Upptäckte idag att bromsljuset ej fungerar då jag bromsar med bakbromsen
Bromsljuset fungerar däremot ok med frambromsen
Förmodligen då bromsgivarkontakten som är ansluten till själva pedalen
som fallerar ??
Provat att lossa i kontakten till denna givare under sadeln och sätta tillbaka
(misstanke om glappkontakt) men ingen bättring
Någon som vet om bromsgivarkontakten går att öppna och ev reparera eller
är det en ny som måste till ?
Donner skrev:Bygla kontaktstycket under sadeln, lyser det då så är det kontakten som är dålig.
Bra tips ! Tack !
Skall prova det........imorgon
Snart besiktning , hoppas på att det ordnar sig innan dess
Beställde för säkerhets skull en ny kontakt nu ikväll från nätet ...... 125 kr
Till RC36:a men ser ut att vara lika som till RC24.Hoppas det är så
Tommy Gsson skrev:Hade tid nu att titta på den som sitter på 90-93 och det är samma som den som våran var nummerändrad till.
Så då ska väl den passa.
T.
HondaVFR skrev:Lossade anslutningen och byglade kontakt stiften...... bromsljuset lyser
Alltså själva bromsgivarkontakten = kaputt
Rätt vanligt fel, det är ju en mekanisk moj och det slits med tiden. Handtaget har ju en elektronisk microswitch och dom slits inte på samma sätt. Men det är lite förvånande att man fortfarande har den där dragplutten som i stort sett har varit oförändrad sen 60-talet till bakbromsen istället för att uppgradera till en liknande microswitch som Honda har haft fram enda sen slutet av 70-talet.
Tyrannosaurus skrev:Handtaget har ju en elektronisk microswitch och dom slits inte på samma sätt.
Switchen är mekanisk... min la av, och snå... jag menar mekintresserad som jag är så plockade jag isär den. Inuti sitter diverse fjädrar, bleck mm, och i mitt fall hade en bit hamnat ur läge. Snabbt fixat!
Vet inte om bakbromsens kontakt går att pilla isär lika enkelt (allt är relativt, jag vet...), min hoj går ju tyvärr inte sönder i nån nämnvärd omfattning.
Vet inte om bakbromsens kontakt går att pilla isär lika enkelt (allt är relativt, jag vet...), min hoj går ju tyvärr inte sönder i nån nämnvärd omfattning.
125 kr för en ny....... att börja försöka pilla isär den gamla skall vara av "ren teknisk nyfikenhet"då
125 kr för en ny....... att börja försöka pilla isär den gamla skall vara av "ren teknisk nyfikenhet"då
Ja, ungefär... Eller också känns det bättre att reparera än att byta ut.