Rätt däcktryck !?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Rätt däcktryck !?
Vilket lufttryck har ni i era däck? Läste i senaste Bike en liten notis om detta. Tyckte det lätt som för lågt tryck. 1,9 - 2,3 bar ! Detta skall väl vara kallt däck, men va f-n, däcken är ju aldrig kalla när man kommer till macken.
Justerar ni trycket om ni skall ut på bana ?
Justerar ni trycket om ni skall ut på bana ?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Samma här .. kör med det både när jag pendlar och på bana .. ser inget större behov av att mecka med trycket ...Lt.Dan skrev:Jag har 2,5 "kg" fram och 2,9 "kg" bak med "kalla" däck.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag kör 2,5 fram och 2,9bak.
Går jag under det så känns det direkt, hojen blir konstig som få i bak och riktigt tung i styrningen i chikaner.
Om det sen beror på att jag har rena rama touringdäcken vet jag ej. Men
Går jag under det så känns det direkt, hojen blir konstig som få i bak och riktigt tung i styrningen i chikaner.
Om det sen beror på att jag har rena rama touringdäcken vet jag ej. Men
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Hej!
Det är väldigt olika vilka däcktryck man använder på olika hojar och däcktyper.
På viffern från -98 står det på en skylt på kedjeskyddet att det ska vara 2,5 fram och 2,9 bak. På gamla 750 är det 10mm smalare bakdäck så där vet jag inte.
I min endurohoj med crossdäck har jag 0,8 både bak och fram. Däcklås krävs för att inte däcket ska snurra på fälgen.
På Africa Twinnen som jag sålde för drygt ett år sedan rekommenderades 2,0 fram och 2,5 bak om jag inte minns fel.
Det är väldigt olika vilka däcktryck man använder på olika hojar och däcktyper.
På viffern från -98 står det på en skylt på kedjeskyddet att det ska vara 2,5 fram och 2,9 bak. På gamla 750 är det 10mm smalare bakdäck så där vet jag inte.
I min endurohoj med crossdäck har jag 0,8 både bak och fram. Däcklås krävs för att inte däcket ska snurra på fälgen.
På Africa Twinnen som jag sålde för drygt ett år sedan rekommenderades 2,0 fram och 2,5 bak om jag inte minns fel.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
2,5 fram och 2,9 bak verakr vara någon slags standard med radialdäck.
Men nu i helgen när jag körde på Anderstorp *suckt suckt* tyckte dom vid besiktningen att jag skulle sänka lite till 2,0 fram och 2,5 bak för att få bättre grepp.
Men nu i helgen när jag körde på Anderstorp *suckt suckt* tyckte dom vid besiktningen att jag skulle sänka lite till 2,0 fram och 2,5 bak för att få bättre grepp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rätt däcktryck !?
Har tunna flagor i mönsterspårskanterna. Nån sa, eller skrev på forumet, nångång att det ev kunde vara ett tecken på högt eller lågt däcktryck. Nån som vet?
Man ska enl uppgift också kunna känna på däcket och beroende på åt vilket håll mönsterskärningarna kändes "skarpa", skulle man också kunna säga nåt om hur däcktrycket är i förhållande till den sortens körning man mest ägnar sig åt, dvs om man ska ha i mer eller släppa ut, tills de skarpa kanterna försvinner, alt är lika stora åt båda hållen.
Nån som kan klargöra lite?
Man ska enl uppgift också kunna känna på däcket och beroende på åt vilket håll mönsterskärningarna kändes "skarpa", skulle man också kunna säga nåt om hur däcktrycket är i förhållande till den sortens körning man mest ägnar sig åt, dvs om man ska ha i mer eller släppa ut, tills de skarpa kanterna försvinner, alt är lika stora åt båda hållen.
Nån som kan klargöra lite?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Rätt däcktryck !?
Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.adrian_vg skrev:Har tunna flagor i mönsterspårskanterna. Nån sa, eller skrev på forumet, nångång att det ev kunde vara ett tecken på högt eller lågt däcktryck. Nån som vet?
Man ska enl uppgift också kunna känna på däcket och beroende på åt vilket håll mönsterskärningarna kändes "skarpa", skulle man också kunna säga nåt om hur däcktrycket är i förhållande till den sortens körning man mest ägnar sig åt, dvs om man ska ha i mer eller släppa ut, tills de skarpa kanterna försvinner, alt är lika stora åt båda hållen.
Nån som kan klargöra lite?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rätt däcktryck !?
Nej, nej, inte det. Sånt har jag tidigare efter bankörning. Det jag menar är lite som tunna flagor i kanterna. Ska fixa bild lite senare idag.Tyrannosaurus skrev:Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rätt däcktryck !?
Det är regumeringen som håller på att släppaadrian_vg skrev:Nej, nej, inte det. Sånt har jag tidigare efter bankörning. Det jag menar är lite som tunna flagor i kanterna. Ska fixa bild lite senare idag.Tyrannosaurus skrev:Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rätt däcktryck !?
Nu kom du på mig att jag faktiskt kör på Cheng-Shin-däck. ;*)Donner skrev:Det är regumeringen som håller på att släppa
Glömde bilderna. Får ta det ikväll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rätt däcktryck !?
Och du blir förvånad att däcket ramlar isär?Nu kom du på mig att jag faktiskt kör på Cheng-Shin-däck. ;*)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rätt däcktryck !?
De utlovade fransbilderna. Nej, Tersan... ;*)
Klicka på tumnageln nedan för en större bild, sen på den stora bilden för att få en enorm bild.
Ser ni de de lövtunna gummiläpparna i bakkant på mönstret?
Det handlar alltså inte om extremt banslitage á la nedanstående:
Kände förresten på framdäcket, de är skarpa i bakkant på mönstret, men inte i framkant.
Klicka på tumnageln nedan för en större bild, sen på den stora bilden för att få en enorm bild.
Ser ni de de lövtunna gummiläpparna i bakkant på mönstret?
Det handlar alltså inte om extremt banslitage á la nedanstående:
Kände förresten på framdäcket, de är skarpa i bakkant på mönstret, men inte i framkant.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Rätt däcktryck !?
Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad
Honda VFR 750F -87