motor skall fungera bra i alla lägen så går den oftast kallare än vad som är optimalt. Det är ju bara att testa att köra en vattenkyld utan termostat och se vad som händer.
Även en del luftkylda motorer har termostat typ Folkamotorn som har två (om jag inte minns fel) som styr kylluften, och dom går apheta jämfört med en vätskekyld dito.
Vem bryr sig? Det är en kork som väl ändå ska saneras
Helt rätt bort med skiten det är bara i vägen för avgasernas naturliga väg till friheten. och sedan så kan man allvarligt fundera på ifall katalysatorn igentligen är så värst bra för miljön..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Helt rätt bort med skiten det är bara i vägen för avgasernas naturliga väg till friheten.
Jag tror det var Citroën som kom med det odödliga svaret en gång när dom fick frågan av någon miljömupp vad dom gör åt problemet med avgaserna.
Svaret: "Vi har inga problem med avgaserna, dom leder vi ut i ett rör längst bak på bilarna" :wink: :twisted:
och sedan så kan man allvarligt fundera på ifall katalysatorn igentligen är så värst bra för miljön..
Exakt! Ok katten renar det som kommer in i den, men genom sitt motstånd är frågan hur mycket den i sin tur försämrar förbränningen vilket leder till skitigare avgaser.

Jag vill minnas att i börjat på katalysatoreran var det någon som testade på Volvo (eller om det var Saab) att ta två identiska bilar och ta bort katten på den ena men i övrigt lät dom vara intakta med lambdasoner mm. och väloptimerade. Resultatet var att dom gick lika rent, men den utan katt gav mer effekt och drog mindre soppa.

Dagens bilar har iofs bättre styrsystem än man hade i slutet på 80-talet, men det skulle inte förvåna mig om man skulle få samma resultat idag. Dock skulle man förmodligen behöva programera om datorn för att bilen skulle gå bra eftersom dom är optimerade för "korken". Men gjorde man det så skulle resultatet troligen bli detsamma som på 80-talet.

Ett annat intressant test som gjordes var att mäta luftföroreningshalten på Mantorp Park under fullt pågående race där resonemanget är att "katt är väl ett djur som säger mjau", respektive på E4 utanför där alla, eller de flesta kör med kat, ERG-ventiler, luftpumpar och yadayada.
Resultat: Renare luft på banan.
Förklaring: En optimerad motor (racegrejer vill man ju ha så optimerade det går för att de ska gå så bra som möjligt) ger renare avgaser än en motor som är igenkorkad med diverse attiraljer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ett gammalt talesätt säger att "motorn ska gå så varmt som möjligt, utan att kylvattnet för den sakens skull ska koka".
Med dagens motorer som ofta har en trycksatt kylsystem och en kylvätsketemp om över hundra grader, är talesättet fortfarande relevant?
Tyrannosaurus skrev:Exakt! Ok katten renar det som kommer in i den, men genom sitt motstånd är frågan hur mycket den i sin tur försämrar förbränningen vilket leder till skitigare avgaser.
Katalysatorn förbränner mig veterligen mest kolväten som slinker igenom förbränningen. I praktiken kommer det knappt ut några oförbrända kolväten ur en en katalysatorförsedd motor. Menar du/ni att en katalysator försämrar avgasvärdena?

Jaq tycker personligen att det är en bra idé att rena avgaserna så gott det går, och skulle inte drömma om att montera bort katalysatorn varken från viffern eller bilen. Oavsett hur bra du ställer in motorn kommer ändå alltid att bli en del skräp som går igenom motorn utan att förbrännas ordentligt. Katalysatorn fixar det mesta av det. Det enda den inte rår på, om jag minns rätt, är kväveoxiderna som är svåra att bränna upp oavsett. Med tanke på att luften innehåller runt 70% kväve lär det bli ett styvt jobb att komma åt detta också.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#26 Inlägg av blacken »

Med dagens motorer som ofta har en trycksatt kylsystem och en kylvätsketemp om över hundra grader, är talesättet fortfarande relevant?
Absolut.
Katalysatorn förbränner mig veterligen mest kolväten som slinker igenom förbränningen. I praktiken kommer det knappt ut några oförbrända kolväten ur en en katalysatorförsedd motor. Menar du/ni att en katalysator försämrar avgasvärdena?
Det är väl beroende vad som åsyftas med "avgasvärdena", glöm inte bort att vi talar faktiskt om "kretsloppet" här i grunden, eller hur? dvs oljan vi eldar upp är de facto "växtenergi". Bara det att vi eldar den i för hög takt. Och sedan så kan man även ställa sig den frågan vad för emisseringar kommer det i från Platinan när den hettas upp till dom höga temperaturerna? tror inte att dom är så nyttiga att andas in, om jag inte helt missminner mig så produceras det en gas ifrån Platina vid stark upphettning av den, som garanterat ger lungcancer vid exponering..

Så jag helt överrens med "storödlan" att det fungerar utmärkt med att styra en motors avgaser med ett sjysst insprut via en Lambdasond utan att för den sakens skull äventyra våran biosfär och habitat, utan katalysator..

BTW: för balansen skull i "debatten". En enda vulkan spyr under ett utbrott ur sig mera av farliga "avgaser". Än vad västvärlden har klämt ur sig under hela sin existens..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och sedan så kan man även ställa sig den frågan vad för emisseringar kommer det i från Platinan när den hettas upp till dom höga temperaturerna? tror inte att dom är så nyttiga att andas in, om jag inte helt missminner mig så produceras det en gas ifrån Platina vid stark upphettning av den, som garanterat ger lungcancer vid exponering..
Platina kokar vid 3827 grader C. En katalysators arbetstemp är ca 800-900 grader C. Jag tror inte platinaångor är något problem.

blacken skrev:Så jag helt överrens med "storödlan" att det fungerar utmärkt med att styra en motors avgaser med ett sjysst insprut via en Lambdasond utan att för den sakens skull äventyra våran biosfär och habitat, utan katalysator..
Ok. Jag är dock lite tveksam. Jag spekulerar att man måste ha en *himla* juste insprut om man ska kunna kontrollera avgaserna på detta sätt.

Vidare, om nu så är fallet, varför har inga fordonstillverkare gjort detta redan? Kostnaden per fordon map katalysator måste ju ändå vara rätt hög - man skulle då kanske vilja skippa den och kompensera med ett bättre insprutningssystem. Eller?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#28 Inlägg av blacken »

Platina kokar vid 3827 grader C. En katalysators arbetstemp är ca 800-900 grader C. Jag tror inte platinaångor är något problem
Ehhh? en kat kan och oftast blir avsevärt varmare än så, faktiskt till den grad att den glöder. Det finns en orsak till alla varningar för fordonsägare att inte parka sitt fordon med katalysator, på brännbart material, typ gräs, för det har hänt (och händer) att det blir en brand då.
Och vid en 800 till 900 så emiserar Platina (och alla andra metaller) ovedersägligen gaser i någon form, liasom 800 till 900 grader det är jävligt varmt, prova att stoppa dit ett finger så får du se..:)
Vidare, om nu så är fallet, varför har inga fordonstillverkare gjort detta redan? Kostnaden per fordon map katalysator måste ju ändå vara rätt hög - man skulle då kanske vilja skippa den och kompensera med ett bättre insprutningssystem. Eller?
Har du hört talas om "Yrkesdemonstranter och trädkramare" någon gång? som skapar en debatt i massmedia och har myndigheters öron, och som alla är världsbäst på miljö. Det är deras gap och skrik som har tvingat fram den nuvarande lagstiftningen på/för avgaskrav. Inte realitén!..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ehhh? en kat kan och oftast blir avsevärt varmare än så, faktiskt till den grad att den glöder. Det finns en orsak till alla varningar för fordonsägare att inte parka sitt fordon med katalysator, på brännbart material, typ gräs, för det har hänt (och händer) att det blir en brand då.
Och vid en 800 till 900 så emiserar Platina (och alla andra metaller) ovedersägligen gaser i någon form, liasom 800 till 900 grader det är jävligt varmt, prova att stoppa dit ett finger så får du se..:)
Blir en katalysator varmare än 3800 grader?? Med all respekt, men det tror jag inte på. Det blir väl runt 2000 grader i förbränningsrummet, men i katalysatorn. Det vill jag ha en källa till. Vi talar alltså vanliga gatlegala fordon nu, inget annat.

Glöder är en sak, men det behöver inte betyda att den släpper ut platinaångor. Om så vore fallet skulle ädelmetallen, platinan, i en katalysator förbrukas ganska snabbt och då skulle själva grundidén med katalystorn vara ganska dödfödd (katalysator - ett ämne som förenklar/snabbar upp en annan [kemisk] reaktion utan att själv förbrukas). Det kan dock hända att platinan innehåller föroreningar som förångas vid hög värme, men knappast platinan i sig. När jag tänker efter känns det senare som ganska sannolikt, då kat-tillverkarna antagligen inte använder sig av ren platina, utan något som nätt och jämt funkar för avgasreningen, pga kostnadsskäl.

Vad gäller emissering, är jag inte helt säker på vad du menar. Kan du utveckla det?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#30 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ehhh? en kat kan och oftast blir avsevärt varmare än så, faktiskt till den grad att den glöder. Det finns en orsak till alla varningar för fordonsägare att inte parka sitt fordon med katalysator, på brännbart material, typ gräs, för det har hänt (och händer) att det blir en brand då.
Blir en katalysator varmare än 3800 grader?? Med all respekt, men det tror jag inte på. Det blir väl runt 2000 grader i förbränningsrummet, men i katalysatorn. Det vill jag ha en källa till. Vi talar alltså vanliga gatlegala fordon nu, inget annat.

Glöder är en sak, men det behöver inte betyda att den släpper ut platinaångor. Om så vore fallet skulle ädelmetallen, platinan, i en katalysator förbrukas ganska snabbt och då skulle själva grundidén med katalystorn vara ganska dödfödd (katalysator - ett ämne som förenklar/snabbar upp en annan [kemisk] reaktion utan att själv förbrukas). Det kan dock hända att platinan innehåller föroreningar som förångas vid hög värme, men knappast platinan i sig. När jag tänker efter känns det senare som ganska sannolikt, då kat-tillverkarna antagligen inte använder sig av ren platina, utan något som nätt och jämt funkar för avgasreningen, pga kostnadsskäl.

Vad gäller emissering, är jag inte helt säker på vad du menar. Kan du utveckla det?
Ehhh? inte bli syrak nu, men skolkade du mycket i plugget?..

Skriv svar