Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud

#16 Inlägg av blacken »

Kolvringar. Blacken gillar såna uttryck. ;*)
Hvad åsyftas? det äro det tugg som man surrade och som folk klykade på den tiden. Dagens ungdom asså.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

maxizor
Medlem

#17 Inlägg av maxizor »

Donner skrev:Nu kan jag inte V-tech på mina fem fingrar men på den äldre modellen så sitter det en undertrycksgivare som skickar signal till motorstyrenheten hur mycket undertryck man har i insugningsröret.
Om det är lite läckage på slangen till givaren så går motorn fett, går den fett brukar den ändå gå bra och skall gå ganska mycket fett innan den ryker svart.
Ventiljustering bör ju vara gjort vid 4800mil och då plockar man av en hel del grejor så det kan ju vara en glömd slang eller dåligt fastsatt. Vet ej hur känslig den är på att sätta felkoder.
Jag hade lyft tanken och gjort en liten inspektion.
Man kan ju faktiskt mäta avgasvärden för att se om den är helt åt skogen. Tempgivare på motorn har också en betydande funktion för bränsleblandningen.
Den har en MAP-sensor för att mäta undertrycket, jag har rivit loss hela spjällhuset då jag hade problem med tempgivaren, eller det visade sig vara en kabel på ett annat ställe men ändå!

Jag ska ta bort luftburken helt och kolla över alla vacuumslangar då det som du säger kan påverka blandningen rätt mycket!

maxizor
Medlem

Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)

#18 Inlägg av maxizor »

adrian_vg skrev:
maxizor skrev:Om det inte hjälper med stift/luftfilter ska jag montera motstånd istället för lamdbasensorerna.

Så den har så litet område för closed loop alltså... *får läsa på lite*
Så vitt jag kunde läsa mig till i samband med beställningen av Powercommandern.

Om du inte vill köpa två officiella O2-eliminatorer för runt 250kr stycket, kan du kika in på närmaste elektronikbutik och skaffa två st 330ohm motstånd och använda. Kolla länkarna i slutet jag har i min personliga "Jag och min VFR"-tråd. Har samlat några intressant länkar där ang O2-eliminatorer, Powercommander och diskussioner om vilken nytta, eller inte, de gör.

HTH.
Jimmy.S skrev:kannringar?
Det där låter ju perfekt, jag ska ordna fram två motstånd och koppla in lite senare om jag inte får bukt på det, har ju läst att vissa hojar fungerar lite sisådär utan lambdasensorer fast med eliminatorer. :)

Tack som faen för all hjälp, kanske får snurr på det här snart.. Har en extra mapsensor liggande så kanske ska testa att montera den istället :P

maxizor
Medlem

#19 Inlägg av maxizor »

blacken skrev:
Hvad åsyftas? det äro det tugg som man surrade och som folk klykade på den tiden. Dagens ungdom asså.. :D
Jag hoppas verkligen inte det är kolvringar :/ Men den har ju lambdasensorer och katalysator som både borde hjälpa till.

Märkte att det luktade lite soppa om avgaserna när man startade den kall, men jag antar den fettar på rätt mycket då?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

maxizor skrev:Jag hoppas verkligen inte det är kolvringar :/ Men den har ju lambdasensorer och katalysator som både borde hjälpa till.
maxizor skrev:Märkte att det luktade lite soppa om avgaserna när man startade den kall, men jag antar den fettar på rätt mycket då?
Min förgasarviffer luktar lite bensin vid start, speciellt om den inte tänder direkt. Insprutarviffern är mer sofistikerad vid kallstart, min luktar iaf inte bensin, även om det blir en misslyckad start.

Kolla att luftburken tätar ordentligt mot blocket under, så att inte tjuvluft sugs in bakvägen. Detta kan ev slita på kolvringarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

maxizor
Medlem

#21 Inlägg av maxizor »

adrian_vg skrev:
maxizor skrev:Jag hoppas verkligen inte det är kolvringar :/ Men den har ju lambdasensorer och katalysator som både borde hjälpa till.
maxizor skrev:Märkte att det luktade lite soppa om avgaserna när man startade den kall, men jag antar den fettar på rätt mycket då?
Min förgasarviffer luktar lite bensin vid start, speciellt om den inte tänder direkt. Insprutarviffern är mer sofistikerad vid kallstart, min luktar iaf inte bensin, även om det blir en misslyckad start.

Kolla att luftburken tätar ordentligt mot blocket under, så att inte tjuvluft sugs in bakvägen. Detta kan ev slita på kolvringarna.
Jag ska ta bort och kolla luftburken när jag ändå byter filter, ska kolla alla vacuumslangar då med, kan ju ha gjort något litet fel när allt var isär innan. Men då min luktar soppa vid kalltstart eller 20*C ute så låter det ju som den skickar på lite mycket bensin... Kanske löser sig snart :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

maxizor skrev:[...]Men då min luktar soppa vid kalltstart eller 20*C ute så låter det ju som den skickar på lite mycket bensin... Kanske löser sig snart :)
Vi hoppas på det bästa!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kamkedja och kolvringar som Blacken nämner bör inte vara aktuellt efter bara 6k mil såvida den inte har levt ett väldigt hårt liv.

Slitna kolvringar skulle dessutom synas på hög oljeförbrukning, alternativt att oljenivån ökar över tid.

Tick från motorn brukar oftast tyda på stor ventilspel eller dåligt synkade gasspäll (även sprutare behöver synkas). Ljud från kamkedja skulle låta mer som rassel.

Välkommen föresten :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

maxizor
Medlem

#24 Inlägg av maxizor »

Tyrannosaurus skrev:Kamkedja och kolvringar som Blacken nämner bör inte vara aktuellt efter bara 6k mil såvida den inte har levt ett väldigt hårt liv.

Slitna kolvringar skulle dessutom synas på hög oljeförbrukning, alternativt att oljenivån ökar över tid.

Tick från motorn brukar oftast tyda på stor ventilspel eller dåligt synkade gasspäll (även sprutare behöver synkas). Ljud från kamkedja skulle låta mer som rassel.

Jag tror det är kamkedjan som låter då det slutar vid 2800v ungefär, låter inte som tick utan lite mera åt rassel/ventilhållet.

Det luktar ju illa om soppan men om den går fett så trycker den ju ner bränsle i soppan oavsett skick på kolvringarna.

Ska kolla över alla vacuumslangar/ställa tomgångssynkningen när jag får mitt nya luftfilter!

Tack :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

maxizor skrev:
Tyrannosaurus skrev:Kamkedja och kolvringar som Blacken nämner bör inte vara aktuellt efter bara 6k mil såvida den inte har levt ett väldigt hårt liv.

Jag tror det är kamkedjan som låter då det slutar vid 2800v ungefär, låter inte som tick utan lite mera åt rassel/ventilhållet.
Blir det någon skillnad när du drar in kopplingen på tomgång? En vanlig källa till rassel är multiskivskopplingen. När man då drar in kopplingen så tystnar det.
Det luktar ju illa om soppan men om den går fett så trycker den ju ner bränsle i soppan oavsett skick på kolvringarna.
"Soppan"? Jag antar att du menar oljan? Nej den ska inte trycka ner bensin i oljan bara för att den går fett. Vad kör du på för olja föresten och när är den senast bytt?
Ska kolla över alla vacuumslangar/ställa tomgångssynkningen när jag får mitt nya luftfilter!
Ett skitigt luftfilter kan vara en stor bidragande orsak till hög bensinförbrukning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

maxizor
Medlem

#26 Inlägg av maxizor »

Tyrannosaurus skrev:
maxizor skrev:

Blir det någon skillnad när du drar in kopplingen på tomgång? En vanlig källa till rassel är multiskivskopplingen. När man då drar in kopplingen så tystnar det.

Jag ska kolla om det slutar, men det skramlar och låter som det kommer högt upp på främre cylinderraden.
"Soppan"? Jag antar att du menar oljan? Nej den ska inte trycka ner bensin i oljan bara för att den går fett. Vad kör du på för olja föresten och när är den senast bytt?
Jag kör Hondas "servicekit", oljan byttes för 15 mil sedan, bytte en gång innan men då med kall motor, den hade stått innan jag köpte den. Du har ju alltid en viss mått av leakdown i motorn och går den fett så trycker du ner lite extra bensin i oljan, men det ska ju inte vara jättemängder.
Ett skitigt luftfilter kan vara en stor bidragande orsak till hög bensinförbrukning.
Visst kan det vara det, men cykeln går väldigt bra, borde det inte påverka gången? Men det märker vi snart, skickades i Onsdags ifrån England så borde vara här när som helst :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

maxizor skrev:Jag ska kolla om det slutar, men det skramlar och låter som det kommer högt upp på främre cylinderraden.
Olika mekaniska ljud kan fortplanta sig rätt bra genom blocket och det behöver inte alls komma därifrån man tror. Men man kan ta en lång skruvmejsel och använda som stetoskop (om man inte har ett riktigt motorstetoskop) och försöka lyssna sig fram till var och vad som låter.
Spetsen på mejseln mot någon yta och skaftet mot örat.
Jag kör Hondas "servicekit", oljan byttes för 15 mil sedan, bytte en gång innan men då med kall motor, den hade stått innan jag köpte den. Du har ju alltid en viss mått av leakdown i motorn och går den fett så trycker du ner lite extra bensin i oljan, men det ska ju inte vara jättemängder.
Jo men som du säger så rör det sig om små mängder i gasform och det tar vevhusventilationen hand om.
Hur olja luktar kan skilja sig en hel del mellan olika fabrikat och kvaliteter. Min personliga uppfattning är att fin Pennsylvania mineralolja luktar bäst. Men det är inte lukten som avgör vilken olja jag väljer (bara så inte Adrian får konstiga tankar :wink: )
Visst kan det vara det, men cykeln går väldigt bra, borde det inte påverka gången? Men det märker vi snart, skickades i Onsdags ifrån England så borde vara här när som helst :)
Det påverkar inte gången speciellt märkbart om den går lite fett. Om den fortsätter att vara törstig kan det kanske vara värt att köra den i bänk.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

maxizor
Medlem

#28 Inlägg av maxizor »

Tyrannosaurus skrev:
maxizor skrev:Jag ska kolla om det slutar, men det skramlar och låter som det kommer högt upp på främre cylinderraden.
Olika mekaniska ljud kan fortplanta sig rätt bra genom blocket och det behöver inte alls komma därifrån man tror. Men man kan ta en lång skruvmejsel och använda som stetoskop (om man inte har ett riktigt motorstetoskop) och försöka lyssna sig fram till var och vad som låter.
Spetsen på mejseln mot någon yta och skaftet mot örat.
Jo men som du säger så rör det sig om små mängder i gasform och det tar vevhusventilationen hand om.
Hur olja luktar kan skilja sig en hel del mellan olika fabrikat och kvaliteter. Min personliga uppfattning är att fin Pennsylvania mineralolja luktar bäst. Men det är inte lukten som avgör vilken olja jag väljer (bara så inte Adrian får konstiga tankar :wink: )
Det påverkar inte gången speciellt märkbart om den går lite fett. Om den fortsätter att vara törstig kan det kanske vara värt att köra den i bänk.
Det finns ju en anledning till att man byter olja på motorer efter man mappat, då man tryckt ner en hel del bränsle i oljan.. Det dumma är att det verkar inte finnas något bra verktyg att koppla in och kolla dutycycle på spridare/undertryck m.m som sprutet garanterat håller koll på. Ibland är det mycket lättare att felsöka bilar när man har OBDII kontakt och verktyg.

Men ska byta stift/filter så fort jag kan och ställa in tomgången, så får vi se vart jag hamnar :)

maxizor
Medlem

#29 Inlägg av maxizor »

Nu har luftfiltret kommit :)

Ska försöka hinna och montera det så snart som möjligt men blir nog först söndag då jag ska iväg i helgen!

Wish me luck!

maxizor
Medlem

#30 Inlägg av maxizor »

Och nu har stiften kommit :)

Blir att byta både stift + filter på söndag!

Wish me luck!

Skriv svar