Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90
Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider! 

Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det roliga börjar vid ungefär 4000 rpm och slutar vid ca 12000. ;*)Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Hmmm? den ska vara klen på låga varv, men gå "lent" så att säga, rycker den så kan det vara dags för en förgasarjustering eller storservice..Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutinblacken skrev:Hmmm? den ska vara klen på låga varv, men gå "lent" så att säga, rycker den så kan det vara dags för en förgasarjustering eller storservice..Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider!

Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av

Men servas ska den göras! Den har nyss fått drivpaket, däck, tändstift och lite annat bytt - ska byta olja, filter och kanske luftfilter omgående tänkte jag - ska bara försöka hitta ett ställe att handla vettig olja från i Göteborg...
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Aha, jag var på väg att skriva nåt om 750:ns silkeslena gång och förmåga att segdra från 1000 varv/min på högsta växeln... men med passagerare på så får man faktiskt hålla varvet uppe lite mer.Mr_gear skrev:Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutin![]()
Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av![]()
VFR750F -92, grön
Kan tillägga att det känts betydligt mindre "ryckig" nu när jag kört lite själv på dentersan skrev:Aha, jag var på väg att skriva nåt om 750:ns silkeslena gång och förmåga att segdra från 1000 varv/min på högsta växeln... men med passagerare på så får man faktiskt hålla varvet uppe lite mer.Mr_gear skrev:Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutin![]()
Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av![]()

Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora...

- adrian_vg
- Kontakt:
Vilken storlek har du på fötterna då?Mr_gear skrev:Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora...
===
===
44 - så inte ovanligt stort tycker jag?adrian_vg skrev:Vilken storlek har du på fötterna då?Mr_gear skrev:Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora...

- adrian_vg
- Kontakt:
När du kör ska du ha framfotens trampdyna på fotpinnen, inte hålfoten. Problem löst. 8*)Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag?
Kolla var vifferisten, och tillika forummedlemen, på bilden nedan har sina fötter. Så ska det se ut, även om du inte kör på bana. Klicka på tumnageln nedan för en större bild, och en ännu större genom att klicka på förstoringsknappen mitt under sen.
===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag?
VFR750F -92, grön
Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig!adrian_vg skrev:När du kör ska du ha framfotens trampdyna på fotpinnen, inte hålfoten. Problem löst. 8*)Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag?
Kolla var vifferisten, och tillika forummedlemen, på bilden nedan har sina fötter. Så ska det se ut, även om du inte kör på bana. Klicka på tumnageln nedan för en större bild, och en ännu större genom att klicka på förstoringsknappen mitt under sen.

Det var det första jag gjorde :p felet ligger hos migtersan skrev:Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag?

- adrian_vg
- Kontakt:
Gå en Knixkurs (Lockarp?). Där får man bla lära sig sånt matnyttigt. 8*)Mr_gear skrev:Det var det första jag gjorde :p felet ligger hos migtersan skrev:Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag?men tack för tipsen!
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Använd mellangärdet att hålla uppe överkroppen med; händerna, armarna och axlarna ska vara avslappnade. Detta är lite jobbigt i lägre farter, men funkar bättre i 70+.Mr_gear skrev:Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig!
Läge att börja öva sittuppar. 8*)
===
===
Det har du ju rätt i... hade inte alls de problemen ute på landsvägarna i lördags FM nu när du säger det - hojen hör ju hemma i lite högre farter ändåadrian_vg skrev:Använd mellangärdet att hålla uppe överkroppen med; händerna, armarna och axlarna ska vara avslappnade. Detta är lite jobbigt i lägre farter, men funkar bättre i 70+.Mr_gear skrev:Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig!
Läge att börja öva sittuppar. 8*)

Väldigt bra tips där iaf! ska tänka på dem när jag kör