1 Luftrenare (byte)
2 Broms & kopplingsvätska (byte)
3 Tomgång (kontroll)
4 Bromsklotsar (kontroll)
Nu är jag inte så jätteduktigt på meka som vissa av er

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Inte låta rinna ut, utan pumpa i stället så får du inte in luft bakvägen i systemet, för det blir bara jobbigt.börje80 skrev:Japp det finns det, det är bara att följa slangen där den tar slut finns det en nippel.jacken skrev:Ok tack för tipsen,men kan man göra på samma sätt med kopplingsv.?
Finns det någon nippel man kan öppna och låta den rinna ut ?
Oj, den vätskan var inte bytt på länge...SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
Okej - som den geggan ser ut så kan jag ju inte annat än hålla med. Det kanske är geggan efter att Gustav Vasa tvättade skägget.tersan skrev:Oj, den vätskan var inte bytt på länge...SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
1. Det är geggan som indikerar att din vätska skulle ha bytts för många år sen...
2. Läckt ut. Kolla alla anslutningar, och fixa läckan innan du fyller på nytt.
3. När du fyller så luftar du tills det kommer ut ny vätska, då har du sköljt ur systemet så gott det går.
4. Torka bort det värsta med papper, sen använd nån Bräkleen eller liknande.
5. Töm, fyll, lufta.
6. Japp.
7. Ok, men det kanske behövs mer om du har mycket gegga i systemet som måste ut.
8. Njae... normalt inte. Det du visar på bilden tyder på läcka, fast å andra sidan kan det vara enklare att se en läcka om du fyller systemet ordentligt först.SvenGren skrev: 8. Kan det läcka in vätska i motorn?
9. Kan man ta loss slaven utan att nåt annat läcker?
10. Är det "bara" att byta packning/tätning vid slaven om det är den som är boven?
11. Ska man dra på nån slang el. liknande på luftningsnippeln och ner i nån gammal smörja när man tömmer och fyller för att undvika nåt onödigt (kan inte komma på vad det skulle vara, men alltid är det nåt)?
//Sven
Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. Var nu ut i garaget å kollade det en gång till för säkerhets skull. Blir inte "kedjeolje-kladdig". Skrapade med stortånageln och fick färg med mig. Skojjade, det var pekfingret, men fick färg på nageln ändå. Antar att det är vätskan som löst upp färgen?adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
blacken skrev:Jag skulle även byta alla packningar i både huvud och slav cylinder. Liasom har det läckt ut så mycket, så har du en läcka någonstans
Det verkar dessvärre vara så.SvenGren skrev:Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. [...] Antar att det är vätskan som löst upp färgen?adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?