El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
vad jag har grävt fram på Google så hittade jag en sida som säger att snittförbrukning på 12 volts mobilladdare är ~4 watt så 4/12=0.33
alltså 0.3 Amp då?
alltså 0.3 Amp då?
VFR 800 -99
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Jepp.
Men man måste räkna på max och inte snitt. Så lägg på lite.
Men man måste räkna på max och inte snitt. Så lägg på lite.
Honda VFR 750F -87
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
En 12v last på en 1.5mm2 kabel säkrad med 10A kan du kräma ur 120w ur iaf, så du är ju safe 

Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?
Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår
Tack igen för alla matnyttiga svar!
Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår
Tack igen för alla matnyttiga svar!

VFR 800 -99
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Ohms lag... P(effekt) = U(spänning) * I(ström)TobLind skrev:Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?
Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår
Tack igen för alla matnyttiga svar!
3amp säkring kan du lägga ca. 36w last på, så om du ska driva värmehandtag, gps, laddare mm. Så lär du behöva mer.
Men säkringen är enbart till för att skydda kabeln egentligen så du kan utan att vara orolig sätta i en 10A säkring och se glad ut!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Laddaren och GPS kommer att gå på denna slinga med 3 A säkringen och de drar nog inte mer än 36 W tror jag så då räcker väl det?
Sedan så kommer jag att göra en annan slinga dedikerad till Handtagsvärmaren och på den kan jag väl då sätta en 10 A säkring? eller tom 5 A om man ska vara snål?
Sedan så kommer jag att göra en annan slinga dedikerad till Handtagsvärmaren och på den kan jag väl då sätta en 10 A säkring? eller tom 5 A om man ska vara snål?

VFR 800 -99
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Borde funkaTobLind skrev:Laddaren och GPS kommer att gå på denna slinga med 3 A säkringen och de drar nog inte mer än 36 W tror jag så då räcker väl det?
Sedan så kommer jag att göra en annan slinga dedikerad till Handtagsvärmaren och på den kan jag väl då sätta en 10 A säkring? eller tom 5 A om man ska vara snål?

men i värsta fall kan du ju trycka dit en 5A om den nu skulle gå

Kanske att du behöver säkra 7.5A till handtagsvärmen(såna saker drar gärna lite mer än specat beroende på omgivningen) även om det troligtvis räcker med 5A....
Annars skulle jag säga att du kan köra samma matning till laddare/GPS/handtagsvärme säkrad med 10A, tråkigt med massa onödiga kablar!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Tack mr_gear du verkar vara elexperten! uppskattar verkligen dina svar!
Jag tror nog att jag ska göra så att jag drar allt på samma krets och säkra upp den på 10 amp som du säger
och jag tror att jag ska hitta någon lämplig jordpunkt framme vid styret istället för att ha dragit den till minus på batteriet så slipper man ju en kabel som går hela den vägen och slippa en extra kabel på batteriet
Förresten spänningen på hojen blir ju 14.8 V då man har igång den med tanke på laddningen ska man inte räkna med 14.8 då istället för 12 när man räknar ohms lag?
Jag tror nog att jag ska göra så att jag drar allt på samma krets och säkra upp den på 10 amp som du säger
och jag tror att jag ska hitta någon lämplig jordpunkt framme vid styret istället för att ha dragit den till minus på batteriet så slipper man ju en kabel som går hela den vägen och slippa en extra kabel på batteriet
Förresten spänningen på hojen blir ju 14.8 V då man har igång den med tanke på laddningen ska man inte räkna med 14.8 då istället för 12 när man räknar ohms lag?
VFR 800 -99
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Jo det är bäst att räkna efter 14v i alla fall.
Men jorda inte nånstans i framgaffeln då jorden kommer att krypa genom styrlager och det är inte bra.
Jorda i ramen.
Kör allt på samma och sätt i en 10A säkring så är det lugnt.
Men jorda inte nånstans i framgaffeln då jorden kommer att krypa genom styrlager och det är inte bra.
Jorda i ramen.
Kör allt på samma och sätt i en 10A säkring så är det lugnt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen RMr_gear skrev:Ohms lag... P(effekt) = U(spänning) * I(ström)TobLind skrev:Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?
Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår
Tack igen för alla matnyttiga svar!
3amp säkring kan du lägga ca. 36w last på, så om du ska driva värmehandtag, gps, laddare mm. Så lär du behöva mer.
Men säkringen är enbart till för att skydda kabeln egentligen så du kan utan att vara orolig sätta i en 10A säkring och se glad ut!

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Det är inga problem, vi får alla hjälpas åt med det vi kanTobLind skrev:Tack mr_gear du verkar vara elexperten! uppskattar verkligen dina svar!
Jag tror nog att jag ska göra så att jag drar allt på samma krets och säkra upp den på 10 amp som du säger
och jag tror att jag ska hitta någon lämplig jordpunkt framme vid styret istället för att ha dragit den till minus på batteriet så slipper man ju en kabel som går hela den vägen och slippa en extra kabel på batteriet
Förresten spänningen på hojen blir ju 14.8 V då man har igång den med tanke på laddningen ska man inte räkna med 14.8 då istället för 12 när man räknar ohms lag?

Jag är elektriker(dock mera larmtekniker nu för tiden) och lite av basic-elläran sitter ju i huvet även om jag kan erkänna att jag glömt allt vad reaktiva effekter och annat avancerat tjafs heter

Spänningen är ju inte helt konstant utan varierar ju beroende på varvtal/last/generatorns kondition osv. mellan typ 11.6-14.8V så jag skulle nog ändå räknat på 12v om jag ska vara ärlig...
Och som Donner säger, jorda i ramen! Definitivt inte i framgaffel - dels halvbra jordpunkt och dels kan det krypa genom styrlagret och därmed förstöra det.
Senast redigerad av Mr_gear den tor maj 19, 2011 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Nu ska vi inte vara så petiga härJimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen R


I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P)

(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen

Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Är det här man ska dra upp den gamla historien om när Lucas försökte få brittiska parlamentet att upphäva Ohms lag, men drog tillbaka ansökan när motståndet blev för stort?Mr_gear skrev:Nu ska vi inte vara så petiga härJimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen Rmen ska det vara så petigt så är det joules lag om värmeutveckling i ett elektriskt motstånd man brukar mena när man säger "joules lag"
![]()
I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P)- sen om det var Mr. Ohm själv som kom på det eller inte låter jag vara osagt...
(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen)
VFR750F -92, grön
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
he he he ja Lucas var en go kille.....tersan skrev:Är det här man ska dra upp den gamla historien om när Lucas försökte få brittiska parlamentet att upphäva Ohms lag, men drog tillbaka ansökan när motståndet blev för stort?Mr_gear skrev:Nu ska vi inte vara så petiga härJimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen Rmen ska det vara så petigt så är det joules lag om värmeutveckling i ett elektriskt motstånd man brukar mena när man säger "joules lag"
![]()
I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P)- sen om det var Mr. Ohm själv som kom på det eller inte låter jag vara osagt...
(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen)