blacken skrev:Helt rätt bort med skiten det är bara i vägen för avgasernas naturliga väg till friheten.
Jag tror det var Citroën som kom med det odödliga svaret en gång när dom fick frågan av någon miljömupp vad dom gör åt problemet med avgaserna.
Svaret: "Vi har inga problem med avgaserna, dom leder vi ut i ett rör längst bak på bilarna"
och sedan så kan man allvarligt fundera på ifall katalysatorn igentligen är så värst bra för miljön..
Exakt! Ok katten renar det som kommer in i den, men genom sitt motstånd är frågan hur mycket den i sin tur försämrar förbränningen vilket leder till skitigare avgaser.
Jag vill minnas att i börjat på katalysatoreran var det någon som testade på Volvo (eller om det var Saab) att ta två identiska bilar och ta bort katten på den ena men i övrigt lät dom vara intakta med lambdasoner mm. och väloptimerade. Resultatet var att dom gick lika rent, men den utan katt gav mer effekt och drog mindre soppa.
Dagens bilar har iofs bättre styrsystem än man hade i slutet på 80-talet, men det skulle inte förvåna mig om man skulle få samma resultat idag. Dock skulle man förmodligen behöva programera om datorn för att bilen skulle gå bra eftersom dom är optimerade för "korken". Men gjorde man det så skulle resultatet troligen bli detsamma som på 80-talet.
Ett annat intressant test som gjordes var att mäta luftföroreningshalten på Mantorp Park under fullt pågående race där resonemanget är att "katt är väl ett djur som säger mjau", respektive på E4 utanför där alla, eller de flesta kör med kat, ERG-ventiler, luftpumpar och yadayada.
Resultat: Renare luft på banan.
Förklaring: En optimerad motor (racegrejer vill man ju ha så optimerade det går för att de ska gå så bra som möjligt) ger renare avgaser än en motor som är igenkorkad med diverse attiraljer.